Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 03/12/2023 - 08:00

X Factors nye vært: Jeg har et sundt bagland

Det er meget spændende - og skræmmende - at skulle være vært på "X Factor", lyder det fra Maria Fantino. Men der var ingen betænkeligheder, kun begejstring.

ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Af: Af Ritzau Fokus

Siden hun var lille, har Maria Fantino set "X Factor" og selv drømt om at stå på scenen og præsentere de håbefulde deltagere og lede dem og seerne godt igennem showet, også når dommerne toppedes.

Så det kriblede i den daværende DR-radioprofil, da værtsjobbet blev ledigt, efter at Sofie Linde stoppede.

- Det har været en fuldstændig selvfølge fra næsten alle - venner, kæreste og familie, selv cheferne på DR - at jeg selvfølgelig bare skal det: "Det er jo det helt rigtige. Det job hænger heller ikke på træerne. Der er jo kun én, der kan få det ad gangen", genfortæller Maria Fantino.

- Jeg kunne også mærke det - allerede da de ringede og spurgte, om jeg ville til casting - at jeg bare skulle det, siger hun.

Selv om 17. sæson af "X Factor", som bliver Maria Fantinos værtsdebut på programmet, først får premiere 1. januar, er den 28-årige vært allerede i fuld sving med sit nye job.

Auditionrunderne og udskillelsesforløbet forud for liveshowene er for længst filmet.

Men det er først nu, at resultatet rammer skærmen - endda i bedste sendetid.

- Nu har jeg på en eller anden måde været i det offentlige søgelys, siden jeg var 22. Så jeg har også moduleret mig efter, hvordan sådan noget her er og øvet mig på, hvad man skal lytte til, og hvad man skal skære fra, siger Maria Fantino og fortsætter:

- Jeg ved ikke, præcis hvordan det potentielt kommer til at udspille sig. Men jeg ved, at uanset hvad andre kommer til at mene om mit hår, mine tænder eller min neglelak, så har jeg et rigtigt sundt og godt bagland:

- Min kæreste er ingeniør. Mine venner har kendt mig siden folkeskolen og gymnasiet. Og jeg har nogle gode, søde, fornuftige forældre, som er fuldstændigt afskåret fra den her medieverden, siger hun.

Mens Maria Fantino er et nyere ansigt på skærmen, er hendes stemme yderst velkendt i æteren.

Hun blev udklækket fra DR's eget to år lange udviklingsforløb Talentholdet i 2017. Hvert år søger DR fire personer, som de ser potentiale i kan blive fremtidens værter, tilrettelæggere, konceptudviklere eller noget helt fjerde, og Maria Fantino blev en af de udvalgte i 2015.

Kort efter hun havde gennemført Talentholdet, fik hun sit store gennembrud i det prisvindende P3-program "Curlingklubben" med makkeren Christian Bonde, som hun også siden har lavet underholdnings-tv med.

Et program, som fortsatte helt frem til i sommer, da det blev annonceret, at Maria Fantino stoppede efter otte år på DR til fordel for "X Factor".

- Det har selvfølgelig været nervepirrende at skulle sige sit job op og springe ud i noget helt nyt. Jeg har været virkelig, virkelig glad for DR. Og da jeg sagde farvel til dem, kunne jeg mærke: "Gud, hvor er jeg heldig, at jeg blev trist over at skulle sige farvel til jer", fortæller Maria Fantino.

- På den måde var det ikke en nem beslutning. Men jeg har bare kunnet mærke hele vejen igennem, at der ikke har været et gram tvivl - og jeg er ellers ret god til at tvivle på ting.

Undervejs har Maria Fantino talt meget med den afgående vært, Sofie Linde, som har stået i spidsen for "X Factor" otte sæsoner i streg.

- Der var ikke nogen, der var Sofie Linde for hende, da hun startede med at lave "X Factor". Så hun vil godt være den person, hun ikke selv havde, men helt klart havde brug for. Og det er jeg virkelig, virkelig taknemmelig for, understreger Maria Fantino.

Hun har kendt Sofie Linde og Sofie Lindes mand, tv-vært Joakim Ingversen, helt tilbage fra sine egne spæde år på DR.

Maria Fantino var som et del af talentforløbet i praktik på Sofie Lindes selvbetitlede "Sofie Linde show" på DR Ultra, som Joakim Ingversen også har været vært på.

- Jeg er stadig nogle gange chokeret over, hvor søde og flinke de er over for mig, udbryder Maria Fantino.

- De har virkelig hjulpet mig med alt - som lønforhandlinger. Jeg har haft Sofie i røret mange gange med alt fra store til små ting, siger Maria Fantino.

- Dengang jeg fik at vide, at jeg skulle lave "Curlingklubben", var de nogle af de første, jeg ringede til for at sige det. De har på en eller anden måde været de der stolte forældre ude på DR, der virkelig bare har heppet på mig.

Den 17. sæson af "X Factor" får premiere på TV 2 og TV 2 Play i januar 2024.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:22

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december om morgenen på DRTV og om aftenen på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

De resterende afsnit kan ses de to følgende søndage på DR1. Alle afsnit er tilgængelige på DRTV fra 28. december.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek