København, 14/05/2025 - 12:33
Brøndbys fanafdeling kritiserer klubbens valg af bettingsponsor
Fans på Vestegnen ryster på hovedet af ny aftale med bettingfirma. Brøndbys direktør forsvarer kritikken.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Brøndby IF har indgået et samarbejde med et stort bettingfirma - og beslutningen er ikke gået ubemærket hen.
Fodboldklubbens fanafdeling mener, at det er den helt forkerte vej at gå.
- Upåagtet at spilindustrien er en lovlig industri, som er underlagt en vis regulering, ser fanafdelingen med stor skepsis på klubbens nye hovedpartner, skriver Brøndbys fanafdeling på sin hjemmeside.
- Vi havde med andre ord håbet, det ville være muligt for klubben at tiltrække en hovedpartner, som ikke var engageret i spilindustrien. Og det understreger behovet for vores initiativ om ludomani i fankredse, lyder det videre.
Brøndbys fanafdeling søsatte tilbage i april et initiativ omkring ludomani for at skabe opmærksomhed omkring risikoen forbundet med gambling.
Brøndby annoncerede tirsdag en treårig aftale med bettingfirmaet Betano. Det betyder, at Betano fra sommeren 2025 bliver hovedpartner og trøjesponsor for Brøndbys superligahold, oplyser klubben.
Beslutningen har også fået kritik fra flere på Brøndbys Facebook-side, som er skuffede over valget af ny sponsor.
Brøndby forstår, at sponsorvalget kan vække debat. Men Brøndby er som klub ikke modstander af et samarbejde med spiludbydere, oplyser Brøndbys administrerende direktør, Ole Palmå, til Ritzau i en skriftlig kommentar.
- Tværtimod mener vi, at det kan lade sig gøre at indgå sådanne partnerskaber på en måde, hvor ansvarlighed er i centrum, hvilket vores samarbejde med Danske Spil er et rigtig godt eksempel på, siger Ole Palmå.
Brøndby har siden 2023 haft Danske Spil som sponsor, men uden firmaets logo på spillertrøjerne. Men fra sommeren 2025 kommer der til at stå Betano på spillertrøjerne.
Fanafdelingen kommer nu med flere konkrete forslag til klubben.
Blandt andet skal fans ikke blive eksponeret for konkrete spilmuligheder før og under kampen, og de skal have mulighed for at købe en blå og gul trøje fra klubben uden sponsortryk.
Brøndbys administrerende direktør svarer ikke konkret på, hvorvidt man vil søsætte nogle af forslagene, men vil fortsætte med at have en tæt dialog med fanafdelingen om det.
Betting og reklamering for samme har været et omdiskuteret emne de seneste år i den professionelle fodboldverden.
Rivalerne fra FCK har spiludbyderen Unibet trykt på spillertrøjerne.
I Premier League har man bestemt, at klubberne ikke længere må reklamere for bettingfirmaer på trøjerne fra sommeren 2026.
/ritzau/