Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 12/01/2023 - 10:00

Punkteret på vejen? Lap eller skift dit bildæk på tyve minutter

Du har måske aldrig lært, hvad du skal gøre, hvis dit dæk punkterer. Eksperter fortæller dig her, hvordan du hurtigt lapper eller skifter hjulet.

Palle Hedemann/Ritzau Scanpix

Af: Af Tenna Linnet Bork-Larsen, Ritzau Fokus

Bump, bump, bump.

Du er ude at køre, og så sker det: Du er punkteret.

Hvad gør du, hvis uheldet er ude?

Det kan tekniker Martin Andersen fra bilejernes organisation, FDM, svare på.

- Det er en god idé at læse bilens instruktionsbog. Der ligger en vejledning til, hvad du skal gøre, hvis du punkterer, siger han.

Uanset hvor du punkterer, skal du sørge for at trække ind et sted med fast underlag.

- Hvis du holder på landevejen, så tag en gul vest på, når du træder ud af bilen, og opsæt en advarselstrekant for at advare andre bilister. Sluk bilen, sæt den i første gear, og træk håndbremsen, siger Martin Andersen.

Der er to scenarier: Bilen har enten et reservehjul eller et reparationskit til at lappe dækket.

1) Reservehjul.

Hvis du har et reservehjul, kan du skifte det punkterede hjul på cirka tyve minutter.

Det er som regel spændt fast i bagagerummet eller under bilen og skal løsnes. Martin Andersen forklarer, at reservehjulet ligger sammen med en donkraft og en hjulnøgle:

- Hvis du har stålfælge på dine dæk, skal hjulkapslen af. Så skal du bruge hjulnøglen og løsne hjulboltene med en halv omgang.

Nu skal du have fat i donkraften, og her er bilens instruktionsbog en god hjælper.

- Dér kan du se løftepunkterne på bilen. På donkraftens og på bilens paneler vil der være nogle markeringer med små pile, som viser, hvor du skal sætte donkraften.

Når du har hejst donkraften, kan du skrue hjulboltene helt af og fjerne hjulet.

- Men det er meget vigtigt, at du ikke kravler ind under bilen, for den står jo kun på den her donkraft. Der er ikke nogen sikkerhed, som du har på et værksted, hvor du har en buk eller en lift til at holde bilen.

Så skal reservehjulet sættes på plads på akslen. Det gør du ved at sætte hjulboltene på med fingrene og spænde den på kryds med hjulnøglen.

- På den måde sørger man for, at hjulet kommer helt på plads. For eksempel hvis man starter i venstre hjørne og ender i nederste højre hjørne, siger Martin Andersen.

Donkraften skal sænkes, før du kan spænde boltene helt til.

Martin Andersen understreger, at du ikke kan vide, hvor meget hjulet skal spændes, og det kan godt være noget af en kraftanstrengelse at bruge den lille hjulnøgle:

- En voksen mand skal tage rigtig godt fat og eventuelt træde på den. Så hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har spændt hjulet ordentligt, så ring til vejhjælpen, og kør altid direkte på værksted efter.

2) Dækreparationskit.

Der er biler, som ikke har et reservehjul. De har i stedet et lappekit, fortæller teknisk chef fra virksomheden SOS Dansk Autohjælp Jeppe Damgaard:

- Mange ved ikke, at de har det. Det ligger ofte i et skjult rum i bagagerummet.

Det er som regel en lille plastikboks med en kompressor, en bøtte væske og en instruktionsbog.

Størstedelen af nye biler har reparationssættet liggende i bilen frem for reservehjulet. Og det er hurtigere end at skifte et hjul, fortæller han.

- Du sætter slangen på dækventilen og stikket på cigarettænderen i bilen. Det tager ikke lang tid - måske fem minutter.

Herefter begynder lappevæsken at sprede sig inde i hjulet.

- Det pumper skum ind i dækket og pumper dækket op med luft efterfølgende, siger Jeppe Damgaard.

Afhængigt af producenten skal du derefter oftest køre et par kilometer, holde ind til siden og kontrollere dæktrykket på ny.

Du skal på værksted, uanset om du bruger lappekit eller reservehjul.

- Et reservehjul er et nødhjul til midlertidigt brug, så det skal skiftes alligevel.

- Og dækskummet i lappekittet ødelægger dækket, så det er kun til nødstilfælde og skal 100 procent skiftes efter, siger Jeppe Damgaard.

/ritzau fokus/

København, 21/11/2025 - 19:00

Fagjury vender tilbage til Eurovision-semifinaler efter tre år

Denis Balibouse/Reuters

Arrangør fjernede juryer i Eurovision-semifinaler fra og med 2023 efter stemmesnyd. Nu er fagjuryerne tilbage.

Fremover vil det ikke blot være seernes stemmer, der har betydning for udfaldet ved semifinalerne i Eurovision Song Contest.

Efter tre års fravær vender fagjuryerne nemlig tilbage til semifinalerne i den internationale sangkonkurrence.

Det skriver European Broadcasting Union (EBU), der arrangerer Eurovision Song Contest, i en pressemeddelelse.

Dermed bliver det en blanding af en fagjury og seerstemmer, der ved det næste Eurovision, der afholdes i østrigske Wien i maj, sender deltagere hjem eller videre til finalen.

DR's Eurovision-kommentator, Ole Tøpholm, siger til DR, at der har været et misforhold mellem, hvordan seerne stemte i semifinalen, og hvordan resultatet blev i finalen med juryen.

- Nu får man så et mere balanceret resultat, fordi afstemningssystemet er det samme hele vejen igennem, siger han til DR.

Martin Green, der er direktør for Eurovision, understreger, at Eurovisions neutralitet og integritet har afgørende betydning for EBU, medlemslandene og seerne.

- Vi tager klare og beslutsomme skridt for at sikre, at konkurrencen fortsat er en fejring af musik og fællesskab. Konkurrencen skal forblive et neutralt rum og må ikke blive brugt som et redskab, siger han i pressemeddelelsen.

Det seneste internationale melodigrandprix blev heftigt debatteret fra flere sider, efter at JJ fra Østrig vandt med nummeret "Wasted Love" i finalen i Basel i Schweiz.

Stod det alene til seerne, ville Israels artist, Yuval Raphael, suverænt have vundet i finalen.

Men JJ fik sammenlagt flest point, da seernes stemmer blev lagt sammen med fagjuryens.

Flere tv-stationer ønskede at få gransket, om der forekom fusk, og om det nuværende system reelt afspejlede seernes holdning til numrene.

Martin Green siger i meddelelsen, at man har lyttet til de input, der løbende er kommet, hvorfor man har ændret reglerne til afstemningen - heriblandt indførelsen af fagjuryer i semifinalerne.

Der er ofte meget stor forskel på, hvad henholdsvis de professionelle juryer og seerne vægter højest i bedømmelserne.

EBU ændrede senest reglerne for fagjury i semifinalerne i slutningen af 2022. Her fjernede man juryen fra 2023, da der var blevet observeret uregelmæssigheder i stemmemønstrene for jurystemmerne fra seks lande.

Fra 2009 og indtil da havde der ellers været fagjuryer i semifinalerne.

Foruden indførelsen af fagjuryer i semifinalen, har EBU også indført klare regler for promovering af sangene, og det maksimale antal stemmer per telefon eller kreditkort halveres fra 20 til 10.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 21/11/2025 - 18:39

Fagjury vender tilbage til Eurovision-semifinaler efter tre år

Arrangør fjernede juryer i Eurovision-semifinaler fra og med 2023 efter stemmesnyd. Nu er fagjuryerne tilbage.

Fremover vil det ikke blot være seernes stemmer, der har betydning for udfaldet ved semifinalerne i Eurovision Song Contest.

Efter tre års fravær vender fagjuryerne nemlig tilbage til semifinalerne i den internationale sangkonkurrence.

Det skriver European Broadcasting Union (EBU), der arrangerer Eurovision Song Contest, i en pressemeddelelse.

Dermed bliver det en blanding af en fagjury og seerstemmer, der ved det næste Eurovision, der afholdes i østrigske Wien i maj, sender deltagere hjem eller videre til finalen.

DR's Eurovision-kommentator, Ole Tøpholm, siger til DR, at der har været et misforhold mellem, hvordan seerne stemte i semifinalen, og hvordan resultatet blev i finalen med juryen.

- Nu får man så et mere balanceret resultat, fordi afstemningssystemet er det samme hele vejen igennem, siger han til DR.

EBU ændrede senest reglerne for fagjury i semifinalerne i slutningen af 2022. Her fjernede man juryen fra 2023, da der var blevet observeret uregelmæssigheder i stemmemønstrene for jurystemmerne fra seks lande.

Fra 2009 og indtil da havde der ellers været fagjuryer i semifinalerne.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 21/11/2025 - 08:00

FAKTA: Genbrug og giv nyt liv

* Lav om: Hvis ærmerne er blevet slidte, kan du klippe dem af og strikke nye kanter i ærmegabet - så har du en vest. Du kan også forvandle en sweater til en cardigan.

* Genbrug garnet: Du kan vælge at trevle en sweater op og genbruge garnet i et nyt projekt. Det er en fantastisk måde at spare både ressourcer og penge på. Og har du børnestrik, der er blevet for småt, kan du forlænge ærmer og krop, så trøjen passer en sæson mere.

* Brug resterne: De små nøgler, der ligger og venter på at blive brugt, kan blive til den smukkeste personlige sweater. Strik med striber, felter eller tone-i-tone, og nyd, at intet går til spilde.

Kilde: strikdesigner og indehaver af Strikkeakademiet Pernille Cordes.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 21/11/2025 - 08:00

FAKTA: Sådan vasker du i hånden

* Fyld en balje med lunkent vand (højst 35 grader), og tilsæt lidt uldvaskemiddel.

* Læg strikken i blød i 20-30 minutter. Undgå at vride eller gnide.

* Skyl forsigtigt, og sørg for at vandet har samme temperatur hele vejen igennem, så ulden ikke får et "kuldechok".

* Læg strikken i et håndklæde, og rul den, så vandet presses ud.

* Alternativt kan du lægge den i et vaskenet og køre en kort centrifugering på maks 800 omdrejninger - det fjerner vandet hurtigt og effektivt uden at skade fibrene.

Kilde: strikdesigner og indehaver af Strikkeakademiet Pernille Cordes.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek