København, 01/12/2025 - 09:00
Forkert formulering i bilgarantien kan koste dyrt
Der er stor forskel på garantien fra mærke til mærke, når man er på jagt efter en ny bil. Og så gælder det om at lægge mærke til det med småt.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus
Hvis du er på udkig efter en ny bil, har du nok blikket rettet mod prisen, størrelsen, designet, og hvor langt den kører på literen eller på en opladning.
Men det er også værd at vide, at garantien, der følger med det dyre køb, kan variere med længder. Og i år har flere bilmærker meldt sig ind i kampen om købernes gunst, fortæller advokat Michael Ern Nielsen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.
- Vi kan se, at der er flere og flere garantigivere, der giver længere og længere garantier. Det er vores overbevisning, at de ikke gør det for sjovs skyld. Det er, fordi forbrugerne vægter det højest.
- Vi tror, det har at gøre med et indtog af mange udenlandske biler - primært fra Østen - og de har lange garantier. Det efterlader et marked, hvor de korte garantier skiller sig ud, forklarer Michael Ern Nielsen.
På markedet kan man få garantier på alt fra to år - som er samme længde som reklamationsretten, du har gennem købeloven - til syv år. Så hvad er en god garanti efterhånden?
FDM skærpede i januar sin anbefaling, så den nu lyder, at man skal gå efter en garanti på fem år eller 150.000 kilometer.
Tallene kan dog ikke stå alene. Det er lige så vigtigt at have øje for det med småt, påpeger Michael Ern Nielsen.
- Nogle har måske syv års garanti, men kun tre års garanti på infotainmentsystemet. Med elbiler er hele bilen knyttet op på infotainmentsystemet, og så oplever vi nogle fejl, hvor man faktisk ikke kan bruge bilen, forklarer han.
Det er ikke, fordi man skal udelukke en garanti, der har nogle begrænsninger eller betingelser. Det har de allesammen. Spørgsmålet er, om de giver mening.
Nogle af dem er nemlig "lidt spøjse", fortæller advokaten.
- Nogle siger, at man skal vedligeholde sin bil - hvilket i sig selv er fint - men at det kræver, at du vasker din bil nedenunder hver uge, hvis du bor inden for 50 kilometer af vand, siger han og bemærker, at det gælder stort set hele den danske befolkning.
Køber du en elbil, skal du være særligt opmærksom på batterigarantien. Her skal du se efter, om den kun dækker kapacitet - altså hvor mange procent der er tilbage på batteriet -eller den også dækker fejl på batteriet.
Vær også skarp på, om garantien stopper ved batteriet, eller om den også dækker eksempelvis inverteren og ladeporten.
- Nogle gange sidder vi og kigger på, om ledningerne er gået i stykker på den ene eller anden side af kassen, fordi det er afgørende for, om batterigarantien dækker, fortæller Michael Ern Nielsen.
Et fokuspunkt hos FDM er garantier, der bortfalder, hvis man ikke overholder serviceintervallerne. Dem råder de til at gå uden om.
- Det betyder ikke, at man ikke skal servicere sin bil, men det er vores holdning, at hvis man kommer til at gå to uger over service, så skal garantien stadig gælde, hvis noget var defekt fra fabrikken, siger han, med henvisning til at garantien dækker producentens egne fabrikations-, materiale- eller konstruktionsfejl.
Fejlen skal have været til stede, da bilen blev leveret - også selv om den måske først materialiserer sig senere.
/ritzau fokus/




