Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 02/03/2025 - 08:00

Forældre og fællesskab spiller stor rolle i barnets idrætstrivsel

At bidrage til fællesskabet, når dit barn dyrker idræt, behøver ikke at betyde, at du skal møde op til hver træning. Men vis interesse for kulturen og stedet.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Af: Af Henriette Brøndum Neimann, Ritzau Fokus

Tusindvis af børn og unge drager landet over mod fodboldbanen, atletikklubben og et hav af andre idrætsaktiviteter.

Som forælder tror du måske, at den bedste opbakning til dit barn er at stå på sidelinjen under hver træning eller melde dig som holdleder. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være.

Faktisk handler det grundlæggende om at have en positiv indstilling over for de arrangementer og de personer, som dit barn omgives af i sin idræt, lyder budskabet fra sportspsykologisk konsulent og terapeut Janne R. Mortensen fra Mental Motion.

- Det er godt at vise interesse for, hvem det er, barnet dyrker sin sport med, hvad det er for et sted og en kultur - mere end på kompetenceudviklingen, siger Janne R. Mortensen, som er en del af en ekspertgruppe, som fokuserer på børns trivsel i idrætten, under Danmarks Idrætsforbund (DIF).

- For vi kan komme til at have et for stort fokus på at udvikling af kompetencer og miste fokus på fællesskabet og vennerne.

Hos børn handler en stor del af glæden ved at bevæge sig nemlig om at føle et tilhørsforhold til det sted, man dyrker sin sport - hvor børnene kan mærke, at de er velkomne og har en plads, forklarer hun.

- Her har vi som forældre en stor påvirkning, i forhold til hvordan vi omtaler stedet, trænere, børnene, samt hvordan vi viser interesse for klubben og sporten, siger hun.

Janne R. Mortensen understreger, at der er mange forskellige måder at bakke sit barn op på i idrætten. Det kan afhænge af det enkelte barn og faktorer som kulturen og forventningerne i barnets klub.

Men uanset hvilken tilgang du har som forælder, er det altså godt at fokusere på fællesskabet.

Derudover er det relevant at have blik for relationen til træneren. Her handler det om at møde vedkommende på en måde, som Janne R. Mortensen kalder for relationskompetent - det vil sige, at du prioriterer nysgerrighed og pakker vurderinger og domme væk.

Det gælder, uanset om man som forælder er enig i trænerens beslutninger eller ej.

- Trænerne har ikke rum til at have 25 forældre, der hver især synes noget. Men man kan godt fortælle om sine observationer og tanker til træneren uden at være dømmende eller vurderende, siger hun.

Skulle du være uenig i trænernes beslutninger eller vedkommendes måder at gøre tingene på, råder Janne R. Mortensen til, at du på en åben måde spørger ind til baggrunden for trænerens beslutninger. På den måde viser du, at du er nysgerrig, uden at du dømmer trænerens valg.

/ritzau fokus/

København, 01/12/2025 - 08:00

FAKTA: Amalie Dollerups blå bog

* Amalie Dollerup filmdebuterede i "Kun en pige" i 1995.

* Hun fik sit helt store gennembrud som barneskuespiller i tv-serien "Strisser på Samsø", som blev sendt fra 1997 til 1998.

* I 1997 havde Amalie Dollerup også hovedrollen i filmen "Nonnebørn", der indbragte hende en bodilnominering.

* Ud over skuespillet synger Amalie Dollerup, og hun har medvirket i en lang række musicals.

* Hun har også medvirket i Cirkusrevyen. Hun indtog de skrå brædder i Teltet på Bakken i 2018-udgaven af den ikoniske revy side om side med blandt andre Lisbet Dahl og Ulf Pilgaard.

* Privat er hun gift med skuespilleren Andreas Jebro, som også har medvirket i "Badehotellet". Sammen har de sønnen August.

Kilde: danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 08:00

Amalie Dollerup: Det var svært at slippe det dramatiske

Amalie Dollerup, der spiller med i "Valdes jul - vintermiraklet", skulle lære at slippe dramatikken fra "Badehotellet" for at træde ind i rollen som Malou.

Det kan være en kamp at holde julestemningen i kog gennem december. Juletraditioner bliver hurtigt glemt, og gejsten til at klippeklistre udebliver.

Sådan en jul har karakteren Malou, der spilles af Amalie Dollerup i TV 2-julekalenderen "Valdes jul - vintermiraklet". Hun prøver ihærdigt at holde gang i julegryden, mens hendes søster langtfra er i julestemning.

Det var heller ikke uden udfordringer for skuespilleren at skifte fra optagelserne af "Badehotellet", hvor hun spiller hotelbestyrerinden Amanda, til den mindre dramatiske julekalenderstemning i "Valdes jul".

- Det var lidt svært for mig, at det ikke var så konfliktoptrappende, som "Badehotellet" eksempelvis er. Jeg kom næsten direkte fra optagelserne af det, og i den serie er min karakter mere dramatisk. Det var svært at slippe i rollen som Malou, fortæller Amalie Dollerup.

Amalie Dollerup prøvede i første omgang at puste noget mere drama i sin nye karakter.

- Jeg havde det sådan lidt: "Er der ikke mere på spil her?". Men der er så meget drama andre steder i serien, så hjemme på matriklen skal der være hyggeligt. Der skal ikke være så mange konflikter.

Karakteren Malou er ikke ny i historien, men det er Amalie Dollerup. Hun overtager rollen som Malou, moren til Valde, fra Julie Agnete Vang, der spillede karakteren i den forrige Valde-julekalender.

Ifølge producer Tomas Hostrup-Larsen fra Cosmo Film skulle Julie Agnete føde midt i optageperioden, og derfor var det ikke muligt for hende at være med.

Amalie Dollerup er vant til udskiftninger på teatret, så det var ikke en helt uvant oplevelse at skulle udfylde en anden skuespillers sko, fortæller hun.

Amalie Dollerup kunne først for alvor træde ind i rollen som Malou, da hun sent i forløbet mødte sin fiktive søn for første gang.

- Det var syret, jeg først nåede at møde Sander Løkke Borg, der spiller Valde, første dag vi skulle optage. Det var en meget kold natteoptagelse på Fyn, hvor jeg skulle indstille mig på, at jeg har en 14-årig søn, og nu leger vi, at jeg er din mor.

- Det var også bare at blive kastet ud i det. Men det gik godt. Jeg er stolt af, at det gik så fint, fortæller skuespilleren.

Julekalenderen kan ses på TV 2 hver aften, mens dagens afsnit kommer på TV 2 Play fra morgenstunden.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

FAKTA: Få styr på garantien

* Du har altid to års reklamationsret - sikret gennem købeloven - når du køber en bil hos en forhandler. En garanti er derimod valgfri at udstede for garantigiveren, som i dette tilfælde vil være forhandleren eller importøren. Derfor bestemmer garantigiveren også, hvor lang garantien skal være, og hvilke betingelser der skal gælde.

* De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven. I nogle tilfælde rækker garantien bare længere end købelovens to års reklamationsret.

* Få altid garantien på skrift, og læs den grundigt igennem. Formuleringerne i garantien er afgørende for, hvad den dækker. Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen. Er der derimod givet en uspecificeret garanti, omfatter den hele bilen.

* Der er forskel på garantien på en ny og en brugt bil. Hvor nybilsgarantien dækker materialefejl og konstruktionsfejl - og muligvis mere - er brugtbilsgarantier typisk holdbarhedsgarantier, der lover dig en vis holdbarhed.

Kilde: FDM.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

Forkert formulering i bilgarantien kan koste dyrt

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Der er stor forskel på garantien fra mærke til mærke, når man er på jagt efter en ny bil. Og så gælder det om at lægge mærke til det med småt.

Hvis du er på udkig efter en ny bil, har du nok blikket rettet mod prisen, størrelsen, designet, og hvor langt den kører på literen eller på en opladning.

Men det er også værd at vide, at garantien, der følger med det dyre køb, kan variere med længder. Og i år har flere bilmærker meldt sig ind i kampen om købernes gunst, fortæller advokat Michael Ern Nielsen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Vi kan se, at der er flere og flere garantigivere, der giver længere og længere garantier. Det er vores overbevisning, at de ikke gør det for sjovs skyld. Det er, fordi forbrugerne vægter det højest.

- Vi tror, det har at gøre med et indtog af mange udenlandske biler - primært fra Østen - og de har lange garantier. Det efterlader et marked, hvor de korte garantier skiller sig ud, forklarer Michael Ern Nielsen.

På markedet kan man få garantier på alt fra to år - som er samme længde som reklamationsretten, du har gennem købeloven - til syv år. Så hvad er en god garanti efterhånden?

FDM skærpede i januar sin anbefaling, så den nu lyder, at man skal gå efter en garanti på fem år eller 150.000 kilometer.

Tallene kan dog ikke stå alene. Det er lige så vigtigt at have øje for det med småt, påpeger Michael Ern Nielsen.

- Nogle har måske syv års garanti, men kun tre års garanti på infotainmentsystemet. Med elbiler er hele bilen knyttet op på infotainmentsystemet, og så oplever vi nogle fejl, hvor man faktisk ikke kan bruge bilen, forklarer han.

Det er ikke, fordi man skal udelukke en garanti, der har nogle begrænsninger eller betingelser. Det har de allesammen. Spørgsmålet er, om de giver mening.

Nogle af dem er nemlig "lidt spøjse", fortæller advokaten.

- Nogle siger, at man skal vedligeholde sin bil - hvilket i sig selv er fint - men at det kræver, at du vasker din bil nedenunder hver uge, hvis du bor inden for 50 kilometer af vand, siger han og bemærker, at det gælder stort set hele den danske befolkning.

Køber du en elbil, skal du være særligt opmærksom på batterigarantien. Her skal du se efter, om den kun dækker kapacitet - altså hvor mange procent der er tilbage på batteriet -eller den også dækker fejl på batteriet.

Vær også skarp på, om garantien stopper ved batteriet, eller om den også dækker eksempelvis inverteren og ladeporten.

- Nogle gange sidder vi og kigger på, om ledningerne er gået i stykker på den ene eller anden side af kassen, fordi det er afgørende for, om batterigarantien dækker, fortæller Michael Ern Nielsen.

Et fokuspunkt hos FDM er garantier, der bortfalder, hvis man ikke overholder serviceintervallerne. Dem råder de til at gå uden om.

- Det betyder ikke, at man ikke skal servicere sin bil, men det er vores holdning, at hvis man kommer til at gå to uger over service, så skal garantien stadig gælde, hvis noget var defekt fra fabrikken, siger han, med henvisning til at garantien dækker producentens egne fabrikations-, materiale- eller konstruktionsfejl.

Fejlen skal have været til stede, da bilen blev leveret - også selv om den måske først materialiserer sig senere.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek