Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Bruxelles, 25/11/2021 - 11:07

EU-Kommissionen vil stramme grebet om politiske reklamer

Hvis politiske reklamer er uigennemsigtige, skal medlemslande give aktørerne bag bøder, mener EU-Kommissionen.

François Walschaerts/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Borgere skal nemt kunne se, når der er tale om reklamer med politisk indhold. Det kan særligt være svært at gennemskue, når de dukker op online.

Det mener EU-Kommissionen, der torsdag foreslår nye regler for at styrke demokratiet og gennemsigtigheden ved valg.

De nye regler indebærer, at det tydeligt skal fremgå, når reklamer har politisk motiv. Det skal også fremgå, hvem der har betalt for reklamerne og hvor meget.

Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed.

- Folk skal vide, hvorfor de ser en reklame, hvem der har betalt for den og hvor meget, og hvilke metoder der er brugt til at målrette reklamen.

- Dette ambitiøse forslag vil bringe et hidtil uset niveau af gennemsigtighed til politiske kampagner og mindske uigennemsigtigheden ved metoder til at målrette reklamer, siger hun i en pressemeddelelse.

Hun understreger, at de nye værktøjer, der følger med nyere teknologi, ikke må føre til manipulation af vælgerne.

Forslaget indebærer også, at metoder til at målrette de politiske budskaber skal være gennemsigtige. Det vil sige, at relevante detaljer, om hvorfor en borger ser reklamen, skal fremgå klart og tydeligt.

Hvis et medlemsland observerer, at reglerne for gennemsigtighed i politiske reklamer bliver brudt, skal det slå ned med bøder.

EU-Kommissionen kommer med forslaget, fordi den ser smuthuller i medlemslandenes regler.

Medlemslandene har særligt fokus på traditionelle medier som tv og aviser. Men de mangler fokus på reklamerne online, mener kommissionen.

Ifølge EU-Kommissionen er det afgørende for demokratiet at have styr på reglerne for politiske reklamer. Hvis borgere ikke kan finde ud af, hvad der er op og ned, kan det gå ud over deres demokratiske rettigheder, lyder det.

Da det er et forslag fra EU-Kommissionen, skal det drøftes af medlemslandene og EU-Parlamentet, før nye regler kan træde i kraft.

EU-Kommissionen sigter efter, at de nye regler skal være implementeret i medlemslandene seneste i foråret 2023. Det er et år før valg til EU-Parlamentet.

/ritzau/

København, 15/12/2025 - 12:36

DR skruer indsatsen for uopdagede musiktalenter op

Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

DR's radiokanal P3 leder efter fem nye musiktalenter, som de vil hjælpe med at vinde indpas i branchen via eksponering på tværs af platforme.

Radiokanalen P3 sætter skub i indsatsen for at spotte uopdagede musiktalenter med tiltaget "P3's næste".

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

"P3's næste" erstatter talentprogrammet "Karrierekanonen", der har kørt gennem 25 år, og som har været springbræt for musikstjerner som Marie Key, The Minds of 99 og Pil.

P3 leder efter fem talenter, uanset alder og køn. Radiokanalen vil blandt andet hjælpe de fem udvalgte med at bryde igennem lydmuren ved at eksponere dem på tværs af P3's platforme og foran livepublikum.

- Med relanceringen af "KarriereKanonen" styrker vi vækstlaget, bringer ny dansk musik længere og bredere ud og skaber et tættere samarbejde med branchen i et udfordrende musiklandskab til gavn for både artisterne og brugerne, siger Augusta Glahn-Abrahamsen, der er redaktionsleder for P3 Musik, i pressemeddelelsen.

- Vi vil give nye artister bedre rammer og bred eksponering. Derfor har vi udvidet samarbejdet med branchen og tilbyder kreativ sparring og mentorforløb og sangskrivningscamps, uddyber hun.

For at komme i betragtning til at blive en af de fem udvalgte skal man indsende et musiknummer til P3. Ansøgninger åbner 1. januar og lukker 31. januar 2026.

Juryen, der skal udvælge de fem talenter, består af musikansvarlig på P3 Mathias Buch, P3-værterne Ena Cosovic og Marie Hobitz, rektor for Danish Songwriting Academy Anne Meldal samt sangerne og sangskriverne Andreas Odbjerg og Jada.

De fem udvalgte vil blandt andet få deres musik i rotation på P3, udkomme med interviews på tværs af alle P3-platforme og få foto- og livemusiksessions.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/12/2025 - 11:08

DR skruer op indsatsen for uopdagede musiktalenter

Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

DR's radiokanal P3 leder efter fem nye musiktalenter, som de vil hjælpe med at vinde indpas i branchen via eksponering på tværs af platforme.

Radiokanalen P3 sætter skub i indsatsen for at spotte uopdagede musiktalenter med tiltaget "P3's næste".

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

"P3's næste" erstatter talentprogrammet "Karrierekanonen", der har kørt gennem 25 år, og som har været springbræt for musikstjerner som Marie Key, The Minds of 99 og Pil.

P3 leder efter fem talenter, uanset alder og køn. Radiokanalen vil blandt andet hjælpe de fem udvalgte med at bryde igennem lydmuren ved at eksponere dem på tværs af P3's platforme og foran livepublikum.

- Med relanceringen af "KarriereKanonen" styrker vi vækstlaget, bringer ny dansk musik længere og bredere ud og skaber et tættere samarbejde med branchen i et udfordrende musiklandskab til gavn for både artisterne og brugerne, siger Augusta Glahn-Abrahamsen, der er redaktionsleder for P3 Musik, i pressemeddelelsen.

- Vi vil give nye artister bedre rammer og bred eksponering. Derfor har vi udvidet samarbejdet med branchen og tilbyder kreativ sparring og mentorforløb og sangskrivningscamps, uddyber hun.

For at komme i betragtning til at blive en af de fem udvalgte skal man indsende et musiknummer til P3. Ansøgninger åbner 1. januar og lukker 31. januar 2026.

Juryen, der skal udvælge de fem talenter, består af musikansvarlig på P3 Mathias Buch, P3-værterne Ena Cosovic og Marie Hobitz, rektor for Danish Songwriting Academy Anne Meldal samt sangerne og sangskriverne Andreas Odbjerg og Jada.

De fem udvalgte vil blandt andet få deres musik i rotation på P3, udkomme med interviews på tværs af alle P3-platforme og få foto- og livemusiksessions.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/12/2025 - 11:00

FAKTA: Overvej alternativer til deltid

* Måske er deltid ikke en mulighed på din arbejdsplads eller i forhold til din privatøkonomi. Der er dog stadig flere muligheder for at få følelsen af mere tid i hverdagen.

* Undersøg muligheden for hjemmearbejdsdage. Måske er det muligt at få nogle faste dage på hjemmekontoret. Dermed kan du spare transporttiden. 

* Undersøg muligheden for at forhandle dig til mere ferie. De kan eventuelt spredes ud som fridage hen over året. 

* For nogle er det en mulighed at lægge nogle arbejdstimer om aftenen for dermed at frigøre noget tid, mens børnene er vågne. Det kan dog også være et pres, at computeren skal klappes op igen efter putning af ungerne. 

Kilde: Lotte Bidstrup, som er selvstændig med firmaet Pengecoachen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 15/12/2025 - 11:00

FAKTA: Så mange er heltids- og deltidsansatte

* Der er flere mænd end kvinder, der har en fuldtidsansættelse. Omvendt er antallet af deltidsansatte højere blandt kvinder. 

* I 2024 lød antallet af fuldtidsansatte på 1.266.000 mænd og 880.000 kvinder.

* Antallet af deltidsansatte samme år var 261.000 mænd og 516.000 kvinder.

Kilde: Danmarks Statistik.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek