København, 23/06/2026 - 18:22
Tre danskere skal til Tour de France med Uno-X
Uno-X har udtaget Magnus Cort, Andreas Kron og Anthon Charmig til årets Tour de France.
Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Det norske cykelhold Uno-X tager tre danskere med til Tour de France.
På holdets hjemmeside fremgår det, at Magnus Cort, Andreas Kron og Anthon Charmig er blandt de udvalgte til verdens største cykelløb.
Særligt bemærkelsesværdigt er det måske, at Anthon Charmig har fået plads på holdet.
Den klatrestærke rytter har sandsynligvis været på vippen, men er altså blevet valgt til efter en periode med flotte resultater.
Tidligere i juni tog han sin karrieres største sejr, da han vandt 2. etape af Tour Auvergne-Rhone-Alpes, som tidligere hed Critérium du Dauphiné.
Ifølge nyheden på Uno-X's hjemmeside kan Anthon Charmig ved Tour de France få flere forskellige roller. Især nævnes han som en mulighed til udbryderetaperne, men også i en rolle som leadoutrytter.
Den rolle udfyldte han forbilledligt, da han kørte Magnus Cort frem til etapesejr i Catalonien Rundt i marts.
Det er anden gang i karrieren, at Anthon Charmig kører Tour de France.
Magnus Cort er udtaget til sit ottende Tour de France. Han har i forvejen to etapesejre på cv'et og vil utvivlsomt gå efter en tredje.
Den rutinerede bornholmer har formentlig også et helt grundlæggende udestående med Tour de France.
Sidste år kunne han slet ikke få benene til at lystre og var en skygge af sig selv, selv om han dog nåede hele vejen med til Paris.
Andreas Kron har et enkelt Tour de France under bæltet. I 2022 kørte han løbet for Lotto og opnåede en fjerdeplads som sit bedste etaperesultat.
Foruden danskerne består holdet af klassementshåbet Tobias Halland Johannessen samt Anders Skaarseth, Torstein Træen, watt-monsteret Jonas Abrahamsen og sprinteren Søren Wærenskjold.
Uno-X håber, at Tobias Halland Johannessen kan køre i top-5. Sidste år sluttede han på sjettepladsen.
/ritzau/




