København, 11/03/2024 - 10:00
Undgå skuffelser på påskeferien
Sørg for at få helt styr på, hvem du handler med, når du booker feriebolig i udlandet til familien for at nyde forårssolen.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Værelserne er beskidte, ovnen virker ikke, og havet kan slet ikke skimtes fra altanen. Det lægger i den grad en dæmper på den gode stemning, når ferieboligen i udlandet skuffer.
Derfor gør du klogt i at gøre et grundigt forarbejde hjemmefra, inden du booker eksempelvis påskeferie. Det siger Claudia Lander Selck, der er jurist hos den europæiske forbrugermyndighed, Forbruger Europa.
- Vi oplever her hos Forbruger Europa, at folk bestiller ferieboligen gennem en velkendt bookingportal i den tro, at portalen er ansvarlig, hvis boligen ikke lever op til forventningerne, fortæller hun.
Men sådan forholder det sig ikke. Bookingportalen fungerer nemlig blot som mellemmand mellem udlejeren af boligen og dig som forbruger. Og så kan der især opstå problemer, hvis der er tale om en privat udlejer.
- Det kan være rigtig svært at drage en privat udlejer til ansvar. Vi kan for eksempel kun gå ind og hjælpe forbrugeren, hvis der er tale om en professionel udlejer, siger Claudia Lander Selck.
Hun råder dig til at finde så meget information, du kan, om det sted, du gerne vil leje. Find ud af, præcis hvem du handler med, og hvem du skal klage til, hvis der bliver behov for det.
Søg også på udlejeren på for eksempel hjemmesiden Trustpilot for at se, hvordan andre har anmeldt stedet. Ser alt fint ud, anbefaler Claudia Lander Selck, at du bruger dit kreditkort til bestillingen.
- Når du bruger kreditkort, kan du efterfølgende kontakte din bank og gøre kortindsigelse, hvis noget går galt. Det kan du ikke med en bankoverførsel. Tit benytter de udlejere, der ikke er helt fine i kanten, sig af bankoverførsler, siger hun.
En anden vigtig ting at få styr på er dine forsikringer, siger Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert hos brancheorganisationen Forsikring & Pension.
- Det er altid godt at have en rejseforsikring, som dækker, hvis du bliver syg eller bliver nødt til at afbestille, siger hun og fortsætter:
- Det er også vigtigt at være opmærksom på, hvordan du er dækket, hvis du laver skader på ferieboligen. Din egen forsikring dækker nemlig typisk ikke.
Bliver du trods alle dine gode forberedelser alligevel dybt skuffet over ferieboligen, når du når frem, skal du handle hurtigt, understreger Claudia Lander Selck.
- Kontakt både udlejeren og bookingportalen, og følg op med en mail til dem begge, så du kan dokumentere, at du har reklameret på destinationen, siger hun og peger på, at udlejeren ifølge reglerne skal have mulighed for at rette op på eventuelle fejl og mangler.
Det nytter derfor ikke først at klage, når du er hjemme fra ferien igen.
/ritzau fokus/