Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 31/12/2023 - 08:00

Kendt komiker i nyt program: Plat hvis man bliver for desperat

Eva Jin er en af de komikere, som skal forsøge at holde masken i den gode sags tjeneste i Prime Video-programmet "LOL: Den der ler sidst".

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Hvordan hiver man bukserne ned på kolleger, man selv ser op til?

Det står den fremadstormende komiker og skuespiller Eva Jin over for i den danske udgave af det verdensomspændende underholdningsprogram "Lol: Den der ler sidst" på streamingtjenesten Prime Video.

I programmet dyster ti danske entertainere, som foruden Eva Jin blandt andre tæller Martin Brygmann, Søs Egelind og Nikolaj Stokholm, mod hinanden om at få hinanden til at grine, men selv holde masken.

- Jeg er rimelig starstruck, lyder det fra Eva Jin.

- Det er svært at skulle prøve at joke med en af de store kanoner der. Det er vildt at prøve at være sjov og så vide, at de andre ikke vil grine af det. Det kan hurtigt blive plat, hvis man bliver for desperat. Og det er jo et show, hvor man ér desperat for at få folk til at grine.

- Jeg griner selv meget, når jeg gerne vil prøve at være sjov. Så det er lidt modsatrettet, for hvordan skal jeg få folk til at grine, hvis jeg ikke selv må grine.

Den, der formår det og ler sidst, når kameraet klapper sammen efter seks timers nonstop-optagelser, vinder ud over titlen og æren en pose penge til en velgørenhedsorganisation.

- Det er så weird et program. Det er jo fuldstændig vanvittigt - jeg har aldrig prøvet at være på i så mange timer, udbryder Eva Jin.

- Det er jo lidt et eksperiment nærmest. Så det bliver meget spændende at se, hvordan man reagerer i den situation.

- Jeg tænkte: "Enten bliver det virkelig sjovt, eller også bliver det virkelig ikke sjovt". Det kan gå begge veje - så jeg satser på, at det bliver virkelig sjovt, siger hun.

Eva Jin fik fra det ene øjeblik til det andet sit gennembrud i 2020, da hun optrådte til det hedengangne Zulu Comedy Galla.

Joken om en jobsamtale gjorde Eva Jin bemærket.

Det var ikke kun ordene, men også indpakningen: den afvæbnende og til tider akavede facon, hun leverede joken på.

- Jeg tror ikke rigtigt, jeg tænker så meget over det, lyder det fra Eva Jin.

- Jeg tror bare, det kommer, når jeg stiller mig op på en scene. Så naturligt. Muligvis fordi jeg bliver lidt nervøs, og så har jeg bare lært at bruge det.

De forholdsvis få minutter på scenen nåede at indprente sig. Fra at gå derhjemme uden arbejde og egentlig være på vej på højskole blev hun inviteret til et hav et af kreative møder.

Det førte hende med kometkurs fra standupscenen til blandt andet fiktionens verden.

Hun har medvirket i biografsuccesen "Elsker dig for tiden". Hun har haft hovedrollen i TV 2 Zulu-serien "Klemt" og roller i TV 2's "Dansegarderoben", Simon Kvamms DR-serie "Guru" og senest i DR-serien "Bag enhver mand".

Hun har også ramt de royale gemakker. Eva Jin var nemlig blandt de inviterede fra kulturlivet til prins Christians 18-års fødselsdag i oktober.

- Jeg synes efterhånden godt, jeg kan følge med. Men i starten havde jeg ret svært ved det. Men ja, nu synes jeg, det går meget godt, lyder det fra Eva Jin.

- Jeg synes, jeg får rigtig god respons. Der er virkelig mange, der godt kan lide det, jeg laver, så det er jeg virkelig glad for, siger hun og fortsætter:

- Jeg synes, jeg står et rigtigt godt sted, hvor jeg producerer rigtig mange ting selv. Og det er jo klart det, jeg vil allerhelst og brænder allermest for.

"LOL: Den der ler sidst" får premiere på Prime Video den 29. december.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:22

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december om morgenen på DRTV og om aftenen på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

De resterende afsnit kan ses de to følgende søndage på DR1. Alle afsnit er tilgængelige på DRTV fra 28. december.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek