Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 03/09/2023 - 08:00

Markedet er vendt: Nu kan du prutte om prisen ved bilkøbet

Bilmarkedet giver plads til, at du kan tage forhandlerkasketten på, når du skal have en ny bil. Også ved forsikring og lån kan du forsøge at få rabat.

Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Af: Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus

Det er ikke småpenge, du skal have op af lommen, når du skal købe en ny bil.

Men faktisk er bilmarkedet i den seneste tid tippet over til købers marked, og derfor kan du godt tillade dig at forsøge at prutte om prisen.

Det vurderer bilisternes interesseorganisation FDM.

- Det går godt for bilsalget, men det er bestemte typer biler, der ryger over disken - for eksempel Tesla. Resten af markedet er gået ned i gear, og det gør, at der kommer gode tilbud.

- Tidligere har forhandlerne haft svært ved at levere bilerne, og de kunne holde priserne oppe. Men nu tyder det på, at forhandlerne vil have flere købere, fordi de nu kan levere bilerne, siger Ilyas Dogru, der er cheføkonom i FDM.

Når det gælder prisskiltet, kan det være forskelligt, hvor du kan spare mest.

- Det er typisk mere rabat at hente på de større biler, hvor der er stor konkurrence forhandlerne imellem, siger Ilyas Dogru.

Når det gælder billånet, kan det være forskelligt, om det er bedst at gå i banken eller til forhandleren.

Det siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis du er en god bankkunde og har andre engagementer, så kan det måske godt betale sig at bruge banken. Men skal du kun finansiere en bil, så har nogle af vores test vist, at det kan være billigere hos bilforhandleren, siger han.

Uanset om du tager lånet i banken eller butikken, kan du forsøge at forhandle om etableringsomkostningerne.

Samtidig kan du forsøge at presse renten. Det kan dog være, at der er størst chance for, at det lykkes i banken, vurderer cheføkonomen.

- Hvis forhandleren ikke kan give rabat på renten, kan man spørge: "Hvad kan du så gøre for mig?". Kan man for eksempel få sat en krog på gratis?, siger Morten Bruun Pedersen.

For at få det bedst mulige lån råder han til, at du indhenter forskellige tilbud.

Her skal lånene have samme løbetid, og du skal sammenligne ÅOP - årlige omkostninger i procent - efter skat. ÅOP dækker renter, stiftelsesomkostninger og samtlige gebyrer, og du skal sammenligne efter skat, da det kan være, at nogle omkostninger ikke fradrages i skat.

For at formidle lånet skal du desuden betale forhandleren provision, og her kan du også forsøge at få rabat, råder cheføkonomen.

Et andet sted, hvor du også skal ud at sammenligne, er, når bilen skal forsikres. Du kan for eksempel bruge forsikringsguiden.dk, som Forbrugerrådet Tænk har været med til at udvikle.

Du kan hente flere tilbud og bruge dem aktivt til at forhandle med, anbefaler Morten Bruun Pedersen.

- Man kan bruge det billigste tilbud til at presse ens nuværende selskab, siger han.

Også Ilyas Dogru fra FDM råder til, at du holder forskellige forsikringstilbud op mod hinanden.

Han anbefaler, at du ikke har et livslangt forhold til dit forsikringsselskab.

- Selskaberne konkurrerer indbyrdes om at kapre nye kunder og kører med gode kampagnetilbud. Og står man med det samme selskab i mange år, kan man risikere at betale en højere pris end en kampagnepris, siger han.

/ritzau fokus/

København, 19/05/2025 - 18:27

Tv-stationer vil have gransket stemmeafgivelsen ved Eurovision

Denis Balibouse/Reuters

Finalen i Eurovision bød på store forskelle i, hvordan landenes juryer og befolkninger stemte.

Flere tv-stationer vil have undersøgt afstemningen ved årets Eurovision.

Det skriver det norske medie NRK.

I finalen fik Israel flest seerstemmer og kom på en andenplads ved årets Eurovision, men flere stiller nu spørgsmål til, om afstemningen var manipuleret.

Fra lande som Spanien, Sverige og Norge modtog Israel ingen point fra juryerne, men landenes seerstemmer placerede Israel i top.

Derfor vil tv-stationer som spanske La 1 og flamsksprogede VRT i Belgien nu have gransket, om der forekom fusk.

- På mange planer samarbejder vi VRT godt med EBU (European Broadcasting Union, red.), men uden seriøse svar, der tager hensyn til vores bekymringer om Eurovision Song Contest, vil vi stille spørgsmålstegn ved vores fremtidige deltagelse, skriver kanalen i en udtalelse.

European Broadcasting Union (EBU) arrangerer Eurovision.

VRT skriver i udtalelsen, at det bør undersøges, om det nuværende system reelt afspejler seernes holdning til numrene.

I flere lande i Europa var der protester mod Israel i dagene op til Eurovision.

Protesterne var også at se under selve showet, hvor to demonstranter kastede maling på et medlem fra den israelske delegation.

Det fremgik dog ikke af den officielle tv-transmission.

Stationerne vil også have undersøgt, om det giver mening at fortsætte med den opdelte pointgivning i konkurrencen, hvor juryernes vurderinger tæller for halvdelen og seernes for den anden halvdel.

Mandag kom det ligeledes frem, at den spanske premierminister, Pedro Sánchez, vil have Israel udelukket fra internationale, kulturelle begivenheder som Eurovision.

Kritikken skyldes Israels militære aktioner i Gaza, som Pedro Sánchez tidligere har fordømt.

Han sammenligner det med, at Rusland er blevet udelukket efter invasionen af Ukraine.

I Danmark fik Israel tre point fra fagjuryen. De danske seerstemmer gav landet samlet otte point kun overgået af Island og Sverige, der fik henholdsvis ti og tolv point.

Det viser tal fra Eurovision-mediet Good Evening Europe.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 18:13

Tv-stationer vil have gransket stemmeafgivelsen ved Eurovision

Denis Balibouse/Reuters

Finalen i Eurovision bød på store forskelle i, hvordan landenes juryer og befolkninger stemte.

Flere tv-stationer vil have undersøgt afstemningen ved årets Eurovision.

Det skriver det norske medie NRK.

I finalen fik Israel flest seerstemmer og kom på en andenplads ved årets Eurovision, men flere stiller nu spørgsmål til, om afstemningen var manipuleret.

Fra lande som Spanien, Sverige og Norge modtog Israel ingen point fra juryerne, men landenes seerstemmer placerede Israel i top.

Derfor vil tv-stationer som spanske La 1 og flamsksprogede VRT i Belgien nu have gransket, om der forekom fusk.

- På mange planer samarbejder vi VRT godt med EBU (European Broadcasting Union, red.), men uden seriøse svar, der tager hensyn til vores bekymringer om Eurovision Song Contest, vil vi stille spørgsmålstegn ved vores fremtidige deltagelse, skriver kanalen i en udtalelse.

VRT skriver, at det bør undersøges, om det nuværende system reelt afspejler seernes holdning til numrene.

Stationerne vil også have undersøgt, om det giver mening at fortsætte med den opdelte pointgivning i konkurrencen, hvor juryernes vurderinger tæller for halvdelen og seernes for den anden halvdel.

Mandag kom det ligeledes frem, at den spanske premierminister, Pedro Sánchez, vil have Israel udelukket fra internationale, kulturelle begivenheder som Eurovision.

Kritikken skyldes Israels militære aktioner i Gaza, som Pedro Sánchez tidligere har fordømt.

Han sammenligner det med, at Rusland er blevet udelukket efter invasionen af Ukraine.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 11:00

FAKTA: Husk din højrevigepligt

* Hvis en lysregulering sætter ud, gælder højrevigepligt, medmindre andet er angivet.

* Højrevigepligt gælder også som hovedregel i mindre kryds, hvor der ikke er lyssignal, stoplinje, hajtænder eller vigepligtstavle.

* Ved højrevigepligt skal du holde tilbage for alle - både biler, cyklister og knallerter - der kommer kørende fra din højre side, mens de, der kommer fra venstre, skal holde tilbage for dig.

* På steder med højrevigepligt kræver det, at trafikanterne arbejder sammen og ser sig godt for, så der ikke sker misforståelser.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 19/05/2025 - 11:00

Kend din vigepligt når strømmen svigter

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det handler om at slå koldt vand i blodet og følge helt basale færdselsregler, hvis strømmen pludselig går ude på vejene.

Der går hurtigt koks i trafikken, hvis lysreguleringen pludselig går i sort. Det kunne man se i slutningen af april, da et længerevarende strømsvigt lammede store dele af Sydeuropa.

Hvis noget tilsvarende skulle ske herhjemme, er det som bilist først og fremmest afgørende at bevare roen, lyder det fra Bent Grue, der er formand for Dansk Kørelærer-Union og har drevet sin egen køreskole siden 1996.

- Det allervigtigste, man skal huske på, er at trække vejret og sørge for at skynde sig langsomt. Det vil være mit allerbedste råd, siger han.

Bent Grue fortæller, at han selv tilbage i 2003 befandt sig ude på vejene under et stort strømnedbrud på Sjælland, og det var en kaotisk oplevelse, fordi overholdelsen af færdselsreglerne hurtigt forduftede i forvirringen.

- Lige pludselig kørte folk bare ud foran os. Jeg var ude at køre med nogle motorcykelelever på det tidspunkt, og vi blev nødt til at stoppe, fordi det simpelthen var livsfarligt, fortæller han.

Stopper en lysregulering med at virke, gælder højrevigepligt. Det vil sige, at du skal holde tilbage for alle, der kommer kørende fra din højre side - medmindre anden skiltning angiver, at der er ubetinget vigepligt.

Den regel er alfa og omega at have i baghovedet, understreger Bent Grue.

Men du kan ikke regne med, at alle har styr på vigepligtsreglerne, og derfor er det samtidig vigtigt ikke at være for stædig på at holde på din ret, påpeger han.

- Det er ofte der, hvor ulykkerne sker - at folk i stedet for at hjælpe hinanden holder på deres ret til at køre først, lyder det fra kørelæreren, der råder til, at du i en situation med strømsvigt gør dig umage med at læse trafikken og give plads til andre.

Hans budskab bakkes op af Jakob Bøving Arendt, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik.

- Når nogle af de ting, som regulerer trafikken, sætter ud, handler det i ekstra høj grad om at udvise hensyn og opmærksomhed, og at vi står sammen i krisen ved at holde afstand, siger han og råder til, at du søger øjenkontakt med dine medtrafikanter.

Sørg også altid for at følge myndighedernes anbefalinger, fastslår Jakob Bøving Arendt. Her kan det være relevant at have en nødradio med i bilen, så du er sikker på, at du kan modtage vigtig information.

- Tilsvarende vil der ved et strømsvigt være flere udrykningskøretøjer på vejene, og derfor skal man være ekstra opmærksom på at holde ind til siden og gøre plads til, at de kan komme hurtigt frem, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek