' /> '> Pia Olsen Dyhr ansætter ny særlig rådgiver
Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 25/06/2026 - 18:38

Pia Olsen Dyhr ansætter ny særlig rådgiver

Det bliver den hidtidige leder af SF's formandskontor, der bliver Pia Olsen Dyhrs særlige rådgiver.

Af: /ritzau/

Økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr har ansat Trine Viskum som ny særlig rådgiver.

Hun kommer fra en stilling som leder af SF's formandskontor, skriver Økonomi- og Indenrigsministeriet på sin hjemmeside.

Trine Viskum er uddannet cand.scient.pol fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet som personlig assistent for Pia Olsen Dyhr.

I mellemtiden har hun også arbejdet i Børne- og Socialministeriet, på Holbæk Sygehus og i Københavns Kommune.

Med ansættelsen af Trine Viskum har Pia Olsen Dyhr nu to særlige rådgivere.

I sidste uge forlød det, at Morten Aastrup Jørgensen også var ansat som særlig rådgiver for ministeren.

Faktisk er der lige nu tre særlige rådgivere på lønningslisten i ministeriet.

Pia Olsen Dyhr ansatte nemlig i første omgang også Thomas Nystrøm som særlig rådgiver.

Han havde tidligere arbejdet som chefrådgiver i SF og som rådgiver for Pia Olsen Dyhr, da hun var minister i Helle Thorning-Schmidts regeringstid.

Han stoppede dog i SF, efter at han havde krænket flere kvinder i partiet.

Da hans genansættelse blev offentligt kendt, kritiserede flere SF'ere beslutningen, herunder Frederiksberg-rådmand Lotte Kofoed, der selv var blevet krænket af Nystrøm.

Thomas Nystrøm valgte til sidst selv at trække sig fra posten som særlig rådgiver.

Ifølge en aktindsigt fra ministeriet får han løn frem til udgangen af juli. Han får dog ikke nogen fratrædelsesgodtgørelse.

/ritzau/

TjekDet - faktatjek