Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 06/04/2023 - 10:00

Hold snor i bryllupsbudgettet: Her kan du spare

Pengene får hurtigt ben at gå på, når der skal planlægges bryllup. Forfatter til ny bryllupsbog giver dig sine bedste råd til, hvordan du holder igen.

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus

Det kræver mere end kærlighed og kildevand at stable en bryllupsfest på benene. Og intet brudepar kommer uden om at kigge kritisk på budgettet.

Det kan Pernille Redder skrive under på. Hun er forfatter til "Bryllupsbogen", som er en guide til planlægningen af den store dag.

Her har hun fået 112 par til at dele deres oplevelser fra frieri til takkekort.

- De, der brugte mest, brugte en halv million kroner. Men fuldstændig som dem, der brugte 20.000, var de nødt til at vælge noget fra undervejs, fortæller Pernille Redder.

1) Lad det vigtigste koste.

Den primære øvelse består i at prioritere hårdt efter det, der betyder mest for dig og din kommende ægtefælle, mener Pernille Redder.

- For nogle er det vigtigste det, der varer evigt. Det kan være ringen, der skal sidde der på fingeren altid, eller billederne, de skal kigge på resten af livet, mens det for andre er selve oplevelsen på dagen, siger hun.

Når I har fundet frem til, hvad der i hvert fald ikke skal spares på, bliver det nemmere at skære ned på alt det andet.

2) Begræns gæstelisten.

- Den allerstørste faktor i forhold til, hvad et bryllup kommer til at koste, er gæstelisten, slår Pernille Redder fast.

Hvis begrænsningen er svær, kan en løsning være, at nogle gæster kun inviteres til en reception, mens blot en mindre gruppe bydes med til selve festen.

Modsat kan du og din partner også vælge at holde et helt intimt bryllup.

- I min undersøgelse var der et enkelt par, der gerne ville prioritere mad fra en michelinkok, så de endte nede på ti gæster, som var den allernærmeste familie, siger Pernille Redder.

3) Se kritisk på pakketilbud.

Ifølge Pernille Redders research vil festudbydere og leverandører gerne sælge pakkeløsninger til brudepar. Men det er ikke nødvendigvis en billig løsning.

- I min bog er der et par, som er glade for, at de ikke valgte en pakke med fri bar. I stedet valgte de at betale per drink, og på den måde sparede de 18.000 kroner på den post, fortæller Pernille Redder.

Hun opfordrer derfor til, at I som brudepar laver et grundigt regnestykke, inden I takker ja til en pakkeløsning.

4) Spørg om hjælp.

Lad gæsterne skabe festen, og gør brylluppet til et sammenskudsgilde.

- Du kan bede dem om at komme med en flaske til baren, bage boller til om eftermiddagen eller tage kød med til grillen, foreslår Pernille Redder.

En anden mulighed kan være at droppe bryllupsgaverne og i stedet ønske sig tilskud til festen eller bryllupsrejsen.

- 29 procent af brudeparrene i bogen hyrede en chauffør til at køre dem fra vielsen til festen. De penge kan man spare ved at bede nogen, man kender, om at køre sig, tilføjer hun.

5) Gør-det-selv.

Mange bække små gør en stor å. Det gælder også for bryllupsbudgettet. Derfor kan du spare hist og her ved at være kreativ.

- En brud fra bogen lavede selv sin egen og sine brudepigers buketter ved hjælp af YouTube-videoer, fortæller Pernille Redder.

I stedet for at købe dig fattig i dekorationer til bordene, anbefaler hun også, at du går på rov i det grønne.

- Man kan jo kalde det nordisk naturtema og pynte op med efeu, fine blomster fra grøftekanten eller kogler og bark fra skoven. På den måde kan du spare mange penge, siger hun.

/ritzau fokus/

København, 04/03/2024 - 13:39

Dar Salim scorer international rolle i spinoff til populær serie

Britta Pedersen/Ritzau Scanpix

Dar Salim skal spille over for den amerikanske skuespiller Chris Pratt i serien "The Terminal List: Dark Wolf".

Skuespiller Dar Salim har fået en fod inden for i Hollywood, efter at han spillede side om side med Jake Gyllenhaal i actionfilmen "The Covenant".

Snart skal danskeren spille over for endnu en verdenskendt stjerne.

Denne gang er det i en spinoffserie til den populære amerikanske tv-serie "The Terminal List", hvor Guardians of the Galaxy-stjernen Chris Pratt er en af hovedrolleindehaverne.

Det skriver flere amerikanske medier, blandt andet Variety.

Serien udspiller sig fem år før "The Terminal List" og udfolder baggrundshistorien for flere af den oprindelige series centrale karakterer.

I spinoffserien, "The Terminal List: Dark Wolf", skal Dar Salim spille karakteren Mohammed "Mo" Farooq, der er en irakisk special operations officer trænet under den amerikanske efterretningstjeneste, CIA.

Ud over Dar Salim er de amerikanske skuespillere Luke Hemsworth og Tom Hopper også på rollelisten.

Dar Salims nye rolle er blot én i en lang række af den danske skuespillers udenlandske projekter.

Han har tidligere spillet med i den populære tv-serie "Game of Thrones" samt i filmene "Exodus: Gods and Kings" fra 2014 og "The Devil's Double" fra 2011.

Derudover er han aktuel i gangsterserien "The Gentlemen", der har premiere i marts.

Herhjemme er den irakiskfødte skuespiller bedst kendt for sin præstation i Underverden-filmene, som han i år modtog den publikumsbestemte EchoPrisen for.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 11:40

Populært DR-program får ny vært

Jonas Madsen overtager værtstjansen på DR-programmet "Versus" efter Sofie Østergaard, der takker af efter fem år.

For nylig kunne seerne se Jonas Madsen i værtsrollen ved børnenes MGP, hvor han sammen med Onkel Reje var garant for glimmer og grandprixstemning.

Fremover bliver han fast inventar som vært på DR-underholdningsprogrammet "Versus", hvor han overtager værtsstafetten fra Sofie Østergaard og fremover skal styre slagets gang, når Hjalte og Tjelle dyster i vilde konkurrencer på tv.

Det oplyser DR til Ekstra Bladet.

- Jeg er enoooormt glad over at få mulighed for at underholde for fuld skrue, når vi igen skal samle hele familien til et drønsjovt program, siger 32-årige Jonas Madsen til Ekstra Bladet.

- "Versus" er et helt fantastisk program, som jeg har set, lige siden det startede med Jacob Riising som vært. Jeg glæder mig helt overdrevet til at vise jer, hvad vi har fundet på, siger han videre.

Den erfarne tv- og podcastvært Sofie Østergaard skal fortsat lave projekter for public service-kanalen, skriver Ekstra Bladet.

Men hun siger farvel til "Versus", som hun har været vært for siden 2019, så hun kan få mere tid til "at udfylde sin vigtigste opgave" som mor til sine tre børn, skriver hun i et opslag på Instagram.

- Derfor må jeg indse, at jeg ikke kan være alle steder og nogle gange må jeg vælge fra. Det har jeg gjort med "Versus", skriver Sofie Østergaard om at forlade rollen som vært på DR-programmet.

- Nu giver jeg stafetten videre, og hvor er det dog dejligt, at den lander hos ingen ringere end Jonas Madsen, skriver hun videre i instagramopslaget.

Jonas Madsen, som er kandidat i journalistik fra Syddansk Universiteter, er ikke ny i værtsrollen. Han er et kendt ansigt blandt det yngre publikum, da han i en årrække har været vært på DR's "Ultra nyt".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 10:00

FAKTA: Motion giver ekko i generne

* Hjerneforskning viser, at din medfødte intelligens bliver påvirket af, hvilke gener du bærer med dig, og at du selv kan påvirke næste generation.

* I et forsøg med mus satte forskerne den ene halvdel af en gruppe hanmus til at motionere, mens den anden halvdel var passiv. Herefter lod man begge grupper parre sig med hunmus, og dernæst studerede man de unger, der kom ud af det.

* Forsøget konkluderede, at ungerne til de motionerende musefædre var mere intelligente end de unger, der havde musefædre, som ikke havde været fysisk aktive.

Kilde: hjerneforsker Troels W. Kjær.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 10:00

Styrk din hjerne med motion og gåture

Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Når du bevæger kroppen, sætter du gang i produktionen af nye hjerneceller, fortæller forsker og forfatter til ny bog.

Der skal mere end mental gymnastik til at holde hjernen skarp hele livet. Fysisk aktivitet spiller nemlig også en rolle for, hvor god form du er i på øverste etage.

Det slår hjerneforsker Troels W. Kjær fast i den nye bog "Gik Einstein til fitness?", som han har skrevet sammen med journalist Jeppe Kyhne Knudsen.

- Fysisk aktivitet frigiver et protein, der kaldes BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor, red.), og det hjælper både med at lave flere nerveceller og flere forbindelser mellem nervecellerne, siger Troels W. Kjær og fortsætter:

- Nerveceller har at gøre med alt, hvad du tænker og gør. Hjernen har en fem millimeter tyk hjernebark, som rummer milliarder af nerveceller, og det er dem, der gør, at vi kan tænke og være kreative, se og høre og bevæge os.

Skabelsen af nye celler og forbindelser på indersiden af din hovedskal er vigtig. For hjernen skrumper støt, fra du er i begyndelsen af tyverne og fremefter. Men den proces kan motion altså være med til delvist at kompensere for. Dog er det ikke hvilken som helst træning, der gør godt.

- Der er nogle få sportsgrene, som skader hjernen på den ene eller anden måde. Blandt dem er amerikansk fodbold, boksning og bjergbestigning, fortæller Troels W. Kjær.

Til gengæld er fodbold uden hovedstød en gevinst for din svindende hjernemasse. Det samme gælder gang, løb, dans, cykling og svømning.

- Forskning tyder på, at svømning er rigtig godt, fordi vi her bruger alle muskelgrupper, og fordi vi ligger ned, mens vi bevæger os, hvilket øger blodgennemstrømningen til hjernen. Men fælles for alle disse sportsgrene er, at de alle styrker hjernen med signalstoffer, der bygger nye nerveceller.

Du behøver dog ikke decideret dyrke en sport for at sætte gang i produktionen af ny hjernekapacitet. En simpel gåtur tæller også med i regnskabet. Det handler om at opbygge en rutine, hvor du giver dig selv de bedste betingelser for at lykkes med at få noget motion, lyder det fra Troels W. Kjær.

- Lad bilen stå, og gå i stedet hen for at handle ind. Få det ind i hverdagen, at du kommer ud og kommer i gang. Nogle gange gør vi hverdagen lidt for let for os selv, hvor det faktisk ville gøre os godt lige at tage en omvej.

Selv gør Troels W. Kjær flere ting i løbet af en almindelig hverdagsuge for at styrke hjernen. På hans arbejdsplads har de for eksempel en regel om, at de et par gange om dagen sammen går et par runder om bygningen for både at få en pause, noget bevægelse og noget frisk luft.

- Derudover plejer jeg at cykle på arbejde, og så har jeg købt en ladcykel, så jeg kan køre hen og hente børnebørn. I min fritid spiller jeg golf, og så bestræber jeg mig på at gå 10.000 skridt hver dag. Jeg har altid min skridttæller på mig. Det har jeg haft i ti år, fortæller hjerneforskeren.

Bogen "Gik Einstein til fitness?" udkommer 12. marts på Politikens Forlag.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek