Teheran, 26/06/2026 - 22:56
USA udfører angreb i Iran efter beskyldning om brudt våbenhvile
Ifølge USA stod Iran bag et angreb, der ramte et skib i Hormuzstrædet torsdag. Skibstrafikken er fortsat.
Af: /ritzau/
USA har fredag udført nye angreb mod Iran, som modsvar på et angreb på et skib, der torsdag sejlede igennem Hormuzstrædet.
Det oplyser det amerikanske militær ifølge nyhedsbureauet Reuters, ligesom det fremgår af en udtalelse, som den amerikanske centralkommando har delt på X.
Ifølge USA er det Iran, som stod bag torsdagens angreb.
Iran udsendte torsdag også en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter, end dem, som Iran havde godkendt.
Angrebet på skibet kaldes i udtalelsen fra centralkommandoen for et "klart" brud på våbenhvileaftalen mellem de to lande.
Som modsvar har USA's styrker angrebet faciliteter, hvor droner og missiler opbevares i Iran samt radarstationer, lyder det.
- USA's militær vil forblive til stede og årvågne for at sikre, at alle aspekter af aftalen med Iran, overholdes, følges og er i fuld effekt, skriver centralkommandoen.
Tidligere fredag skrev USA's præsident, Donald Trump, også på sit sociale medie Truth Social, at Iran havde begået et "tåbeligt" brud på våbenhvilen ved at skyde droner mod skibe i Hormuzstrædet.
FN's Internationale Søfartsorganisation (IMO) stoppede torsdag midlertidigt en evakueringsplan for strandede skibe i Den Persiske Golf efter angrebet på skibet.
Ifølge nyhedsbureauet AFP er skibstrafikken i Hormuzstrædet dog fortsat fredag.
/ritzau/




