København, 19/06/2026 - 19:08
Indvielsen af Aros-kunstværk får besøg af kongeparret
Aros kan fredag åbne dørene for "The Dome", som er hovedværket i museets underjordiske udstillingsgalleri.
Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Det aarhusianske kunstmuseum Aros indvier fredag "The Dome" og kunstværket "As Seen Below – The Dome, a skyspace", som er hovedværket i Aros' underjordiske udstillingsgalleri.
Til den officielle åbning for særligt inviterede gæster deltager det danske kongepar, kong Frederik og dronning Mary.
Det fremgår af billeder fra begivenheden.
Til indvielsen deltager også Aarhus' borgmester, Anders Winnerskjold (S), justitsminister og tidligere Aarhus-borgmester Nicolai Wammen (S) og USA's ambassadør i Danmark, Ken Howery.
”As Seen Below” er et såkaldt skyspace, som er et rum med en åbning mod himlen.
Værket er skabt af den amerikanske kunstner James Turrell.
Ifølge Aros’ hjemmeside findes Turrells skyspaces i mere end 26 lande, og kunstneren betegner værket i Aarhus som sit mest ambitiøse skyspace til dato.
/ritzau/




