Ekstra ventetid på perronen eller tog, der bare står stille eller slet ikke dukker op. På den lange togrejse ned gennem Europa opstår der nemt forsinkelser undervejs.
Men det, du taber i tid, kan du vinde tilbage i penge. Der er nemlig gode muligheder for at få refusion på billetten, hvis der går kuk i rejseplanen.
Det fortæller forfatter og foredragsholder Nanna Hyldgaard Hansen, der er en yderst erfaren togrejsende og netop har udgivet bogen "Togrejser for begyndere".
- Det er smart, så man kan lige så godt gøre det, siger hun.
Helt konkret har EU din ryg med nogle regler, der siger, at du får 25 procent af billetprisen tilbage, hvis din togafgang er mere end en time forsinket. Ryger du op over to timer, er du sikret en kompensation på 50 procent.
Du kan også være heldig at rejse med et jernbaneselskab, der giver kompensation ved en halv times forsinkelse.
Med interrail- og seniorinterrail-billetter gælder nogle særlige regler, men her har du også ret til at få penge tilbage, hvis dit tog er mere end en time forsinket. Du kan dog maksimalt få kompensation for halvdelen af interrailpassets pris.
Nanna Hyldgaard Hansen har selv gjort det til en vane at søge om refusion, hver gang et tog er forsinket. Proceduren er ifølge hende ret nem og hurtig, når først man kender til den.
For almindelige togbilletter går du typisk ind på jernbaneselskabets hjemmeside og udfylder en formular, hvor du vedhæfter en kopi af din billet. For interrailbilletter foregår det på hjemmesiden eurail.com.
- Det er også en god idé at tage et billede af afgangsskærmen på stationen, eller hvis man har en app på telefonen fra jernbaneselskabet, kan man tage et screenshot af forsinkelsen, fortæller Nanna Hyldgaard Hansen.
Hun anbefaler, at du sender anmodningen afsted hurtigst muligt efter hændelsen, da der ofte er en frist for, hvor lang tid efter du har mulighed for at klage.
Kompensationen lander efterfølgende på din konto helt automatisk, og du skal derfor ikke foretage dig mere, når først formularen er sendt af sted.
På den måde er du også hurtigt videre og kan koncentrere dig om din videre rejse. Ved forsinkelser er det som oftest ikke noget problem at bruge din billet på en senere afgang. Selv om du nemt kommer videre, har du dog stadig ret til at få penge tilbage, fordi du er blevet forsinket.
Hvis du allerede mens du sidder i toget, får at vide, at det bliver forsinket, anbefaler Nanna Hyldgaard Hansen dig at tage fat i personalet i toget.
- Få dem til at hjælpe dig. Måske ved de, om det næste tog holder og venter fem minutter, så du måske godt kan nå det alligevel, eller også kan de komme med bud på en anden rute, du kan tage. De vil tit gerne hjælpe, siger hun.
Det er dog hendes oplevelse, at du som oftest kommer fra A til B helt efter planen.
- Vi hører meget om forsinkelser. Jeg vil sige, at de fleste togrejser, jeg har været på i forbindelse med bogen, gik som planlagt. Så man kan sagtens opleve, at det bare kører, siger Nanna Hyldgaard Hansen.
/ritzau fokus/