Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Roskilde, 02/07/2023 - 16:58

Roskilde Festival forventer tocifret millionoverskud

Det er sidste dag på Roskilde Festival, og direktøren forventer et tocifret millionbeløb i overskud i år.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Roskilde Festival er ved at nå sin ende. 130.000 mennesker med orange armbånd har i over en uge bevæget sig rundt på Dyrskuepladsen og dermed gjort Roskilde til en lille storby i perioden.

Og der er blevet solgt masser af mad- og drikkevarer under årets festival, så direktør Signe Lopdrup tror, at den 51. udgave af festivalen giver et pænt overskud.

- Vores forventning er, at vi kommer til at ligge på niveau med sidste år. Vi får et flot tocifret overskud, som vi kan dele ud i overensstemmelse med vores formål, så vi kan skabe stærkere muligheder for børn og unge, siger hun.

Roskilde Festival er en non-profit-festival. Det betyder, at den ikke tjener penge på at afholde festivalen, men at hele overskuddet skal doneres. Sådan har det været, siden den anden Roskilde Festival blev afholdt i 1972.

Sidste års festival skabte et overskud på 15 millioner kroner. Pengene blev doneret til almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge.

Det samme vil man gøre i år, siger Signe Lopdrup.

- Roskilde Festival er en indsamlingsbegivenhed. Vores formål er at skabe muligheder for børn og unge.

- Så når Roskilde Festival uddeler overskuddet, handler det om at være med, der hvor de helt unge skal til at sætte af og gøre en forskel. Det har vi hårdt brug for.

Det er en del af Roskilde Festivals formål, som er at støtte initiativer for børn og unge og at støtte humanitære og kulturelle organisationer.

I år har der blandt andet været et øget fokus på diversitet i musikprogrammet. Her kan blandt andet nævnes bandet Blæst, der onsdag åbnede Orange Scene.

Blæst er i år blevet udvalgt til at lave en "Orange Donation". Det er et nyt tiltag, hvor et band eller en musiker, der spiller på Orange Scene, får lov til at vælge en donationsmodtager.

Blæst har valgt at give donationen på 500.000 kroner til det gratis rådgivningstilbud Headspace, som er en del af Foreningen Det Sociale Netværk.

Headspace tilbyder rådgivning til psykisk sårbare børn og unge mellem 12 og 25 år.

Signe Lopdrup fortæller, at Roskilde Festival gerne vil gå forrest, når det handler om at ændre verden for børn og unge.

- Hvis vi skal skabe forandring i verden, så er det de næste generationer, der skal lykkes med det. Det er lige præcis det, som Roskilde Festival bakker op om, siger hun.

Ud over Blæst har også Lil Nas X, Kendrick Lamar, Burna Boy og Blur optrådt på festivalen.

Lizzo og Ukendt Kunstner lukkede lørdag henholdsvis Orange Scene og Arena.

/ritzau/

København, 13/11/2024 - 13:41

Kongehuset dropper kongelige hofleverandører fra 2030

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Kongehuset mener ikke længere, at ordning med royal blåstempling er tidssvarende.

Den over 100 år gamle ordning med kongelige hofleverandører udfases og ophører endegyldigt 31. december 2029.

Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.

- Det er kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra kongehuset, ikke længere er tidssvarende, skriver kongehuset.

I forbindelse med tronskiftet i januar lød det fra kongehuset, at man ville tage stilling til ordningen på et senere tidspunkt. Men allerede på det tidspunkt havde de 104 danske virksomheder, som har prædikatet ”Kongelig Hofleverandør” fået en melding om, at de ville miste deres prædikat.

De kunne dog anvende den tildelte titel frem til minimum den 14. januar 2025.

Det samme gjaldt for de fem udenlandske virksomheder, der har fået samme prædikat.

Med onsdagens melding får virksomhederne nu yderligere fem år til at forberede sig på skiftet og eventuelle ændringer i for eksempel logo.

- For at give de berørte virksomheder tid til at indrette sig på ændringerne, vil alle eksisterende hofleverandører kunne bruge prædikatet frem til 31. december 2029. Herefter vil prædikatet ikke længere kunne anvendes, lyder det fra kongehuset.

Virksomhederne tæller både giganter som Arla, Lego, Grundfos, Jysk og Carlsberg og en række mindre virksomheder inden for alt fra fødevarer og mode til boligindretning og et enkelt renseri.

Prædikatet er frem til nu blevet tildelt som en særlig anerkendelse af en virksomhed ud fra en vurdering af kvalitet, forretningsførelse, samfundsansvar og ordentlighed.

Det har dog også fået negativ opmærksomhed i nyere tid, hvor blandt andet fagfolk inden for branding har påpeget, at det har kunnet ligne en slags kommerciel byttehandel.

I 2022 - to år inden tronskiftet - gjorde kongehuset sig også bemærket i forbindelse med ordningen.

Her lød det fra det danske kongehus, at skomærket Ecco, der siden 1991 har kunnet pryde sig med titlen som kongelig hofleverandør, ikke fik fornyet sin tilladelse.

Udmelding kom omtrent på samme tid som skomærket for alvor var i vælten for at fortsætte sine forretninger i Rusland efter Ruslands invasion af Ukraine.

Carlsberg var en af de første virksomheder, der fik tildelt prædikatet. Kort tid efter blev den lukkede kongekrone også en del af det logo, som mange kender Carlsberg for.

Men selv om den royale blåstempling bliver droppet, er der fortsat mulighed at gøre brug af kronen for en virksomhed som for eksempel Carlsberg.

Virksomheder kan ansøge Rigsarkivet om at få lov til at bruge kongekronen i deres logo. Rigsarkivet lægger blandt andet vægt på, at anvendelsen skal kunne begrundes historisk.

Det fremgår af bekendtgørelsen om virksomheders anvendelse af kongekronen.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 13/11/2024 - 13:27

Kongehuset dropper kongelige hofleverandører fra 2030

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Kongehuset mener ikke længere, at ordning med royal blåstempling er tidssvarende.

Den over 100 år gamle ordning med kongelige hofleverandører udfases og ophører endegyldigt 31. december 2029.

Det oplyser kongehuset i en pressemeddelelse.

- Det er kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra kongehuset, ikke længere er tidssvarende, skriver kongehuset.

I forbindelse med tronskiftet i januar lød det fra kongehuset, at man ville tage stilling til ordningen på et senere tidspunkt. Men allerede her havde de 104 danske virksomheder, som har prædikatet ”Kongelig Hofleverandør” fået en melding om, at de ville miste deres prædikat.

De kunne dog anvende den tildelte titel frem til minimum den 14. januar 2025.

Det samme gjaldt for de fem udenlandske virksomheder, der har fået samme prædikat.

Med onsdagens melding får virksomhederne nu yderligere fem år til at forberede sig på skiftet og eventuelle ændringer i for eksempel logo.

- For at give de berørte virksomheder tid til at indrette sig på ændringerne, vil alle eksisterende hofleverandører kunne bruge prædikatet frem til 31. december 2029. Herefter vil prædikatet ikke længere kunne anvendes, lyder det fra kongehuset.

Virksomhederne tæller både giganter som Arla, Lego, Grundfos, Jysk og Carlsberg og en række mindre virksomheder inden for alt fra fødevarer og mode til boligindretning og et enkelt renseri.

Prædikatet er frem til nu blevet tildelt som en særlig anerkendelse af en virksomhed ud fra en vurdering af kvalitet, forretningsførelse, samfundsansvar og ordentlighed.

Det har dog også fået negativ opmærksomhed i nyere tid, hvor blandt andet fagfolk inden for branding har påpeget, at det har kunnet ligne en slags kommerciel byttehandel.

I 2022 - to år inden tronskiftet - gjorde kongehuset sig også bemærket i forbindelse med ordningen.

Her lød det fra det danske kongehus, at skomærket Ecco, der siden 1991 har kunnet pryde sig med titlen som kongelig hofleverandør, ikke fik fornyet sin tilladelse.

Udmelding kom omtrent samme tid som skomærket for alvor var i vælten for at fortsætte sine forretninger i Rusland efter krigens udbrud.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 13/11/2024 - 10:00

FAKTA: Dit barn stoler på dig trods julemandsløgn

* Børn mister ikke troen på dig, når de mister troen på julemanden. Det konkluderer forskere i et amerikansk studie.

* Studiet finder frem til, at børn ikke stoler mindre på deres forældre, efter de har fundet ud af, at julemanden ikke findes.

* Ifølge studiet oplever børn negative følelser, når sandheden om julemanden går op for dem, men de negative følelser forsvinder hurtigt igen.

* Forskerne anbefaler at lade børn gradvist selv finde ud af, at julemanden ikke findes. 

Kilde: studiet "Debunking the Santa Myth: The Process and Aftermath of Becoming Skeptical About Santa" publiceret i det videnskabelige tidsskrift Developmental Psychology i 2024.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 13/11/2024 - 10:00

Troen på julemanden stimulerer dit barns fantasi

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Lad dit barn afgøre, om julemanden findes eller ej. De magiske tanker kan nemlig styrke barnets evne til at forstå komplekse idéer og symboler, siger psykolog.

December nærmer sig, og små øjne glitrer ved tanken om, at julemanden snart spænder Rudolf og resten af rensdyrene for kanen, der er læsset med en bugnende gavesæk.

Men er det skidt for dit barn at tro på den magiske, runde mand, der klukker hjerteligt i sit snehvide skæg?

Slet ikke, siger psykolog Julie Aasbjerg Andersen, som er indehaver af praksissen Mentalt Overskud, der tilbyder terapi til både børn og voksne.

- Forskere har studeret børns fantasiudvikling, og de konkluderer faktisk, at troen på julemanden stimulerer børns kreative tænkning og hjælper børn med at forstå komplekse idéer og symboler, fortæller Julie Aasbjerg Andersen og fortsætter:

- Så det er ikke helt dumt at tro på julemanden, selv om man som forælder jo godt kan føle, at man lyver for sine børn.

Er du i tvivl om, hvordan du skal gribe julemandsløgnen an, har Ida Hilario Jønsson, der er børnefaglig konsulent hos organisationen Børns Vilkår, et klart råd.

- Rettesnoren må være, hvad barnet er optaget af, siger hun.

Hvis barnet for eksempel kommer totalt begejstret hjem fra børnehaven og fortæller løs om julemanden, skal du prøve at møde barnet i den begejstring - også selv om du måske selv synes, det er noget pjat.

- Barnet har hørt en god historie og vil gerne dele den med dig. Det handler ikke om julemand eller ej eller pakkekalender eller ej. Det, der betyder noget for børn i relationen til dig, er, at de bliver mødt i det, de er begejstrede for, siger Ida Hilario Jønsson.

Du kan møde dit barn ved blot at spørge ind til det, barnet fortæller. Spørg, hvordan barnet forestiller sig, at julemanden ser ud, hvor han bor, og hvad han laver.

På den måde tager du udgangspunkt i barnets perspektiv og fantasi. Herfra kan du hoppe med på legen i det omfang, du selv har lyst til, lyder det fra Ida Hilario Jønsson.

- Lad din egen fantasi afgøre, hvor langt du går. Børn kan jo godt mærke, hvis forældrene prøver at finde på, men ikke selv synes, at det er sjovt. Det er, ligesom når vi leger med vores børn, så kan de godt mærke, hvis vi i virkeligheden ikke har lyst, siger hun.

Ifølge psykolog Julie Aasbjerg Andersen opstår troen på julemanden som oftest i tre-fireårsalderen og forsvinder, lige deromkring hvor barnet begynder i skole.

Det er derfor uundgåeligt, at tvivlen langsomt udfordrer den bjældeklingende magi.

- Sociale medier spiller en betydelig rolle, fordi barnet her bliver udsat for en overflod af informationer, som kan føre til tidlige afsløringer om julemandens eksistens. Så det skal man være opmærksom på som forælder, fortæller Julie Aasbjerg Andersen.

Spørger dit barn i en tidlig alder ind til, om julemanden findes eller ej, kan du forsøge dig med svaret: "Vi leger, at han findes." Det sagde hun selv til sine børn, da de begyndte at spørge.

- Børn tager leg meget alvorligt. Derfor kan man godt sige til dem: "Julemanden er noget, vi tror på. Det er noget, vi leger". Børnene har en forståelse for, at leg er noget andet end virkelighed, men legen er samtidig virkelig for dem, siger psykologen.

For de fleste børn fordufter fantasien om julemanden lidt efter lidt og helt af sig selv. For andre kan det opleves som en stor skuffelse, når realiteterne pludselig står strålende klart for dem. I sidstnævnte scenarie er det vigtigt at lade barnet være ked af det, understreger Julie Aasbjerg Andersen.

- Det handler om at hjælpe barnet med de svære følelser og give det lov til at reagere, og så kan du forklare bagefter, siger hun.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek