Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

14/08/2024 - 10:00

Ny ordning bringer kloakken i spil ved huskøb

Med en ny frivillig kloakeftersynsordning vil Dansk Industri Byggeri gøre det nemmere for boligkøbere at undgå at købe katten i sækken.

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus

Drømmehuset forvandler sig hurtigt til et sandt mareridt, hvis kloakken begynder at lække, og der dukker rotter op på matriklen.

Det skrækscenarie forsøger brancheorganisationen Dansk Industri Byggeri (DI Byggeri) nu at komme til livs med en ny kloakeftersynsordning, der netop er trådt i kraft fra 1. august.

Ordningen gør det muligt for hussælgere og -købere at få udarbejdet en kloakeftersynsrapport i forbindelse med en handel.

- Vi mener, at kloakkens tilstand er mindst lige så vigtig som husets elinstallationer. En ødelagt kloak kan gøre lige så stor skade. Den kan ødelægge hele fundamentet på huset, og der kan rende rotter rundt alle mulige steder, siger Benny Gutfeld, der er formand i DI Byggeri, Kloaksektionen.

I dag er det ikke et lovkrav, at kloakken undersøges som en del af huseftersynsordningen, som indebærer, at der bliver lavet en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport på huset.

Derfor risikerer du at købe katten i sækken og få en slem overraskelse fra undergrunden, når du flytter ind i dit nye hjem.

- Vi har hørt skrækhistorier, hvor hele huset har været fyldt med rotter, eller at huset er ubeboeligt på grund af af skimmelsvamp, siger Benny Gutfeld og fortsætter:

- Vi oplever også jævnligt problemer med tilstopninger af kloakken eller manglende funktion. Det går som regel ud over børnefamilier, som er flyttet ind i et hus, hvor der måske før boede et ældre ægtepar, der brugte toilettet knapt så meget, og så kan kloakken ikke følge med det nye pres.

Desværre er slidte og utætte kloakker ikke en sjældenhed herhjemme. Det siger Rolf Bekker Ravnskov. Han har en baggrund som kloakmester og er seniorkonsulent med speciale i rotter hos ingeniørrådgivningsvirksomheden Niras.

- Der er enormt mange kloakledninger på private grunde, som er i meget dårlig stand, siger han og peger på, at kloakken ofte er samme alder som huset.

- Mit hus er fra 1920, og det er min kloak også. Jeg har selvfølgelig fået den lavet. Det var det første, jeg kiggede på, da jeg købte huset, lyder det fra Rolf Bekker Ravnskov.

Som husejer er kloakken på din grund dit ansvar. Og dermed kan det i det hele taget være en god investering at få tjekket, hvordan den har det, mener Benny Gutfeld.

- Jo tidligere, man opdager problemet, jo billigere bliver det. Det er billigere at få repareret kloakken, end det er at fjerne et helt ødelagt fundament, siger han.

Den nye kloakeftersynsordning er frivillig, og derfor kan sælgeren af et hus godt modsætte sig, at du som køber hyrer en kloakmester til at undersøge, om alt ser ud, som det skal.

- I sådan en situation vil mit råd til køber være at lade være med at købe huset. For så er der et eller andet galt, siger Benny Gutfeldt.

Landets kloakmestre har siden 1. august kunnet tilmelde sig den nye frivillige kloakeftersynsordning, og huskøbere og -sælgere kan begynde at tage den i brug i slutningen af måneden.

/ritzau fokus/

København, 23/12/2025 - 08:00

BLÅ BOG: Flora Augusta

* Det var tilfældigt, at Flora Augusta fandt ud af, at hun kunne lide at lave teater.

* Hun begyndte karrieren i et program på DR's Ramasjang, og har siden været med i flere film, heriblandt "Du som er i himlen" og "Smagen af sult".

* Hun er 15 år og går i 10. klasse.

Kilde: imdb.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/12/2025 - 08:00

Julekalenderstjerne: Jeg kan se mig selv i Tala

Flora Augusta, der spiller ulveskifteren Tala i "Valdes jul - vintermiraklet", har brugt erfaringer fra sit eget liv til at give liv til den magiske karakter.

Børn og barnlige sjæle kender det unge skuespiltalent Flora Augusta som ulveskifteren Tala i årets TV 2-julekalender "Valdes Jul - vintermiraklet".

Det har for skuespilleren været rart at genbesøge det populære børneunivers, som begyndte med "Valdes Jul - skovens vogter" i 2023.

- Jeg synes, det er skønt. Det er jo snart to år, siden den første julekalender kom. Det har været dejligt at se hele castet igen, fortæller Flora Augusta, der er 15 år og til dagligt går i 10. klasse.

Hendes karakter Tala er ulveskifter, et magisk væsen, som nogen mener, ikke hører til i menneskenes verden. Det skaber tvivl om, hvad Talas sted i verden er.

Flora Augusta kan trække på oplevelser fra det virkelige liv, når hun skal spille den rodløse karakter.

- Jeg tror, alle har haft følelsen af at tvivle på sig selv, og hvor man hører til. Det er nogle ting fra mit eget liv, som jeg kan bruge i Tala-karakteren, fortæller skuespilleren.

Når hun selv har brug for støtte og råd, går hun til venner og familie, tilføjer hun.

Flora Augusta kan genkende noget af sig selv i den magiske ulveskifter.

- Vi kan begge være eftertænksomme og føle meget. Det kan jeg godt spejle mig i. Vi kan begge godt lide at hjælpe dem omkring os, forstå og lytte til andre.

Talas venskab med Valde er et af julekalenderens helt store omdrejningspunkter. Personligt er venskaber også vigtige for Flora Augusta.

- Det betyder meget at have nogen, man kan tale, sparre og have det sjovt med. Det er vigtigt at have nogen, hvor man kan være sig selv og ikke føle, at man skal være en anden, siger hun.

Ud over den populære julekalender har Flora Augusta tidligere spillet med i det prisvindende drama "Du som er i himlen" med Lisbet Dahl og Kirsten Olesen.

Hun har også medvirket i filmen "Smagen af sult", som havde den danske verdensstjerne Nikolaj Coster-Waldau i en af hovedrollerne.

"Valdes jul - vintermiraklet" kan ses på TV 2 hver aften, mens dagens afsnit kommer på TV 2 Play fra morgenstunden.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 23/12/2025 - 08:00

FAKTA: Loyale kunder betaler mere

* Loyalitetsbetaling er udbredt i forsikringsbranchen. Det er, når en eksisterende kunde bidrager mere til indtjeningen end en ny, selv om de to kunder har samme forsikringsselskab og samme forventede skadesomkostninger.

* Loyale kunder, kunder over 65 år samt kunder med kort uddannelse er blandt de grupper, som forsikringsselskaberne tjener mest på.

* Priserne for de eksisterende kunder bliver hvert år reguleret ud fra et indeks, som er vokset mere end forbrugerprisindekset.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 23/12/2025 - 08:00

Forsikringer er blevet dyrere: Sådan kan du spare penge

Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Forsikringer stiger i pris, men du kan typisk spare penge ved at forhandle. Tjek markedet, og gennemgå dit behov løbende for at undgå at betale for meget.

Hvis du har set den seneste opkrævning fra dit forsikringsselskab, har du måske bemærket, at prisen er steget. Flere forsikringskunder har oplevet store prisstigninger den seneste tid.

På tre år - fra november 2022 til november 2025 - er forsikringer i gennemsnit blevet 14,7 procent dyrere. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Til sammenligning er forbrugerpriserne steget 4,5 procent i samme periode.

Du har flere muligheder, hvis du vil prøve at få prisen lidt længere ned.

Det fortæller cheføkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis man synes, at forsikringen er blevet lige lovlig dyr, kan det være en god idé at tjekke markedet og hente et par tilbud. Dem kan man også bruge til at forhandle med sit nuværende selskab, siger han.

- Vi har hørt fra flere forbrugere, at de har fået lavere priser ved at sige, at de overvejer at opsige deres forsikringer.

Han råder desuden til, at du er opmærksom på, hvor stort et dækningsbehov du reelt har.

For det kan være blevet større eller mindre, siden du sidst gennemgik dine forsikringer.

- Kan man fjerne noget, vil man typisk kunne spare penge, siger Morten Bruun Pedersen.

Den samme anbefaling kommer fra Anne Garde Slothuus, der er forsikringsekspert i Forsikringsoplysningen under brancheorganisationen Forsikring og Pension.

- Det vigtigste er at sikre sig, at man er forsikret ud fra det reelle behov, man har, så man hverken er overforsikret eller underforsikret, siger hun og uddyber:

- Hvis man selv vil prøve at undersøge ens behov, kan man bruge forsikringsguiden.dk, der henter priserne direkte fra forsikringsselskaberne.

Hun anbefaler desuden, at du løbende overvejer, hvor du er i livet, og hvilken forsikringsdækning du har brug for.

Har du lidt svært ved at få et fuldt overblik, kan du altid ringe til dit forsikringsselskab og bede om hjælp.

Du kan også spørge, hvor det giver mest mening at justere dækningen, og hvad både besparelsen og konsekvenserne kan være.

Ifølge Anne Garde Slothuus er der flere situationer, hvor det især kan være en fordel at være opmærksom på sine forsikringer.

- Hvis man flytter sammen med en veninde eller en kæreste, bør man for eksempel tænke over, om der bliver betalt to indboforsikringer, siger hun.

Et andet typisk eksempel er, at man både har en rejseforsikring og et Mastercard, hvor der også følger rejseforsikring med.

- Her kan man med fordel undersøge, hvordan de dækker, så man kan finde ud af, hvilken man eventuelt kan undvære, siger hun.

Når et forsikringsselskab hæver prisen, skyldes det ifølge Anne Garde Slothuus som regel en ny vurdering af risikoen. Det handler om, hvorvidt prisen på forsikringen står mål med de udgifter til erstatninger, som selskabet har.

- Hvis der er ubalance, vil kunden typisk blive varslet om en prisstigning, siger hun.

- Priserne kan også stige, selv om man ikke selv har haft skader. Det kan blandt andet skyldes, at det generelt er blevet dyrere for selskabet at udbedre skader eller erstatte de ting, som kunderne får ødelagt.

Tidligere i år kom der en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Den viste, at loyale kunder betaler mere for deres forsikringer, hvis ikke man sørger for løbende at forhandle om prisen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek