Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 29/03/2025 - 08:00

Waage Sandø mindes sprut og prut fra 60 år som skuespiller

Den 81-årige danske skuespiller Waage Sandø har gennemlevet et liv i teaterbranchen med masser af spiritus, opmærksomhed fra damerne og pinlige øjeblikke.

Ditte Valente/Ritzau Scanpix

Af: Af Bertram Svarre Carlson, Ritzau Fokus

Fra han var ganske ung, befandt Waage Sandø sig i teaterverdenen.

Han begyndte med at sælge slik og chokolade for sine forældre, der drev restauranten og kiosken på Det Ny Teater i København. Der sneg han sig ofte ind i salen for at opleve dramatikken - og kaste blikke på Bodil Kjer, som han fandt underskøn - og det sparkede gang i en inspiration, der kort efter bragte 21-årige Waage Sandø op på scenen selv, hvor han fik sin debut på Folketeatret i "Nøddebo Præstegaard".

60 år senere kan han nu fejre jubilæum på selvsamme teater i København med forestillingen "Kong Lear".

- Jeg er dybest set på toppen af min karriere, når jeg spiller "Kong Lear" og kommer godt fra det. Og det ved jeg, at jeg har gjort, siger den 81-årige skuespiller.

Waage Sandø har fulgt teaterbranchen igennem otte forskellige årtier.

Han ser, at der er en betydelig forskel på, hvordan professionen bliver betragtet nu i forhold til 1960'erne og 1970'erne, hvor han selv brød igennem.

- I dag er det blevet meget mere et arbejde. Vi var jo i langt højere grad bohemer. Vi var ude i nattelivet som skuespillere, fortæller han og fortsætter:

- Spiritus var en stor del af tilværelsen. Det er det jo ikke mere.

- Vi drak mange bajere, vi drak brændevin, og jeg ved ikke hvad. Det var en mere løssluppen tid. I dag er det hele meget strammere, siger Waage Sandø.

Ud over at have været skuespiller har Waage Sandø været leder af både Odense Teater og Folketeatret.

Den periode, han kigger tilbage på med størst taknemmelighed, er fra 1970 til 1975, hvor han var leder af teatret Svalegangen i Aarhus.

- Vi lavede kun teater, som var samfundsrelateret. Vi var på den lille mands side og var kritiske over for autoriteter, fortæller Waage Sandø.

Selv om han var leder, var han i perioden stadig meget aktiv som skuespiller.

Det var her, at han for første og sidste gang oplevede at blive så opslugt af en rolle, at han ikke kunne slippe af med den igen, når han gik fra scenen.

Det var som Billy Jack i musicalen "Teenagerlove".

- Jeg var "dødlækker", og damerne synes, jeg var "dødlækker", siger Waage Sandø, som selv bruger citationstegn.

- Der syntes jeg selv, at jeg var så fed. Det er den eneste gang, at en rolle næsten er løbet af med mig - også som privatperson, siger han.

Forestillingen var ifølge Waage Sandø en stor succes, og der var derfor også godt gang i den, når de turnerede rundt med den i hele landet.

Det tog næsten overhånd, indtil virkeligheden nødvendigvis måtte komme tilbage.

- Heldigvis opdagede jeg, at det var fake. Det var en drøm. Sådan var jeg jo ikke i virkeligheden, erkender han.

Med undtagelse af den ene gang har Waage Sandø altid formået at holde sig selv separat fra sine karakterer.

Skuespilleren skulle dog netop bruge det niveau af selvtillid, da han senere fik rollen som den ikoniske hjerteknuser Don Juan i en forestilling på Odense Teater.

Han mente først selv slet ikke, at han kunne indtage rollen som den forførende charmør, men da det var Bertolt Brechts noget anderledes fortolkning af karakteren, mente instruktøren, at Waage Sandø passede glimrende.

Ikke desto mindre fremkaldte det en del nervøsitet hos den ellers anerkendte skuespiller.

Han ville jo bevise, at det var rimeligt, at han havde fået rollen som Don Juan.

- Så sker der det, at jeg bliver fyldt med luft i maven for at sige det rent ud, fortæller Waage Sandø.

Når stykket skulle afvikles, starter det med en kort scene, før han skulle på. Det var lige tids nok til, at skuespilleren kunne liste sig ud på bagscenen for at lette trykket.

- Der slog jeg en skid. Jeg luftede mig simpelthen, fordi jeg kunne jo ikke gå ind på scenen og føle, at jeg skulle slå en skid. Det gentog sig mere eller mindre hver aften. Det blev måske også et ritual, siger han.

Det var en udmærket løsning på luften i maven for Waage Sandø, der dengang var leder på Odense Teater - lige indtil der en dag var et større møde, hvor fællestillidsmanden for teknikerne rejste sig op under punktet: "Eventuelt".

Et punkt, der ellers ikke var på dagsorden.

- Så sagde han: "Jeg vil bare lige nævne, at teaterchefen jo altså går ud på bagscenen og lufter sig. Der står vores folk ved snorene for at lave sceneskift. De kan altså ikke komme væk derfra", fortæller Waage Sandø, som tilføjer, at tillidsmanden for teknikerne sluttede sin pointe af med:

- "Det, føler vi, er at pisse på vores arbejde".

Teaterchefen mente, at det var et bagholdsangreb på mødet, men havde alligevel overskud til at svare igen med en kæk kommentar:

- "Du mener vel, at det er at skide på jeres arbejde".

Det er mange år siden, og han holder sig i dag kun til skuespilarbejdet.

Her har han nu 60-års jubilæum, når han optræder i hovedrollen med sin egen tekstbearbejdelse af William Shakespeares "Kong Lear".

- Så længe jeg har kræfter til det, bliver jeg ved med skuespil, siger Waage Sandø, der var til en undersøgelse hos sin læge for nylig, som var enig i, at det var den rigtige tilgang:

- Han sagde: "Jeg tror, det er vigtigt for dig, at du bliver ved. Hvis du sætter dig mageligt ned i en stol og ikke laver andet end at drikke kaffe og læse avis, tror jeg meget hurtigt, at du ruster til".

Den 81-årige skuespiller kan ses i titelrollen som "Kong Lear" på Folketeatret i København frem til 6. april.

/ritzau/

Frederiksberg, 07/08/2025 - 10:38

DR-vært på scenen: Kvinder har altid skabt sig selv ud fra mænds blik

Snart kan DR-vært Helin Erdem opleves på teaterscenen, hvor hun sætter fokus på den digitaliserede mediekultur.

DR-vært Helin Erdem stiller sig snart op på teaterscenen for første gang.

Det sker, når forestillingen "GRWM" har premiere på Aveny-T til oktober.

Det skriver teatret i en pressemeddelelse.

I forestillingen, som er en monolog, vil Helin Erdem tage udgangspunkt i sine egne oplevelser og observationer.

- Kvinder har altid skabt sig selv ud fra mænds blik. For mit eget vedkommende ud fra den hvide mands blik på min brune kvindekrop. Men samtidig er jeg meget bevidst om, at jeg netop som minoritetsetnisk kvinde i disse år har nogle fordele, som mine brødre og fætre ikke har, siger Helin Erdem i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Mens jeg som brun kvinde opleves som eksotisk på den gode måde, opfattes unge mænd med samme baggrund stadig som et fjendebillede - et billede, som mange af dem desværre også selv er med til at holde fast i.

Forestillingen skal ifølge Helin Erdem med sort humor udstille nogle af faldgruberne i den moderne digitaliserede kultur.

Monologens titel, "GRWM", er en forkortelse af de engelske ord "get ready with me" og henviser til det internetfænomen på sociale medier som TikTok og Instagram, hvor unge filmer sig selv, mens de gør sig klar til at gå til fest, til bryllup eller en tur i byen.

- Det er ved første øjekast et meget sødt og uskyldigt format, hvor man fortæller om tøjvalg og makeup. Men det kan også fungere som en slags trojansk hest, hvor der inde bag den bløde indpakning kan ligge et mere voldsomt budskab. For eksempel en skarp politisk holdning eller beretningen om et overgreb, den pågældende har været ude for, siger Helin Erdem videre i pressemeddelelsen.

Monologen er én af to forestillinger, der går under fællestitlen "I wish I was a Man" - "jeg ville ønske, jeg var en mand" - som kan ses i denne sæson på Aveny-T på Frederiksberg.

27-årige Helin Erdem var en del af DR's eget to år lange udviklingsforløb Talentholdet fra 2021 til 2023.

Derefter er Helin Erdem blevet på public service-stationen, hvor hun blandt andet har været vært på programmerne "Flaskehalsen peger på" og "Helin bliver venner med".

/ritzau/

Læs Mere >>

Skanderborg, 07/08/2025 - 10:32

50 Cent skuffer anmelderne på Smukfest

Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Den amerikanske rapper 50 Cent var et af Smukfests største navne i år, men anmelderne var ikke begejstrede.

Et af de seneste årtiers største rapnavne var onsdag nat i Skanderborg.

50 Cent var centrum for det, der blev kaldt for Smukfests "største produktion nogensinde".

Anmelderne har dog ikke udelukkende ros til den amerikanske rapper.

Berlingske giver 50 Cent to stjerner og skriver, at han ikke længere kan rappe.

- Det lyder måske hårdt, men det var hårdere at være et af de 40.000 mennesker, der stod foran Bøgescenen og var vidne til det, der skulle have været et højdepunkt, ende som et foreløbigt lavpunkt på dette års Smukfest, skriver avisen.

Også Ekstra Bladet giver kun to stjerner. Avisen kalder bookingen af 50 Cent et "spild af millioner".

- Han storsmilede ligefrem flere gange. Og hvem ville ikke gøre det, hvis man aften efter aften tjente millioner uden rigtigt at kunne finde ud af noget? 50 Cent er stadig ikke 50 øre værd, skriver Ekstra Bladet.

B.T. kalder ham en "kæmpe fuser", men giver ham alligevel tre stjerner. Mediet roser ham for hans spilhumør, der var langt bedre, end da han sidst optrådte på Smukfest i 2014.

- 50 Cent gravede dybt i gemmerne, mens publikum langsomt begyndte at sive væk, og hvad der i lang tid havde været en rodet, men underholdende cirkusforestilling, endte som en langtrukken solofest.

Soundvenue skriver, at koncerten i bøgeskoven sluttede af med en halv times total ligegyldighed. Her fik 50 Cent også tre stjerner.

En af Bøgescenernes konferencierer Pelle Peter Jencel præsenterede 50 Cent som "en af de største i musikhistorien". Han sagde også, at koncerten var den største produktion nogensinde på Smukfest.

Publikum fik dog en masse af rapperens helt store hits at høre som "P.I.M.P.", "In da Club" og "Candy Shop".

50 Cent har før spillet på Smukfest i 2014. Her var anmeldelserne endnu længere nede at skrabe - Soundvenue og Ekstra Bladet gav dengang én stjerne, mens Berlingske kom op på to.

Han har siden optrådt flere gange i Danmark både i Tivoli og i Royal Arena.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 07/08/2025 - 10:00

FAKTA: Fire tip fra en isnørd

* Smage, du skal vælge for at teste en isbutik: Vanilje, pistacie, hasselnød eller citronsorbet. Citron skal være cremehvid og ikke kridhvid. Det er vigtigt, at pistacien er halvfesen grøn og ikke rigtig grøn.

* Overset ishack: Top din rødgrød med fløde med en klat vaniljeis.

* Gode smagskombinationer: Vælg en mælkeis og en sorbet. Du begynder med mælkeisen og slutter med den læskende sorbet. Lakrids og citron er ifølge Kim Jarsbo en fræk og efterspurgt kombination.

* Alternativ affogato: I en normal affogato topper du en kugle vaniljeis med et espressoshot. Alternativt kan du vælge en hasselnøddeis eller chokoladeis.

Kilde: Kim Jarsbo, indehaver af isforretningen Maggis Gelateria.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 07/08/2025 - 10:00

Flødeis, gelato eller sorbet: Kend forskel på sommerens is

Jens Kalaene/Ritzau Scanpix

Har du nogensinde tænkt over forskellen på de forskellige istyper? Isentusiast hjælper dig med at hitte rede i frysediskens udvalg.

På en hidsig sommerdag med bagende sol kan det være tiltrængt med en is til at køle sig ned på i ny og næ.

Men det kan være svært at vælge, når man står dér og glaner ved ismontren.

For hvad er forskellen egentlig på flødeis, gelato og sorbet?

Det hjælper Kim Jarsbo med at svare på. Han er gelatoekspert og indehaver af isforretningen Maggis Gelateria i Torvehallerne i København.

Gelato er det italienske ord for is. Den er blødere end almindelig supermarkedsis og er i bund og grund en mælkeis.

- I min mælkegelato bruger jeg mælk, sukker og lidt glukose. Derudover bruger jeg en italiensk base bestående af mælkeprotein, emulgator, skummetmælkspulver og glukose.

- Når man blander ingredienserne sammen, har man en mælkeis, fortæller han.

Herefter kan man tilføje den smag, man har lyst til. Det kan man gøre med forskellige nøddepastaer på for eksempel hasselnød, peanuts, mandler eller pistacie.

Kim Jarsbo forklarer, at mælkegelato er mere fyldig og cremet end almindelig is og derfor nemmere at arbejde med.

- Så man kan putte alt fra hindbærsnitter til brunkager i den, siger han.

I modsætning til hvad nogen måske tror, består flødeis ikke kun af fløde.

- Flødeis er også mælkeis. Der tilsættes bare fløde. I min mælkeis tilføjer jeg syv til otte procent fløde, men for nogen kan det være op til 15 procent. Fløden er med til at give en mere fyldig is, der er dybere i smagen, siger han.

En anden isvariant er parfait.

- Det er mest en dessert, der serveres på restauranter. Det er lidt ligesom en mousse i frossen form og består af æggeblommer, sukker og fløde, som piskes over et vandbad. Og så kan man tilsætte smag, forklarer han.

Det er en meget luftig is, og man skal ikke bruge en ismaskine til at lave den.

Er man til en friskere is, kan man gå med sorbeten. Med vand, sukker og en frugtbase har du essensen af en sorbet uden smag. Når det er mikset sammen, kan du bruge stort set alt frugt, forklarer han.

- Du kan bruge ren frugt, frugtpulp eller en frugtpasta, hvor der er lidt mere smag i, men til gengæld mindre frugt.

Det er mere læskende - især med de rigtige frugter som jordbær, mango, citron, passionsfrugt eller blodappelsin, siger Kim Jarsbo.

Selv om sorbet primært er egnet til frugt, kan man også tilsætte smag af kaffe eller mørk chokolade.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek