24/12/2024 - 10:00
Forlæng elcyklens liv med vaskeklud og gode ladevaner
Det er muligt at føje ekstra år til din elcykels levetid ved at holde den ren og pæn og huske at geare ned.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Holder du løbende din batteridrevne jernhest ved lige, forlænger du både levetiden for din elskede tohjulede og skåner din pengepung.
- Gør man en indsats selv, kan man nøjes med at tage cyklen til service én gang om året i stedet for to eller tre. Og det koster altså bare ti gange så meget at få cyklen fikset hos cykelsmeden end at gøre det selv, lyder det fra Christoffer Hansen, der er butikschef hos cykelhandleren Cykelexperten i Vanløse.
Overordnet set vurderer han, at en elcykel i gennemsnit har en levetid på mellem fem til otte år. Om den når tættere på fem eller otte, afhænger ifølge ham i høj grad af, hvor godt du passer på den.
I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at elcyklen bliver hurtigere slidt end en almindelig cykel. Derfor er det ekstra vigtigt at sørge for at cyklen er velsmurt fra kæde til tandhjul.
- Bremseklodserne bliver hurtigere slidt op, fordi cyklen er tungere end en almindelig cykel. Der er mere tryk på kæde og tandhjul, fordi du kører hurtigere, end du kan på en almindelig cykel. For dig føles det lettere, men for cyklen er det hårdere, fortæller Christoffer Hansen.
Han opfordrer dig i øvrigt til at gøre det til en hverdagsvane at holde elcyklen rengjort. Hav eventuelt altid en klud liggende klar, som du tørrer cyklen med, når du kommer hjem, og vask gerne cyklen med vand i hvert fald hver 14. dag. På den måde undgår du, at grus, sand og andet skidt slider unødigt på cyklen og sætter sig fast uheldige steder.
- Har man mulighed for at stille cyklen et overdækket sted, så den ikke bliver udsat for så meget vand. Selv om den godt kan holde til vand, så er vand og elsystemer bare ikke gode sammen, siger Christoffer Hansen.
Hverdagens brug af batteriet batter også. Ud over at tage det med dig indenfor for at undgå, at det tager skade af vind og vejr, er det vigtigt at lade det op på den mest hensigtsmæssige måde.
- Sørg for, at batteriet ikke løber helt tør, før du lader det op. Det kan i bund og grund ødelægge batteriet, hvis du gang på gang lader det løbe helt tør for strøm, fortæller Christoffer Hansen.
Betragt i stedet batteriet som en potteplante, der løbende skal vandes for at overleve. Batteriet holder altså bedst ved hyppigt at blive ladet lidt op.
Det er også muligt at nedsætte belastningen på motoren på dine daglige cykelture, fortæller Thorben Bayer, der er projektleder og ansvarlig for test af elcykler hos Forbrugerrådet Tænk.
- Nogle elcyklister har tendens til at bruge motoren på maksimum, men bruger ikke gearene særlig meget, siger han og uddyber:
- Det er en rigtig god idé at geare ned, når du stopper op. Der kommer ekstra tryk på motoren, hvis du starter op i højeste gear.
Sidst, men ikke mindst, anbefaler både Christoffer Hansen og Thorben Bayer, at du sender elcyklen til service hos din cykelsmed mindst en gang om året.
- Har du en serviceaftale med din cykelhandler, så overhold de servicebesøg. Det er godt givet ud, siger Thorben Bayer.
/ritzau fokus/