Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Herning, 15/05/2025 - 13:08

Udvisningsdømt var på kollisionskurs flere gange før dødsulykke

Beboer på Kærshovedgård har flere gange har kørt "chicken-kørsel" og forvoldt fare på vejene, siger anklager.

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

En 35-årig beboer på Udrejsecenter Kærshovedgård har flere gange udsat bilister for fare.

To dage før en meget omtalt dødsulykke, der kostede en 55-årige kvinde livet, var det også nær gået galt.

Sådan lyder det torsdag i Retten i Herning fra senioranklager Flemming Hother, der kommer med sine afsluttende bemærkninger i sagen.

Et vidne har ifølge anklageren i retten berettet, at han kom kørende i en hvid varebil, da den 35-årige pludselig trak over i hans vejbane.

Vidnet måtte foretage en kraftig opbremsning og dreje for at undgå påkørsel.

Efter den chokerende oplevelse fulgte vidnet i sin varebil efter den 35-årige til Kærshovedgård, hvor han med sin telefon angiveligt filmede den tiltalte.

Anklageren mener, at den tiltalte har praktiseret en slags ”chicken-kørsel”, hvor han flere gange er trukket over i modsatte kørebane og afventet, at modkørende ville trække sig først.

Så sent som få minutter før dødsulykken 24. april sidste år foretog den tiltalte ifølge anklageren en hasarderet overhaling og trak ind foran en anden bilist, der måtte bremse og undvige for at undgå påkørsel.

Den 35-årige nægter sig skyldig i anklagen om flere tilfælde af fareforvoldelse og uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Han har i retten forklaret, at den 55-årige kvinde i en Kia Picanto pludselig skiftede vognbane med kurs mod den tiltalte.

Det var ifølge den tiltalte således kvinden, der kørte ind i ham, på trods af at han forsøgte at bremse og undvige.

En forklaring, som anklageren kalder ”konstrueret til lejligheden”.

Flemming Hother henviser blandt andet til, at en bilinspektør har konstateret, at ulykken skete i den vejbane, hvor kvinden kom kørende.

Anklageren mener, at der har været tale om vanvidskørsel og nævner, at den tiltalte kørte uden kørekort og med hash i blodet.

Hastigheden var ifølge anklageren 111 kilometer i timen, hvor maksimalt 90 kilometer i timen er tilladt.

- Spørgsmålet er ikke, om der er særligt skærpende omstændigheder, men nærmere hvor mange vi kan lægge til grund, siger Flemming Hother.

Den tiltalte, der ifølge Ekstra Bladet tidligere er idømt et års fængsel og udvisning for afpresning og trusler, får det sidste ord, inden retten skal votere:

- Jeg er frygtelig ked af det, der skete den dag. Jeg kondolerer mange gange til familien, lyder det fra manden i hvid skjorte og med mørkt, kortklippet hår.

Retten i Herning afgør skyldsspørgsmålet 22. maj. Alt afhængigt af udfaldet skal retten herefter tage stilling til en eventuel strafudmåling.

Sagen er anlagt som en nævningesag, og det betyder, at anklageren går efter mindst seks års fængsel.

/ritzau/

København, 17/05/2025 - 08:00

Christophers bedste vens datter fik kræft: Det værste mareridt

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Da Christophers bedste vens lille barn blev ramt af leukæmi, satte det alle musikerens egne problemer i perspektiv.

Christophers nye album, "Fools Gold", er et blik ind i alt det, der har fyldt i hovedet på den danske stjerne gennem de seneste år.

Hvor han synger om sine op- og nedture gennem en tid med verdensturné og fravær fra sin egen familie, gør emnet i den sidste sang på pladen alle hans egne problemer til skamme.

Det siger han selv om "Be Home Soon", der er skrevet til en pige ved navn Alberte.

- Min barndomsven Mathias har en datter, der fik leukæmi, fortæller Christopher.

Det resulterede i et hårdt forløb for vennens familie, som kæmpede mod kræftsygdommen i to år.

Alberte fik kemoterapi, og i dag er hun kræftfri.

- Jeg var selvfølgelig virkelig berørt af situationen, fordi det kommer så tæt på. Det er jo et lille barn, og det er så uretfærdigt og meningsløst, siger den 33-årige sanger.

- Så efter en lang samtale med min ven Mathias, skrev den her sang nærmest sig selv.

Christopher Nissen Haugaard, som er hans fulde navn, er selv far til to døtre, som han har sammen med sin kone, modellen og influenceren Cecilie Haugaard.

Han kalder sit syvende album, "Fools Gold", for én lang dagbog over de seneste år.

Han synger især om sine egne problemer, egne frustrationer og eget savn til familien derhjemme og ser derfor, at sangen til Alberte afslutter albummet rigtig fint.

- Det hele blegner lidt i forhold til deres rejse over de sidste to år. Det sætter det hele i perspektiv, siger Christopher og konstaterer:

- Så snart der er nogle, der bliver rigtigt syge, så er der et virkeligt problem. Specielt når det er dine børn. Det er jo det værste mareridt.

"Be Home Soon" handler, som titlen antyder, om at komme hjem. Hjem fra hospitalet.

- Hvis der er en gud, hvordan kunne du så lade det her ske? Hun er kun et fireårigt barn, synger Christopher på engelsk i sangen, som slutter:

- Mor og far elsker at se dig glad, og vi kommer snart hjem, skat.

Da Albertes far og mor hørte sangen, var det et rørende øjeblik for dem alle.

- Jeg tror, at vi allesammen har tudet til den sang, fortæller Christopher, som sætter ord på de mange følelser, der har været forbundet med sygdommen og den efterfølgende helbredelse:

- Det er jo forfærdeligt, livsbekræftende, fantastisk og ubegribeligt på samme tid.

"Be Home Soon" udkom 2. maj sammen med resten af Christophers nye album, "Fools Gold".

/ritzau/

Læs Mere >>

Basel, 17/05/2025 - 07:00

Andre danske strejf står klar i Eurovision-finalen ud over Sissal

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Luxembourg og Storbritannien kæmper for at vinde Eurovision med dansk hjælp.

Danmark står i sin første Eurovision-finale siden 2019, efter at Hallucination-stjernen Sissal har kvalificeret sig til den.

Men der er også rød-hvid repræsentationer i to af finalens andre kombattanter.

Me & My-stjernen Susanne Georgi, der storhittede i 90'erne med nummeret "Dub-I-Dub" sammen med søsteren Pernille, er igen i år en del af Luxembourgs delegation.

Her hjælper hun landets Eurovision-finalist Laura Thorn med at shine, når hun skal forsøge at synge grandprixet til det lille miniputland med nummeret "La Poupee Monte Le Son".

Det andet danske drys finder man i Storbritannien.

Her stiller gruppen Remember Monday op med nummeret "What the Hell Just Happened?", som blandt andre er skrevet af de danske sangskrivere Julie Aagaard og Thomas Stengaard.

Julie Aagaard har også været med til at skrive to af sangene i årets danske melodigrandprix, Maria Matheas ballade, "Air", og Mariyas nummer, " I Belong To Me".

Men her endte Sissal som bekendt med at vinde og har dermed kunnet indløse billet til årets internationale melodigrandprix, som finder sted i den schweiziske storby Basel.

Lørdag aften kulminerer konkurrencen med den grande finale.

Modsat Danmark og Luxembourg er Storbritannien automatisk kvalificeret til finalen og har sluppet for at synge om en plads i en af de to semifinaler, som blev afviklet henholdsvis tirsdag og torsdag aften.

Det skyldes, at Storbritannien sammen med Spanien, Frankrig, Italien og Tyskland betaler den største sum af gildet, og prisen for det er en finaleplads.

Derudover er sidste års vinderland, som denne gang er Schweiz, også automatisk kvalificeret.

Eurovision-finalen kan ses på DR1 lørdag aften klokken 21.00.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

FAKTA: Husk at læse flyselskabets orienteringer

* Hvis din afgang flyves af et andet selskab end det, du egentlig har booket hos, vil du typisk blive oplyst om det på forhånd.

* Her kan flyselskabet også tage forbehold for, at ydelsen, du modtager, kan variere fra det oprindelige.

* Det kan eksempelvis være, at flyet er en ældre model, der ikke kan tilbyde internet ombord.

Kilde: Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

Mange passagerer får plads hos andre flyselskaber end de har bestilt

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Til sommer vil mange blive mødt af et fly med navnet på et selskab, de ikke selv har bestilt billet hos. Det har også betydning for, hvor man skal rette klager.

Årets sommerferie til varmere himmelstrøg er booket. Der er bestilt værelse på et lækkert hotel og købt billetter hos et velkendt flyselskab.

Men da du omsider venter ved gaten i lufthavnen, kan du se, at der står et helt andet flyselskabs navn på siden af det fly, du skal om bord på.

Det scenarie kan mange passagerer blive mødt af i år, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk.

- Den største udfordring lige nu er, at man mangler fly. Og det betyder, at i den kommende sommer har rigtig mange af de store flyselskaber været nødt til at indleje kapacitet fra andre selskaber.

- Så hvis man har booket med SAS, kan man ikke være sikker på, at man kommer til at flyve med et SAS-fly. De har for eksempel det danske charterselskab Jettime til at flyve for sig. De flyver også for de finske selskab Finnair, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Efter coronapandemien har flytrafikken haft luft under vingerne, og efterspørgslen steg meget hurtigere end forventet.

Derfor var lufthavnene og flyselskaberne ifølge luftfartskommentatoren ikke helt på plads til at imødekomme presset.

- Alle de store flyselskaber mangler kapacitet, så det finder de hos charterselskaber eller hos nogle, der har specialiseret sig i den slags, siger Ole Kirchert Christensen med henvisning til det, man kalder ACMI-udbydere - Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance - altså flyselskaber, der har til formål at flyve for andre.

Det er ifølge Ole Kirchert Christensen "ekstremt udbredt denne sommer", fordi der igen i år er flymangel.

- Forbrugerne bliver måske lige forvirrede, fordi det er et andet flyselskab, og det kan umiddelbart skabe en utryghed. Særligt hvis det er et selskab, de ikke kender i forvejen. Men når de store flyselskaber vælger nogle til at flyve for sig, vælger de et velrenommeret selskab, for ellers går det jo ud over deres eget brand, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvis der skulle opstå problemer som eksempelvis aflysning eller forsinkelse, er det til gengæld lidt mindre ligetil, hvem man så skal rette sit krav til.

Det fortæller advokat Benedikte B. Lund, som er leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos virksomheden Flyhjælp.

- Den juridiske regel for, hvem der er ansvarlig over for dig i forhold til kompensationen, er det såkaldte transporterende flyselskab. Og den juridiske definition er det flyselskab, der udfører eller har til hensigt at udføre din flyvning, forklarer advokaten.

Det er altså ret teknisk og kommer an på den præcise bagvedliggende juridiske konstellation - for eksempel om det er fly og besætning, som er lejet sammen. Men det vil ofte betyde, at det er flyselskabet, du faktisk flyver med, der har ansvaret.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek