København, 25/11/2021 - 14:09
Begge parter jubler efter landsretsdom om værksteder
Både bilimportører og værkstedskæde ser landsretsdom som en sejr. De var modparter i sagen.
Af: /ritzau/
Løfter om besparelser som "vi er 20-40 procent billigere end mærkeværkstederne" eller "vi har tyske værkstedspriser" må ikke længere benyttes af Skorstensgaard - en landsdækkende kæde af autoværksteder.
Det har Vestre Landsret torsdag besluttet. Dog må Skorstensgaard gerne i sin markedsføring bruge formuleringerne "tyske værkstedspriser" og "matcher tyske værkstedspriser".
Sagen blev i sin tid anlagt af brancheforeningen De Danske Bilimportører. Foreningen mente, at Skorstensgaard gik for vidt i sin markedsføring og blandt andet spillede op mod de autoriserede værksted i en grad, som var over stregen.
Det resulterede i november i fjor i en dom i Sø- og Handelsretten, som slog fast, at Skorstensgaard i en snes tilfælde brød markedsføringsreglerne. Dog blev Skorstensgaard frifundet vedrørende en halv snes formuleringer.
Sø- og Handelsretten besluttede, at parterne skulle afholde egne sagsomkostninger. Derefter blev sagen anket til Vestre Landsret. Men inden sagen kom for retten valgte Skorstensgaard at frafalde anken vedrørende ni udsagn.
Dagens dom fra Vestre Landsret ligner isoleret set en sejr for Skorstensgaard. For værkstedskæden har fået ret i, at den i sin markedsføring godt har måttet omtale registrerede varemærker som Audi, BMW, Skoda og VW.
Bilimportørerne er i landsretten da også dømt til at betale sagens omkostninger. Og en række andre krav - for eksempel et pengekrav på en million kroner er blevet hældt ned ad brættet både i Sø- og Handelsretten og landsretten.
Men hos De Danske Bilimportører ser direktør Mads Rørvig alligevel afgørelsen som en sejr.
- Isoleret set kan det jo godt se lidt specielt ud, men når man tager med i betragtningen, at Skorstensgaard har frafaldet anken, for så vidt angår de ni udsagn, så er det samlet set en sejr for forbrugerne, siger Mads Rørvig til Ritzau.
Bilimportørerne har i alt fået medhold i, at 16 udsagn fra Skorstensgaard var i strid med markedsføringsloven.
Hos Skorstensgaard er der også tilfredshed.
- Formelt var Skorstensgaard hovedperson i sagen. Men vinderne er i virkeligheden de danske bilejere og den frie værkstedsbranche, for med dommen er det slået fast, at forbrugerne har et reelt alternativ til mærkeværkstederne, siger Anders Skorstengaard, der er medstifter og medejer af kæden, i en pressemeddelelse.
Og mens Skorstensgaard taler om en triumf for bilejerne, så gør bilimportørerne det samme. Dog ud fra et helt andet perspektiv.
- Dagens dom er en stor sejr for forbrugerne. De kan ikke være tjent med uautoriserede værksteders ulovlige markedsføring, der systematisk vildleder forbrugerne, siger Mads Rørvig.
/ritzau/