København, 16/12/2025 - 10:43
Rapport vurderer at techgiganter tjener millioner på danske børn
TikTok er platformen, som danske børn brugte mest tid på i 2024, viser rapport, som ministerium fremlægger.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube omsatte i 2024 for 327 millioner kroner ved at vise reklamer til danske børn og unge i alderen 8-17 år.
Det viser en rapport ifølge Digitaliseringsministeriet om danske børn og unges skærmtid, og hvordan techgiganterne tjener på det.
Rapporten er udarbejdet af konsulentfirmaet Copenhagen Economics for Center for sociale medier, tech og demokrati, som hører under Digitaliseringsministeriet.
Digitaliseringsminister Caroline Stage (M) er ikke imponeret.
- Jeg synes, det er dybt grotesk, hvordan techgiganterne driver rovdrift på vores børn blot for at fodre en forretningsmodel, der sætter profit over trivsel. Det illustrerer jo desværre, hvorfor de sociale medier er så opsatte på at fastholde børn og unge på deres platforme, siger hun i en pressemeddelelse.
Af de 327 millioner kroner anslås 79 millioner kroner at udgøre indtægten på at vise reklamer til børn mellem 8-12 år. Platformenes egne aldersgrænser er på 13 år.
- Derfor er det nødvendigt, at vi sætter ind med en national aldersgrænse for sociale medier og begrænser deres fastholdelsesmekanismer. Det er en alt for god forrentning for techgiganterne til, at de frivilligt vil begrænse børnenes brug af deres platforme, siger Caroline Stage.
Hun vil have en aldersgrænse på sociale medier på 15 år.
Ifølge rapporten varierer reklameindtægten for de enkelte platforme. TikTok genererede den højeste årlige indtægt med 316 kroner per bruger. Derefter kom YouTube med 194 kroner per bruger.
Rapporten estimerer desuden, at danske børn og unge brugte 838 millioner timer på techgiganternes platforme i 2024. Det svarer til, at hvert barn i gennemsnit brugte 53,8 dage om året på platformene, skriver ministeriet.
TikTok var den platform, som danske børn brugte mest tid på. Rapporten estimerer, at børn og unge i gennemsnit brugte mere end to timer dagligt på TikTok. Derefter følger Snapchat og YouTube.
/ritzau/




