Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

03/01/2025 - 10:00

Is på bilruden kan koste dyrt: Sådan sikrer du dig effektivt

Af hensyn til både trafiksikkerhed og for at undgå en bøde er det vigtigt, at du får fjernet is og dug fra bilens ruder, før du kører ud i trafikken.

Leif Schack-Nielsen/Ritzau Scanpix

Af: Af Lukas Nørgaard Bødiker, Ritzau Fokus

Hvis du er bilejer, kender du sikkert dette scenarie.

Vinterfrosten sætter ind, og du kommer ud om morgenen til en bil, der er fyldt med is på ruderne.

Det kan være et større arbejde at få bugt med isen - og faktisk ligefrem ulovligt at køre, hvis du ikke får den fjernet.

Så sørg for, at du har god tid, lyder det overordnede råd fra Patrick Rossing, der er junior teknisk konsulent ved FDM, motorejernes organisation.

- Det er vigtigt, at man ikke stresser over det, så man har tid til at fjerne det hele, siger han.

Det er nemlig ens eget ansvar som bilejer, at isen er væk. Det gælder både for ruder, men også bilens spejle og lygter.

- Hvis du bliver stoppet af politiet, og de vurderer, at du ikke har frit udsyn i bilen, venter der alt fra en bøde til en betinget frakendelse af kørekortet alt efter, hvor grelt tilfældet er, forklarer Patrick Rossing.

Er der et tykt lag is på ruden, kan du med fordel benytte en isfjerner på sprayflaske, så bliver det noget nemmere at skrabe ruderne isfri, lyder det fra administrerende direktør i Dansk Bilglas Peter Stig Christensen.

- Isfjerneren indeholder alkohol, der opløser isen. Det er det bedste middel, da det er hurtigt og effektivt, siger han.

Forsvinder al isen ikke af sig selv, er det en god idé at gå ruden efter med en isskraber. Den skal være af plast - ikke af metal, da det er mest skånsomt for ruden, påpeger han.

- Har frosten været hård, kan der stadigvæk sidde nogle kratre på ruden. Dem skal man sørge for at få væk. Det glemmer mange, og de risikerer at ødelægge vinduesviskerne, siger han.

Mange vil måske tænke, at varmt vand kan gøre tricket med at få isen af vejen hurtigt.

Men man skal være meget varsom med vand, da temperaturforskellen kan få ruden til at revne - specielt hvis man i forvejen har et stenslag eller anden skade på ruden.

- Man skal ikke tage en grydefuld kogende vand og pøse hen over ruden. Det er no-go. Tag i stedet noget lunkent vand, og husk at tørre efter med det samme med en tør klud, siger Peter Stig Christensen.

Når vi kommer til de kolde perioder, er det ikke kun is, men også dug der kan komme på indersiden af ruden. Derfor er det en god idé at pudse sine ruder jævnligt indvendigt, så de er rene.

- Hvis ruderne er fedtede, så binder duggen sig til fedtet på ruderne. Husk at bruge dit airconditionanlæg om vinteren, selv om det er koldt, for det er med til at afdugge kabinen, siger Patrick Rossing fra FDM.

For at gøre processen hurtigere kan man måske fristes til at lade bilen holde i tomgang, så den varmer ruderne op. Men det bør man være varsom med, da der er regler for, hvor længe du må holde i tomgang, forklarer Patrick Rossing.

- Reglen er afhængig af, hvilken kommune du bor i. Typisk er den på et minut. Og hvis du overtræder grænsen, risikerer du en bøde på 1000 kroner eller derover, siger han.

Det skader desuden motoren at sætte bilen i tomgang i minusgrader, forklarer den administrerende direktør i Dansk Bilglas.

- Og så er det noget miljøsvineri at have en bil til at stå i tomgang, understreger Peter Stig Christensen.

/ritzau fokus/

København, 30/10/2025 - 13:42

DR udskifter vært på P3-program efter tømmermændsplaget vært

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

P3-programmet "Benægt, benægt, benægt" vender tilbage efter pause med en ny vært i stedet for Jasper Ritz.

Vært på P3-programmet "Benægt, benægt, benægt" Jasper Ritz holder pause fra programmet foreløbig indtil jul.

Det oplyser afdelingsleder for P3 Radio Susanne Sundstrøm i en skriftlig kommentar til Ritzau.

- Vi har aftalt med Jasper, at han holder en pause fra Benægt - foreløbig frem til jul, lyder det fra Sundstrøm.

Det sker, efter at programmet har holdt en mindre pause som følge af, at vært Jasper Ritz måtte afbryde sit program 18. oktober efter ti minutters udsendelse som følge af tømmermænd.

Han undskyldte selv for hændelsen to dage efter i et opslag på Instagram.

- Det er skamfuldt og pinligt, at tømmermænd tog sejren, og jeg skal på mest ydmyge måde muligt undskylde til alle mine kollegaer og ikke mindst mine højt elskede lyttere af programmet, lød det fra ham.

Efterfølgende forklarede Susanne Sundstrøm, at DR ville tage en snak med produktionsselskabet bag programmet, Beam, og at programmet ville holde pause en uges tid.

"Benægt, benægt, benægt" vender tilbage på P3's sendeflade 8. november med Mads Læbel som vært.

Han har tidligere været vært på P3's sommerferieprogram "Jydekrogen" og flere gange siddet bag mikrofonen på programmet "Weekendmorgen" på P3.

På det sociale medie Instagram lyder det fra Ritz i en kort video, der er tilgængelig i 24 timer, at han har det godt.

- Jeg har ikke tømmermænd mere. Jeg har ondt i hjertet, men sådan er det jo, når man har kvajet sig. Det skal man have, siger han og tilføjer, at lytterne skal glæde sig til Mads Læbel i værtsstolen.

Tidligere programmer ligger vanlig vis på DR's hjemmeside, så man kan høre dem efter endt udsendelse.

Programmet fra 18. oktober, der måtte stoppe efter ti minutter og erstattes med musik, er ikke at finde på hjemmesiden.

P3-programmet er et underholdningsprogram, hvor lyttere kan ringe ind og gå til bekendelse, hvis man har dummet sig eller gjort noget, man fortryder, lyder det i programbeskrivelsen.

- Vi sørger for at grine med dig, og vi lover, at der helt sikkert er nogen, der har gjort noget dummere end dig. Jasper er vært, og han har helt sikkert gjort noget dummere end dig.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 30/10/2025 - 12:00

FAKTA: Breinholts blå bog

* 52-årige Anders Breinholt er født 15. november 1972 og er opvokset i den mindre nordsjællandske stationsby Ølstykke.

* Han begyndte at lave radio som teenager og har blandt andet været ansat på DR, hvor han i 2005 dannede værtspar med Anders Lund Madsen i det prisbelønnede P3-program "De sorte spejdere".

* Anders Breinholt er egentlig uddannet Falckredder, men forlod jobbet i 1998 for at lave radio.

* Siden har han også lavet et væld af tv-programmer. Han har blandt andet været vært på "Go' morgen Danmark" og ved Danish Music Awards.

* Han er især kendt fra TV 2-programmet "Natholdet", hvor han i 11 år havde værtstjansen og producerede over 900 programmer. 

* Privat er han gift med Line Køhlert Breinholt, der også er hans manager. Han har en datter fra et tidligere forhold, og så er han bonusfar til hustruens to døtre.

Kilde: Ritzau.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 30/10/2025 - 08:00

FAKTA: Kend forskel på dine dæk

* Skift fra sommer til vinterdæk, når temperaturen falder til under syv grader.

* Vinterdæk står bedre fast på kolde og våde veje, da gummiblandingen er blødere, og dækmønstret er dybere.

* Vinterdæk har den fordel, at bremselængden forkortes, og vejgrebet er mere forudsigeligt i dårligt vejr.

* På grund af den blødere gummiblanding bliver vinterdæk hurtigt slidte, hvis de bruges på varm og tør asfalt, og de vil derfor skulle udskiftes oftere.

* Helårsdæk giver sikkerhed, god ydelse og vejgreb i et moderat klima, og man undgår udgifter, besvær og tidsforbrug ved at skifte til sæsondæk.

* Bliver du stoppet uden vinterdæk i snevejr, kan det resultere i en bøde på tusind kroner per uegnet dæk.

Kilder: FDM, Rådet for Sikker Trafik og Alm. Brand.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 30/10/2025 - 08:00

Klæd bilen ordentligt på til vinterkulden

Christof Stache/Ritzau Scanpix

Den danske vinter kan være lunefuld. Det er derfor vigtigt at være forberedt på det værste, inden du begiver dig ud på vejene.

Små justeringer kan gøre en stor forskel, når det gælder om at undgå ubehagelige overraskelser på vejene denne vinter.

Sådan lyder det fra Patrick Rossing, der er teknisk konsulent hos bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Vores anbefaling er, at vinterdækkene skal på, når gennemsnitstemperaturen på et døgn falder til under syv grader.

- Vær sikker på, at dine vinterdæk er markeret med symbolerne M+S, der betyder, at de er godkendte at køre på. Vinterdæk uden de markeringer er ikke vurderet egnede til kørsel i vinterføre, siger han.

Tidligere i år blev det indført i færdselsloven, at der ikke må køres på dæk, der er uegnede til forholdene.

Det betyder, at du som bilist er ansvarlig for, at din bil er udstyret med vinterdæk, der som minimum er markeret med M+S markeringen.

Kommer vintervejret for alvor, og du bliver stoppet uden vinterdæk, kan det nu resultere i en bøde på tusind kroner per uegnet dæk.

- De nye regler i færdselsloven er indført for at forebygge glatføreulykker, og at danskerne sidder fast i trafikken, hvilket er positivt for trafiksikkerheden.

- Samtidig er reglerne tilpas pragmatiske til, at den forsigtige bilist, som ikke tager bilen ud på sne- og isdækkede veje, ikke er tvunget til at investere i vinterdæk, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse.

Hvis du vil helgardere dig, kan du også vælge at skifte til 3 PMSF-dæk, der har et bjergsymbol med et snefnug på siden af dækket.

De er lovpligtige omkring de fleste bjergpas og skisportssteder i Europa, fordi de er bedst egnede til kørsel på snedækkede og tilsjappede veje.

Hvis du regner med at skifte til vinterdæk, kan du benytte dækskiftet som en lejlighed til at få tjekket resten af bilen.

- Sørg for at få kontrolleret lys og lygter, når du er i gang. Det er ubehageligt først at opdage, at noget er galt, når man er på vejen, siger Patrick Rossing og fortsætter:

- Husk også at få rengjort ruderne grundigt indvendigt. Hvis forruden er snavset eller fedtet, binder fugten sig til det, og så kan det faktisk blive meget svært at se ud - specielt hvis solen hænger lavt. Det kan let klares med en klud og lidt ruderens.

Hvis din forrude har et stenslag, er det en god idé klogt at få det repareret, inden temperaturen falder til under frysepunktet. Frost vil automatisk sætte sig der, hvor ruden er svækket af stenslaget, og i værste fald kan det have den konsekvens, at hele ruden skal udskiftes.

Brug også anledningen til at forkæle bilens lak. En vask afslører hurtigt småskader, som du kan ordne med en lakstift, så du undgår en dyr og uforudset overraskelse til foråret.

Kører du elbil, behøver du ikke at frygte, at du skal opfinde den dybe tallerken. Der er nemlig ikke nogen lumske fælder eller afgørende forskelle på, om du kører på el kontra benzin eller diesel.

- Det er i bund og grund de samme ting, du skal være opmærksom på. Det er batteriet, der kan give anledning til problemer, uanset hvad du kører.

- Batterikapaciteten kan falde op til 50 procent på startbatteriet ved hård nattefrost, så det er klogt at få diagnosticeret det på forhånd. Det mindsker risikoen for, at bilen pludselig ikke vil starte om morgenen, siger Patrick Rossing.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek