Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 07/08/2023 - 10:00

Få kompensation for det forsinkede tog

Du kan få refunderet penge for forsinkelse og aflysning af toget. Men på ét specifikt punkt kan det faktisk betale sig ikke at tage imod kompensationen.

Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix

Af: Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus

Et forsinket tog, en ødelagt tidsplan og irriterende ventetid.

Det er, hvad flere togpassagerer på et eller andet tidspunkt nok har måttet lægge krop til i løbet af deres pendlerliv.

Og hvad enten du er fast pendler eller blot kører med tog i tide og utide, er der kompensation at hente, hvis ruten er præget af forsinkelser eller aflysninger.

Her guider Lars Wiinblad, der er projektchef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, dig igennem, hvad der er op og ned.

1) Enkeltbillet eller pendlerkort?

Til at begynde med skal du se på, hvilken type billet du rejser med. Nemlig pendlerkort eller almindelig enkeltbillet.

Har du et pendlerkort, er det ret simpelt at få kompensation, hvis der er mange forsinkelser på strækningen, fortæller Lars Wiinblad.

- Med et pendlerkort kan du tilmelde dig pendlerrejsetidsgarantien, og så skal du i virkeligheden ikke gøre andet. Så får du kompensation automatisk.

Ifølge Lars Wiinblad er der ikke mange med pendlerkort, der benytter sig af netop den garanti.

- Det er ikke en garanti, du automatisk er tilknyttet, så det er en god idé at få det gjort.

Kører du derimod på enkeltbilletter, som du køber via DSB-appen, på nettet eller i automaten, så gælder basisrejsetidsgarantien.

Forskellen er, at du ikke får kompensationen automatisk, men at du selv skal ind at søge ved at udfylde en formular.

2) Toget er forsinket.

Kompensationens størrelse afhænger af, hvor meget du er forsinket.

Hos DSB er du berettiget til at få refunderet 25 procent af billetbeløbet, hvis forsinkelsen er en halv time. Er forsinkelsen på en time, er du berettiget til halvdelen af billetten, halvanden time giver 75 procent, og ved to timer er det hele billettens pris.

- Noget, som folk måske ikke er klar over, er, at du i stedet for en kompensation kan vælge en såkaldt erstatningsbillet. Og den kan du få, så snart du er en halv time forsinket, fortæller Lars Wiinblad.

- Erstatningsbilletten gælder ved alle enkeltrejser og skal bruges inden for et halvt år.

Lars Wiinblad peger på, at det næsten altid kan betale sig at tage erstatningsbilletten, hvis du ved, at du skal tage samme rejse inden for et halvt år.

3) Toget er aflyst.

Der er ikke den store forskel på et aflyst tog og et forsinket tog. Det afgørende er, hvornår du skulle have været fremme, fortæller Lars Wiinblad.

- Hvis du er forsinket i mere end en time på grund af en forsinkelse eller en aflysning, har du mulighed for at undlade at rejse og få refunderet billetten.

- Det kan du, blandt andet hvis du føler, der ikke længere er et formål med rejsen, siger han.

Ifølge Lars Wiinblad gælder det også, hvis du har påbegyndt rejsen.

4) Togskift.

Rejsetidsgarantien dækker kun forsinkelser hos ét selskab, så du kan altså ikke få kompensation, hvis du rejser med mere end ét selskab, og det kun er det ene, der er forsinket.

Medmindre du altså har købt billet til den samlede rejse.

- Det er reglen, at hvis du har købt billetten samlet, så gælder kompensationen på den samlede rejse. Her er det igen ankomsttidspunktet, der er gældende, forklarer Lars Wiinblad.

/ritzau fokus/

København, 01/12/2025 - 08:00

FAKTA: Amalie Dollerups blå bog

* Amalie Dollerup filmdebuterede i "Kun en pige" i 1995.

* Hun fik sit helt store gennembrud som barneskuespiller i tv-serien "Strisser på Samsø", som blev sendt fra 1997 til 1998.

* I 1997 havde Amalie Dollerup også hovedrollen i filmen "Nonnebørn", der indbragte hende en bodilnominering.

* Ud over skuespillet synger Amalie Dollerup, og hun har medvirket i en lang række musicals.

* Hun har også medvirket i Cirkusrevyen. Hun indtog de skrå brædder i Teltet på Bakken i 2018-udgaven af den ikoniske revy side om side med blandt andre Lisbet Dahl og Ulf Pilgaard.

* Privat er hun gift med skuespilleren Andreas Jebro, som også har medvirket i "Badehotellet". Sammen har de sønnen August.

Kilde: danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 08:00

Amalie Dollerup: Det var svært at slippe det dramatiske

Amalie Dollerup, der spiller med i "Valdes jul - vintermiraklet", skulle lære at slippe dramatikken fra "Badehotellet" for at træde ind i rollen som Malou.

Det kan være en kamp at holde julestemningen i kog gennem december. Juletraditioner bliver hurtigt glemt, og gejsten til at klippeklistre udebliver.

Sådan en jul har karakteren Malou, der spilles af Amalie Dollerup i TV 2-julekalenderen "Valdes jul - vintermiraklet". Hun prøver ihærdigt at holde gang i julegryden, mens hendes søster langtfra er i julestemning.

Det var heller ikke uden udfordringer for skuespilleren at skifte fra optagelserne af "Badehotellet", hvor hun spiller hotelbestyrerinden Amanda, til den mindre dramatiske julekalenderstemning i "Valdes jul".

- Det var lidt svært for mig, at det ikke var så konfliktoptrappende, som "Badehotellet" eksempelvis er. Jeg kom næsten direkte fra optagelserne af det, og i den serie er min karakter mere dramatisk. Det var svært at slippe i rollen som Malou, fortæller Amalie Dollerup.

Amalie Dollerup prøvede i første omgang at puste noget mere drama i sin nye karakter.

- Jeg havde det sådan lidt: "Er der ikke mere på spil her?". Men der er så meget drama andre steder i serien, så hjemme på matriklen skal der være hyggeligt. Der skal ikke være så mange konflikter.

Karakteren Malou er ikke ny i historien, men det er Amalie Dollerup. Hun overtager rollen som Malou, moren til Valde, fra Julie Agnete Vang, der spillede karakteren i den forrige Valde-julekalender.

Ifølge producer Tomas Hostrup-Larsen fra Cosmo Film skulle Julie Agnete føde midt i optageperioden, og derfor var det ikke muligt for hende at være med.

Amalie Dollerup er vant til udskiftninger på teatret, så det var ikke en helt uvant oplevelse at skulle udfylde en anden skuespillers sko, fortæller hun.

Amalie Dollerup kunne først for alvor træde ind i rollen som Malou, da hun sent i forløbet mødte sin fiktive søn for første gang.

- Det var syret, jeg først nåede at møde Sander Løkke Borg, der spiller Valde, første dag vi skulle optage. Det var en meget kold natteoptagelse på Fyn, hvor jeg skulle indstille mig på, at jeg har en 14-årig søn, og nu leger vi, at jeg er din mor.

- Det var også bare at blive kastet ud i det. Men det gik godt. Jeg er stolt af, at det gik så fint, fortæller skuespilleren.

Julekalenderen kan ses på TV 2 hver aften, mens dagens afsnit kommer på TV 2 Play fra morgenstunden.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

FAKTA: Få styr på garantien

* Du har altid to års reklamationsret - sikret gennem købeloven - når du køber en bil hos en forhandler. En garanti er derimod valgfri at udstede for garantigiveren, som i dette tilfælde vil være forhandleren eller importøren. Derfor bestemmer garantigiveren også, hvor lang garantien skal være, og hvilke betingelser der skal gælde.

* De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven. I nogle tilfælde rækker garantien bare længere end købelovens to års reklamationsret.

* Få altid garantien på skrift, og læs den grundigt igennem. Formuleringerne i garantien er afgørende for, hvad den dækker. Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen. Er der derimod givet en uspecificeret garanti, omfatter den hele bilen.

* Der er forskel på garantien på en ny og en brugt bil. Hvor nybilsgarantien dækker materialefejl og konstruktionsfejl - og muligvis mere - er brugtbilsgarantier typisk holdbarhedsgarantier, der lover dig en vis holdbarhed.

Kilde: FDM.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

Forkert formulering i bilgarantien kan koste dyrt

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Der er stor forskel på garantien fra mærke til mærke, når man er på jagt efter en ny bil. Og så gælder det om at lægge mærke til det med småt.

Hvis du er på udkig efter en ny bil, har du nok blikket rettet mod prisen, størrelsen, designet, og hvor langt den kører på literen eller på en opladning.

Men det er også værd at vide, at garantien, der følger med det dyre køb, kan variere med længder. Og i år har flere bilmærker meldt sig ind i kampen om købernes gunst, fortæller advokat Michael Ern Nielsen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Vi kan se, at der er flere og flere garantigivere, der giver længere og længere garantier. Det er vores overbevisning, at de ikke gør det for sjovs skyld. Det er, fordi forbrugerne vægter det højest.

- Vi tror, det har at gøre med et indtog af mange udenlandske biler - primært fra Østen - og de har lange garantier. Det efterlader et marked, hvor de korte garantier skiller sig ud, forklarer Michael Ern Nielsen.

På markedet kan man få garantier på alt fra to år - som er samme længde som reklamationsretten, du har gennem købeloven - til syv år. Så hvad er en god garanti efterhånden?

FDM skærpede i januar sin anbefaling, så den nu lyder, at man skal gå efter en garanti på fem år eller 150.000 kilometer.

Tallene kan dog ikke stå alene. Det er lige så vigtigt at have øje for det med småt, påpeger Michael Ern Nielsen.

- Nogle har måske syv års garanti, men kun tre års garanti på infotainmentsystemet. Med elbiler er hele bilen knyttet op på infotainmentsystemet, og så oplever vi nogle fejl, hvor man faktisk ikke kan bruge bilen, forklarer han.

Det er ikke, fordi man skal udelukke en garanti, der har nogle begrænsninger eller betingelser. Det har de allesammen. Spørgsmålet er, om de giver mening.

Nogle af dem er nemlig "lidt spøjse", fortæller advokaten.

- Nogle siger, at man skal vedligeholde sin bil - hvilket i sig selv er fint - men at det kræver, at du vasker din bil nedenunder hver uge, hvis du bor inden for 50 kilometer af vand, siger han og bemærker, at det gælder stort set hele den danske befolkning.

Køber du en elbil, skal du være særligt opmærksom på batterigarantien. Her skal du se efter, om den kun dækker kapacitet - altså hvor mange procent der er tilbage på batteriet -eller den også dækker fejl på batteriet.

Vær også skarp på, om garantien stopper ved batteriet, eller om den også dækker eksempelvis inverteren og ladeporten.

- Nogle gange sidder vi og kigger på, om ledningerne er gået i stykker på den ene eller anden side af kassen, fordi det er afgørende for, om batterigarantien dækker, fortæller Michael Ern Nielsen.

Et fokuspunkt hos FDM er garantier, der bortfalder, hvis man ikke overholder serviceintervallerne. Dem råder de til at gå uden om.

- Det betyder ikke, at man ikke skal servicere sin bil, men det er vores holdning, at hvis man kommer til at gå to uger over service, så skal garantien stadig gælde, hvis noget var defekt fra fabrikken, siger han, med henvisning til at garantien dækker producentens egne fabrikations-, materiale- eller konstruktionsfejl.

Fejlen skal have været til stede, da bilen blev leveret - også selv om den måske først materialiserer sig senere.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek