København, 29/04/2025 - 16:05
Sen påske får skylden for svigtende salg hos Royal Unibrew
Nordeuropæerne købte mindre øl og sodavand fra Royal Unibrew i første kvartal sammenlignet med sidste år.
Af: /ritzau/
Påskens placering i april får en del af skylden for, at bryggerikoncernen Royal Unibrew solgte mindre øl og sodavand i Nordeuropa i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode sidste år.
Det fremgår af Royal Unibrews kvartalsregnskab.
Mængden af Royal Unibrews drikkevarer, der blev solgt fra januar til marts i de skandinaviske lande, Finland og de baltiske lande faldt med otte procent.
Royal Unibrews nettoindtægter landede på 2,04 milliarder kroner i Nordeuropa, hvilket er seks procent mindre end nettoindtægterne i første kvartal 2024.
Påsken med de traditionelle påskefrokoster er normalt en god tid for bryggerierne. Sidste år lå påsken i marts, og nordeuropæernes køb af øl og sodavand omkring højtiden indgik dermed i regnskabet for første kvartal.
Men i år lå påsken i april og indgår altså ikke i førstekvartalsregnskabet.
Mens lysten til øl og sodavand fra Royal Unibrew faldt i Danmark og det øvrige Norden i første kvartal, steg forbruget uden for Nordeuropa.
Overordnet voksede Royal Unibrews driftsresultat før renter og skat med fire procent til 219 millioner kroner i årets første tre måneder.
/ritzau/