København, 19/06/2025 - 12:51
Hver femte lærer har fravalgt et muligt kontroversielt emne
Hvis lærere fravælger at undervise i et kontroversielt emne, er det oftest Muhammedkrisen ifølge undersøgelse.
Mathias Svold/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Knap hver femte lærer i udskolingen i folkeskolen har på et tidspunkt undladt at undervise i et eller flere emner, fordi de vurderer, at det er kontroversielt.
Det viser en ny undersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet.
Konkret viser undersøgelsen, at 19 procent af lærerne i udskolingen i folkeskolen har fravalgt mindst et emne. Det samme gælder for lærerne i 7.-9. klasse i den frie grundskole.
Ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet er det hyppigst fravalgte emne Muhammedkrisen og Muhammedtegningerne.
- Jeg er glad for, at langt de fleste lærere mener, at man skal undervise i et emne, selv om det kan medføre kraftige reaktioner fra eleverne. Det er også min egen holdning. Det bekymrer mig derfor også, at næsten hver fjerde lærer undgår bestemte emner i undervisningen, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i pressemeddelelsen.
For gymnasiet er andelen af lærere, som har fravalgt et eller flere emner, 28 procent ifølge undersøgelsen.
Også her er det oftest Muhammedkrisen, der bliver fravalgt. 46 procent af de lærere, som har fravalgt at undervise i et eller flere emner, har fravalgt at undervise i tegningerne.
I alt 721 lærere er blevet spurgt. De er fordelt på 233 lærere i udskolingen i folkeskolen, 167 lærere i udskolingen i de frie grundskoler og 321 i gymnasiet.
Det er kun lærere, der underviser i dansk, historie, samfundsfag, religion, biologi og bioteknologi, som er blevet spurgt.
Omkring en tredjedel af lærerne, som har svaret, at de har fravalgt et eller flere emner, begrunder det med, at de ikke har følt sig tilstrækkeligt fagligt klædt på.
Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvilke emner de pågældende lærere har fravalgt.
Mattias Tesfaye understreger i pressemeddelelsen vigtigheden af, at ytringsfriheden i skolen forsvares.
/ritzau/