Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 03/03/2024 - 08:00

D-A-D: 40 år med langt hår og stramme bukser

Rockstjernerne fra D-A-D kan fejre rubinjubilæum. Fra at være unge festaber er de nu blevet familiefædre. Men bassen banker lige så hårdt i brystet som altid.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af: Af Thit Lund Bording, Ritzau Fokus

Sex, drugs and rock'n'roll. Hver dag var en fest for de fire unge fyre, der levede i en rus med kvinder, musik og lyden af publikum, der skreg deres navn.

Nu er der gået 40 år, og det danske rockband D-A-D bestående af brødrene Jesper og Jacob Binzer, Stig Pedersen og Laust Sonne kan i år fejre rubinjubilæum efter fire årtier sammen.

I dag handler det om at komme hjem til familien end videre til fest. Ud over at håret stadig er langt og bukserne stramme, banker musikken stadig i deres blod.

- Jeg er ligeglad med festen og rejsen. Det er det samme hver gang - jeg synes, det er røvsygt. Men så meget desto mere sætter jeg en ære i at spille en god koncert. Og det er sgu lige meget, hvor det er. Det er det, man bruger energien på, og det er stadig sjovt, siger guitarist Jacob Binzer, inden trommeslager Laust Sonne tager over:

- Det er kærligheden til musikken, der holder en kørende. Vi er privilegerede, at vi får lov til at leve af det, vi elsker, siger Laust Sonne.

- Og at vi har et sprog ved siden af sproget, tilføjer forsanger Jesper Binzer.

De griner alle fire. Det gør de meget, og det vidner om en fælles indforståethed.

En symbiose, der kommer af at have været fast inventar på den danske rockscene i 40 år.

D-A-D har med 12 albummer, der rummer hits som "Everything Glows", "Sleeping My Day Away", "Laugh 'n' a 1/2" og "I Won't Cut My Hair", over tusind koncerter lyder et estimat - dog er det svært for bandet at opgøre 80'erne - og adskillige priser spillet sig ind i dansk musikhistorie.

De fire årtier har de taget en dag ad gangen. For det handler om ikke at tænke hverken for langt frem eller tilbage. Ellers bliver man svimmel.

- Da vi begyndte, tænkte vi ikke, at vi skal leve af at være rockband. Man kan godt have ambitioner, men for os handlede det bare om at spille den næste koncert, lave det næste album, skrive den næste sang, siger Jacob Binzer og bliver suppleret af sin storebror:

- Man gør det vel vidende om, at man gør det for at kunne gøre det igen, siger Jesper Binzer.

Selvironien, kærligheden til rockmusikken og de stramme jeans følger stadig D-A-D. Men de fire musikere sidder ikke fast i 80'erne.

- I de 40 år har det også været en rejse at blive mere og mere opmærksom på, at det er følelsernes sprog, man er nødt til at have tjek på. Det er vigtigt, for det er det, musikken er lavet af, siger Jesper Binzer og fortsætter:

- Man er så heldig som kunstner at være tvunget til at udvikle sig, for ellers skriver man bare om det samme. Derfor er der ikke noget at gøre. Man bliver nødt til at grave dybere og dybere.

- Udvikling er godt. Kort sagt: At gå i terapi er godt for gode tekster, siger han.

Skruer man tiden tilbage til begyndelsen, dengang gruppen var kendt som Disneyland After Dark, og trommeslageren hed Peter Lundholm Jensen og ikke Laust Sonne, lander man i en kælderlejlighed på 1980'ernes Østerbro.

- Vi var meget optagede af bare at kigge i egen navle og havde sådan set kun rockmusik for øje, siger Jesper Binzer, som sammen med Stig Pedersen og Peter Lundholm Jensen boede i kælderen, der gik under navnet "D-A-D-booking".

De unge fyre havde mødt hinanden gennem skateboard- og punkmiljøet.

- Hvis man skulle være sej i København, skulle man køre på skateboard og have et band. Så vi var meget seje, konstaterer Jacob Binzer.

- Laust var lige så sej - bare ti år senere. Og det var jo sjovt at finde ud af, da vi mødte ham udelukkende på grund af hans faglige kompetencer, tilføjer Jesper Binzer om Laust Sonne, der blev bandets trommeslager i 1999, efter at Peter Lundholm Jensen forlod D-A-D for at blive ingeniør.

3. marts 1984 blev en skelsættende dag. De fire oprindelige medlemmer spillede deres første koncert sammen.

Den aften blev D-A-D født.

Et halvt år efter var der kø ned ad gaden, når Disneyland After Dark gik på scenen. Få år senere udgav de deres debutalbum, "Call of the Wild", og måtte skifte navn til akronymet D-A-D for ikke at få Disney på nakken.

De første mange år føltes koncerterne som at gå til fest, fortæller Jacob Binzer.

Dengang var halvdelen af deres fokus på musik og karriere - den anden på fest og eventyrlyst.

Men det blev en anelse mere seriøst, da bandet fik en international pladekontrakt i 1989.

- Men der var stadig fart på, siger Jesper Binzer.

- Det var damp i begge ender, tilføjer hans lillebror.

Sex, drugs and rock'n'roll var indbegrebet af de første år.

- Man skal huske på, at vi havde altså virkelige lækre, små røve og virkelig, virkelig velvasket, nyt hår, der var stort og langt, siger Jesper Binzer med et smil.

- Nu er håret blevet gråt, griner Jacob Binzer og fortsætter i en mere seriøs tone:

- Der var fest og ballade. Men samtidig satte vi en ære i at gøre det ordentligt. Vi har haft en protestantisk pligtfølelse, der altid har været med: Gør det ordentligt - ellers bliver vi selv utilfredse, siger guitaristen.

Stig Pedersen sammenligner pligtfølelsen med at gå til tandlæge. Man ved man skal, og der er ingen vej udenom.

- Man skal spille klokken 22. Det er ufravigeligt. Det skal man kunne klare. Så der er grænser for, hvor meget man kan skeje ud, uddyber Jacob Binzer.

- Man kan gemme sig, man kan låse sig inde på toilettet, men de finder en, ler Stig Pedersen, og Laust Sonne fortsætter:

- Du kan løbe ned ad den tyske autobahn - bussen kommer alligevel efter dig.

Nedturene kan man heller ikke løbe fra - det er en uundgåelig del af livet sammen i 40 år.

Faktisk er der krise hele tiden, mener forsangeren, omend det er sagt en smule i sjov.

- Definitionen af den kreative proces er at stå - i bedste fald - i kaos, men oftest i lort til halsen og smile. Og ikke kigge ned, siger Jesper Binzer.

Selv om musikken er det samlende for de fire medlemmer, er det særligt også det, der kan skille dem ad.

- Det værste er, når man kommer med sin lille baby af et riff, som man glæder sig til at vise de andre, fordi man synes, det er så fedt. Og det første, der sker, er, at de river armen af babyen. Så river de hovedet af, og så kommer der nye ben på - og så er det slet ikke ens baby længere, men pludselig er det noget D-A-D, siger Laust Sonne.

Der handler det om at tilsidesætte sit eget ego og give til fællesskabet.

- Så er det ikke mit længere. Så er det vores, siger Laust Sonne.

De fire medlemmer ligger meget tid og energi både i at lave ny musik og ved at spille koncerter.

Men når man står deroppe på scenen, og 20.000 mennesker råber på en, kan man godt blive revet med af al opmærksomheden.

Derfor er det rart at have familie at falde tilbage på, fortæller Laust Sonne.

- På en eller anden måde påvirker det en, også selv om man siger, at man er ligeglad. Så man kan lige blive hevet ned på jorden igen, når man skal stå tidligt op og smøre madpakker. Det er en svær balance. Men når man finder den, kan det være rigtig fint, siger trommeslageren.

At være musiker er det fuldstændigt modsatte af at være forælder, mener Jacob Binzer.

- Og det er rigtig sundt og fedt. Når man har sådan et fleksjob, som det her er, så er der god tid til at have børn, siger han.

Men samtidig har man heller aldrig rigtig fri som kunstner.

- Det kan være svært at slå omkvædsmaskinen fra, selv om man egentlig bare burde være hjemme med sine børn. Så det er en øvelse i at være nærværende, der hvor man er. Når man er på scenen, skal man være der, og når man er hjemme, skal man være der, siger Laust Sonne.

Dog er det tydeligt for bandet, at D-A-D's succes er baseret på deres arbejdsetik.

- Det kan vi også se nu: Det er fandeme det hele værd at lægge så meget arbejde i musikken. Den bliver bedre af det, siger Jesper Binzer.

Samtidig er der også noget nærmest afhængighedsskabende i det.

- Det er en sirenesang, fortæller Jesper Binzer.

Afhængigheden er nærmest blevet en livsfilosofi.

- Det er jo måden at trække vejret på. Hvis du først har brugt ti år på at prøve at finde på et omkvæd, så kan jeg love dig for, at så kan man ikke lade vær de næste 30, siger Jesper Binzer.

- Så stopper det ikke, nikker Laust Sonne, og forsangeren fortsætter:

- Så er man fanget af det. Og det er superfedt. Jeg synes, det er ekstremt dejligt at hver eneste koncert er ny og spændende i forhold til den forrige, og det at lave et album er stadig en kæmpe oplevelse. Så derfor. Jeg gør det nærmest kun for at få lov til at gøre det igen, siger Jesper Binzer.

Musikken har fulgt dem hele deres voksne liv, og den protestantiske pligtfølelse hænger stadig ved.

- Paul McCartney og Rolling Stones bliver også ved og ved og ved. Og da vi ikke sidder yderst på grenen, må vi også blive ved, siger Stig Pedersen.

Hvor længe de bliver ved, tør ingen spå om. I sjov siger Stig Pedersen, at når Beatles-stjernen dør, så dør rock'n'roll'en også - så måske det bliver enden på D-A-D?

- Det er jo det, man heldigvis ikke behøver at svare på. Hvis man har lyst til at lave et projekt mere, så er det det, der tæller, siger Jacob Binzer.

Det næste år er i hvert fald skemalagt med både jubilæumskoncert og et nyt album på vej.

Tænker man længere frem, bliver man svimmel.

- Det må være det. Så må vi se, hvad der sker, siger Laust Sonne.

/ritzau/

Schweiz, 21/11/2024 - 15:38

Eurovision-sejren splitter schweizere økonomisk og ideologisk

Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix

Schweiz vandt Eurovision, som derved skal afholdes i Basel næste år. Men modstandere kalder det spild af offentlige midler og optrædenerne for en provokation.

"Forenet af musik" lyder det internationale melodigrandprix' officielle slogan.

Men lige nu splitter Eurovision den schweiziske kanton Basel-Stadt, som ellers efter planen skal afholde grandprixet i St. Jakobshalle i Basel i maj næste år efter musikeren Nemos sejr i årets Eurovision.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Alpelandet har en høj grad af direkte demokrati, og almindelige borgere kan med tilstrækkeligt antal underskrifter bringe spørgsmål til folkeafstemning. Og det er lige netop, hvad indbyggerne i Basel-Stadt skal søndag.

Det er Federal Democratic Union of Switzerland, et lille konservativt kristent parti, der har indsamlet det nødvendige antal underskrifter.

De vil stoppe Basel-Stadt-kantonen, en af Schweiz' 26 delvis selvstyrende administrative enheder, i at spytte penge i Eurovision, som de kalder for spild af offentlige midler.

Ud over det økonomiske mener partimedlem Philippe Karoubi også, at nogle grandprixoptrædenener er blasfemiske - på grænsen til det okkulte - og ideologiske provokationer, som er i modstrid med vestlige jødisk-kristne værdier.

Hvis folkeafstemningen blokerer for et tilskud på omkring 35 millioner schweizerfranc svarende til cirka 280 millioner danske kroner, vil grandprixet blive nedskaleret.

Sådan lyder reaktionen fra Edi Estermann, der er kommunikationschef for 2025-udgaven af Eurovision.

Blandt andet vil det gå ud over optaktsdagene, hvor det er planen, at der skal afholdes mange forskellige arrangementer i Eurovision-ånden.

Forberedelserne er allerede langt. Men det er stadig muligt at flytte næste års Eurovision til en anden by, der byder sig til, tilføjer Edi Estermann.

Det er European Broadcasting Union (EBU), der arrangerer Eurovision og finansierer selve konkurrencen.

De vurderer, at de økonomiske fordele, som værtsbyerne høster - for eksempel fra turisme - kan dække omkostninger til eksempelvis sikkerhed.

EBU tilføjer derudover ifølge AFP, at den svenske værtsby Malmø, som afholdt det internationale melodigrandprix i år, stadig her seks måneder efter ser et stort antal internationale besøgende.

Men det argument køber Philippe Karoubi fra Federal Democratic Union of Switzerland ikke. Han pointerer, at de økonomiske fordele tilfalder private aktører såsom hoteller.

Den kommende Eurovision-finale afholdes 17. maj 2025, og Danmarks repræsentant findes ved Dansk Melodi Grand Prix 1. marts.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 21/11/2024 - 12:49

Kongehuset afslører nye portrætter af kongen og dronningen

I forlængelse af tronskiftet har kongehuset offentliggjort nye civilportrætter til officielle rejser.

Godt ti måneder efter at tronen skiftede hænder, og Frederik gik fra kronprins til konge, er der blevet tage nye civilportrætter af det nye kongepar.

Kongehuset har offentliggjort de nye portrætter af dronning Mary i hvid kjole og kong Frederik i jakkesæt.

Billederne er blevet taget i forlængelse af tronskiftet den 14. januar i år, hvor dronning Margrethe abdicerede og overlod tronen til sin førstefødte søn.

De såkaldte civilportrætter skal bruges i forbindelse med for eksempel officielle rejser, besøg og særlige begivenheder. Det skriver kongehuset på sin hjemmeside.

I april offentliggjorde kongehuset også nye gallaportrætter af kongehuset. De er på nuværende tidspunkt ved at blive sendt ud.

De officielle gallaportrætter af siddende regenter har gennem tiden været ophængt på blandt andet danske ambassader, konsulater og danske fartøjer.

Derfor har det indtil for nylig hængt billeder af dronning Margrethe, som nu skal udskiftes, når gallaportrætterne når frem.

Civilportrætterne kan foruden at blive brugt i anledning af officielle besøg også blive brugt af kongehusets protektioner.

En del af de kongeliges opgaver består i at være protektorer for forskellige foreninger og organisationer. Formålet med protektionerne er at støtte op om en sag, en forening eller en organisation.

Ved tronskiftet ophørte både kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethes protektioner.

I maj lød det så, at kongehuset skærer markant ned for antallet af protektionerne, som kongehusets medlemmer varetager.

Inden tronskiftet varetog kongefamilien 258 protektioner - 116 af disse videreføres ikke. Nu udgør antallet af protektioner 140.

Kong Frederik er med de nye protektioner blandt andet protektor for Dansk Arkitekturcenter, og dronning Mary er blandt flere protektor for Danske Hospitalsklovne.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 21/11/2024 - 10:00

FAKTA: Undgå uønsket kemi når du køber silikone

* Forbrugerrådet Tænk anbefaler at købe silikonebageforme fra danske forhandlere - ikke fra onlinemarkedspladser eller forhandlere, man ikke ved, hvor hører hjemme.

* Gå efter produkter, hvor du tydeligt kan se, hvilke temperaturer produktet må anvendes ved. Det skal gerne stå på selve produktet, så du altid har information ved hånden. Står det kun på indpakningen eller en medfølgende seddel, er informationen hurtig væk og glemt. Overhold altid temperaturgrænserne.

* Inden du tager formen i brug, bør du afbage den et par timer i ovnen ved 200 grader uden indhold eller med indhold, der smides ud bagefter.

* Undgå at sætte bageformene meget tæt på ovnens sider eller top.

* Når bageformen begynder at blive synligt slidt, bør du skille dig af med den.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 21/11/2024 - 10:00

Undgå muffins med en bismag af sæbe eller løg

Gabrielle Lurie/Ritzau Scanpix

Forme og skåle i silikone kan optage smag og lugt og videregive det, når du laver ny mad. Sådan kommer du problemet til livs.

Lune muffins lige fra ovnen står og damper lifligt af på ovnristen.

Men når du sætter tænderne i en af de små kager, bliver den sukkersøde mundfuld blandet med sæbenoter eller en skarp løgsmag.

Bager du i en blød silikoneform, kender du måske scenariet. Silikone er nemlig et materiale, der kan suge lugt og smag til sig - og det kan smitte af, næste gang du tilbereder noget.

- Kemiske stoffer bliver absorberet, hvis de har nogle af de samme opløselighedsparametre, fortæller sektionsleder for Plast og Emballage Frederik R. Steenstrup fra Teknologisk Institut.

Det betyder, at lugten eller smagen fra eksempelvis løg kan vandre over i silikonematerialet. Det kan være, hvis du også bruger silikoneformen i det salte køkken. Eller en blød silikonetallerken til barnet, hvor der bliver serveret et væld af forskellige ting på.

Problemet kan også opstå, når du smider dine silikoneprodukter i opvaskemaskinen. Her er det sæbelugten og -smagen, der kan aflejre sig i produktet.

- Det er aromatiske olier fra maden og eventuel parfume i sæben, der trænger ind i silikonen, forklarer Frederik R. Steenstrup.

Der er ikke noget farligt i det, men det kan give nogle uheldige smagskombinationer.

Det er dog relativt let at komme problemet til livs, fortæller sektionslederen.

- Skulle man være så uheldig, at der er noget, der har taget smag, lugt eller farve, så kan man bage det væk i ovnen. For at noget kan lugte, skal det kunne fordampe. Det, der er letflygtigt, fordamper i ovnen, siger han og fortsætter:

- Giver man det 200 grader i en ovn, hjælper man til at nedbryde det. Er produktet lavet i ren silikone, kan det tåle relativt høj temperatur.

Det er vigtigt, at hele produktet er lavet i silikone. Hvis nogle dele eksempelvis er lavet i plastik, kan du ikke smide produktet i ovnen.

En måde at komme helt uden om problemet med lugt- og smagssmitte er ved at benytte den strategi, du måske allerede bruger ved dine skærebrætter.

- Hvis man skærer løg på et skærebræt og skærer sandkage ud bagefter, vil jeg tro, at sandkagen får en bismag. Og det er lidt det samme. Hvis man skal lave noget fra det salte køkken i en silikoneform og bagefter skal bage muffins, kan der godt være noget afsmag.

- Så det bedste er ikke at bringe de to i forbindelse med hinanden - ligesom man har forskellige skærebrætter til løg og til kage, siger Frederik R. Steenstrup.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek