København, 28/06/2026 - 10:15
Mere kontrol med advokaters håndtering af klienters penge
Chef for tilsyn siger, at det er "meget sjældent", at advokater udnytter sårbare klienter.
Af: /ritzau/
Kontrollen med advokaters håndtering af klienternes penge er blevet skærpet.
Og det er da også "fuldstændig uacceptabelt", hvis advokater udnytter sårbare borgere for egen vindings skyld.
Sådan lyder det fra Advokatsamfundet.
Her ønsker tilsynsdirektør Pernille Ekman dog ikke at kommentere en opsigtsvækkende sag, som Advokatnævnet har behandlet.
Her havde en nu tidligere advokat krævet salærer på i alt 824.000 kroner fra en dement kvinde på et plejehjem.
Det skete i løbet af fire år, da han ifølge en generalfuldmagt skulle forvalte hendes økonomi.
Nævnet, som er advokaternes disciplinære organ, har konkluderet, at de mange penge, som advokaten beregnede sig, er urimelige. Derfor bortfalder alle salærer.
Kendelsen retter sig mod Søren Agerbo. Han er desuden sanktioneret med en bøde på 200.000 kroner, men han har indbragt afgørelsen for retten.
Undervejs i processen ved nævnet har Søren Agerbo fremhævet, at han siden 2007 ikke har haft problemer med klientkontoen, og at der ikke var anmærkninger, da han så sent som i 2024 blev tjekket af tilsynet.
Hos tilsynet ønsker direktøren ikke at udtale sig om kontrol med navngivne advokater.
Men Pernille Ekman kalder det "fuldstændig uacceptabelt", hvis advokater økonomisk udnytter sårbare borgere.
- Det vil ofte være en grov overtrædelse af de advokatetiske regler, ligesom det også kan være strafbart, siger hun.
Dog støder tilsynet "meget sjældent" på tilfælde, hvor en advokat direkte ses at udnytte sårbare klienter, lyder det fra direktøren.
For eksempel i forbindelse med arvesager, værgemålssager og straffesager beskæftiger advokater sig med sårbare klienter.
Direktør Pernille Ekman siger, at tilsynet blev ændret fra sidste år. Nu sker der en dybere kontrol med, om advokater efterlever deres pligter i forhold til klientkontoen.
Samtidig er der udviklet en såkaldt risikoscoremodel.
- Den betyder i praksis, at vi fører tilsyn med de advokater, hvor der er den største teoretiske risiko for, at der kan ske alvorlig klient- eller samfundsskade, siger Pernille Ekman.
Metoden har haft en effekt. Den har ført til, at der er rejst "en række alvorlige sager", oplyser hun.
/ritzau/




