Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Washington D.C., 28/06/2026 - 00:49

USA's militær udfører nye angreb mod flere mål i Iran

Lørdag har USA angrebet blandt andet dronelagre. Angrebene kaldes et "direkte svar" på aggression fra Iran.

-/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

USA har lørdag udført angreb mod flere mål i Iran.

Det skriver det amerikanske militærs centralkommando, Centcom, kort før midnat dansk tid på det sociale medie X.

- Centcom-styrker gennemførte i dag angreb som direkte svar på Irans fortsatte aggression mod den kommercielle skibsfart, lyder det.

- Amerikanske militærfly rettede angreb mod iransk militær overvågningsinfrastruktur, kommunikationssystemer, luftforsvarsstillinger, lagre til droner samt kapaciteter til udlægning af søminer.

Også fredag udførte USA angreb mod Iran. De skete ifølge USA som modsvar på et angreb torsdag, hvor fragtskibet "Ever Lovely", der sejlede under Singapores flag, blev angrebet.

Skibet blev angrebet, mens eller kort tid efter at det sejlede gennem Hormuzstrædet fra Den Persiske Golf. USA mener, at det var Iran, som stod bag.

- Efter de amerikanske angreb i går (fredag, red.), som var et svar på Irans angreb på fragtskibet Ever Lovely, fik Iran mulighed for at overholde våbenhvileaftalen.

- Det valgte landet ikke at gøre, da dets styrker affyrede en envejsangrebsdrone, som ramte tankskibet Kiku her til morgen klokken 04.30 (klokken 10.30 dansk tid, red.), skriver Centcom.

United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), der er et maritimt informationscenter under det britiske forsvar, oplyste tidligere lørdag, at en olietanker i Hormuzstrædet var blevet ramt og beskadiget af et uidentificeret projektil.

Den britiske virksomhed Vanguard, som beskæftiger sig med maritime risikovurderinger, sagde ifølge AFP efterfølgende, at der var tale om tankskibet "Kiku", som sejlede under Panamas flag.

- Det Panama-flagede tankskib befandt sig nær Hormuzstrædet med mere end to millioner tønder råolie om bord, skriver Centcom.

Ifølge den amerikanske kommando fortsætter den kommercielle skibstrafik gennem Hormuzstrædet trods de seneste angreb.

- Amerikanske styrker forbliver vagtsomme, dødbringende og klar, slutter opslaget.

Ifølge Reuters har Iran ikke direkte kommenteret meldinger om konkrete angreb på skibe. Iransk stats-tv har dog rapporteret, at Revolutionsgarden har affyret "advarselsskud" mod uspecificerede fartøjer, som forsøgte at sejle gennem sejlruter, der ikke var godkendt af Iran.

Reuters beskriver de seneste angreb som den mest alvorlige eskalering af situationen, siden USA og Iran for to uger siden underskrev en foreløbig fredsaftale.

Landene beskylder gensidigt hinanden for at have brudt aftalen.

/ritzau/

TjekDet - faktatjek