Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 26/11/2021 - 01:02

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

København, 20/12/2025 - 13:15

Grev Nikolai har landet job som konsulent i Dansk Industri

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Fra årsskiftet skal grev Nikolai arbejde med kommercielle opgaver som konsulent i Dansk Industri Ejendom.

Grev Nikolai har landet et job uden for de kongelige rammer som konsulent hos brancheorganisationen Dansk Industri (DI).

Det oplyser DI til Billed-Bladet.

Efter nytår tiltræder den 26-årige greve som konsulent i DI Ejendom, hvor han skal arbejde med kommercielle og datadrevne opgaver.

Sidste sommer fik han sin kandidatgrad i Economics and Business Administration - Sales Management fra Copenhagen Business School (CBS).

Under uddannelsen på CBS læste grev Nikolai et semester i Australien, hvor han var indskrevet på University of Technology Sydney som en del af hans uddannelse på CBS.

Netop hans uddannelsesmæssige baggrund er en af de ting, DI Ejendom har lagt vægt på i ansættelsen, lyder det fra Helle Juhler-Verdoner, der er branchechef for DI Ejendom.

- Nikolai har en kommerciel baggrund via sin CBS-uddannelse og erfaring fra job i ejendomsbranchen, som passer til DI Ejendom, og vi glæder os som altid til at tage imod og arbejde sammen med en ny kollega, siger hun til Billed-Bladet.

Hvor erfaringen fra ejendomsbranchen kommer fra, er ikke uddybet.

Men greven, der er barnebarn af dronning Margrethe, nevø til kong Frederik og søn af prins Joachim, fik i maj et job i den australske storby Sydney.

Et job, der ikke blev nærmere beskrevet, andet end at det var relevant i forhold til hans uddannelse. Det oplyste hans agentur, Social Works, dengang over for Billed-Bladet.

Grev Nikolai har siden 2023 væren en del af influencerholdet hos marketingbureauet Social Works.

Grev Nikolai fik frit lejde til at promovere virksomheder og produkter, efter at han og hans tre søskende, grev Felix, grev Henrik og komtesse Athena, fik frataget deres titler som henholdsvis prinser og prinsesse af deres farmor, dronning Margrethe, for at tilpasse kongehuset, som det lød.

Ifølge begrundelsen skal de fire børnebørn i langt højere grad kunne forme deres egen tilværelse uden at være begrænset af de hensyn og forpligtelser, et formelt tilhørsforhold til kongehuset som institution indebærer.

Grev Nikolai begyndte at tage sine første skridt mod sin egen formbare fremtid i 2018, da han overraskede på catwalken for det britiske brand Burberry.

Han har også haft job for eksklusive mærker som Dior og Cartier. Og så har han været på forsiden af både den skandinaviske og den ukrainske udgave af modemagasinet Vogue.

Selv om grev Nikolai ikke længere er prins til Danmark, indgår han stadig i arvefølgen og er således den sjette i rækken.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 20/12/2025 - 13:04

Grev Nikolai har landet job som konsulent i Dansk Industri

Fra årsskiftet skal grev Nikolai arbejde med kommercielle opgaver som konsulent i Dansk Industri Ejendom.

Grev Nikolai har landet et job uden for de kongelige rammer som konsulent hos brancheorganisationen Dansk Industri (DI).

Det oplyser DI til Billed-Bladet.

Efter nytår tiltræder den 26-årige greve som konsulent i DI Ejendom, hvor han skal arbejde med kommercielle og datadrevne opgaver.

Sidste sommer fik han sin kandidatgrad i Economics and Business Administration - Sales Management fra Copenhagen Business School (CBS).

Under uddannelsen på CBS læste grev Nikolai et semester i Australien, hvor han var indskrevet på University of Technology Sydney som en del af hans uddannelse på CBS.

Netop hans uddannelsesmæssige baggrund er en af de ting, DI Ejendom har lagt vægt på i ansættelsen, lyder det fra Helle Juhler-Verdoner, der er branchechef for DI Ejendom.

- Nikolai har en kommerciel baggrund via sin CBS-uddannelse og erfaring fra job i ejendomsbranchen, som passer til DI Ejendom, og vi glæder os som altid til at tage imod og arbejde sammen med en ny kollega, siger hun til Billed-Bladet.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 11:01

FAKTA: Alternativer til nytårsbordet

* Mens blæksprutten stortrives i det danske farvande, ser det mindre positivt ud for torsken.

* Sidste år opfordrede Verdensnaturfonden (WWF) til, at danskerne sprang nytårstorsken over. WWF anbefalede at gå efter østers, muslinger og blæksprutte som alternativer.

* Torskebestanden i Østersøen er så kritisk, at det er forbudt for lystfiskere at fiske efter den klassiske nytårsfisk her, mens erhvervsfiskeriet i flere år har været begrænset til bifangst.

* EU-landene har indgået en ny aftale, der i 2026 reducerer kvoten for fiskeri af torsk i Nordsøen med 44 procent.

Kilder: WWF og Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 08:00

FAKTA: Ulykker ved nytåret 2024-2025

* I nytårsdøgnene 31. december 2024 og 1. januar 2025 kom 209 personer i hele landet i akut behandling for skader forårsaget af fyrværkeri. Af dem var 42 alvorligt tilskadekomne, og én person mistede livet.

* Lovligt fyrværkeri stod for knap 90 procent af skaderne. 59 personer blev skadet af batterier, 47 af raketter og 30 af bomberør, mens 13 personer kom til skade ved brug af ulovligt fyrværkeri som kanonslag, strygere og luftbomber. Resten er blandt andet heksehyl, romerlys og indendørs fyrværkeri.

* Tre ud af ti af de tilskadekomne havde sikkerhedsbriller på.

Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH Odense Universitetshospital, 2025.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek