Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 15/05/2025 - 15:22

Folketinget strides over mørklagt høring om amerikansk baseaftale

Mørklagt høring om USA's baseaftale skaber splid på Christiansborg, hvor venstrefløjen kræver mere åbenhed.

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Den kontroversielle baseaftale med USA, der tillader amerikanske soldater på dansk jord, kaster nu endnu flere parlamentariske stridigheder af sig.

Regeringen og SF planlægger at mørklægge høringen om lovforslaget, så offentligheden ikke kan få indsigt i kommentarerne – og det har fået en række venstrefløjspolitikere til at råbe op.

- Det er et konsekvenstungt forslag, og det er helt tydeligt, at regeringen ønsker at mørklægge processen. Det er problematisk, siger Theresa Scavenius, løsgænger i Folketinget.

Hun står sammen med Enhedslisten og Alternativet i kritikken af den lukkede høring.

De tre aktører nyder opbakning fra konservative Rasmus Jarlov, der er formand for Forsvarsudvalget.

Han bryder sig ikke om det principielle i, at flertal kan nægte et mindretal at få belyst et lovforslag.

- Jeg har det på den måde, at når folketingsmedlemmer gerne vil belyse en sag, skal de have lov til det, siger Rasmus Jarlov.

Fra regeringen og SF’s side argumenteres der for, at en høring om baseaftalen kan rumme klassificeret viden.

- Hvis vi gerne vil have, at forsvarschefen med dyb fortrolig klassificeret indsigt klæder os på, så skal vi kunne tilbyde et fortroligt rum til ham, siger Socialdemokraternes forsvarsordfører, Simon Kollerup.

Torsdag mødtes parterne i Forsvarsudvalget, hvor der blev drøftet en potentiel løsning.

Her har udvalgsformand Rasmus Jarlov foreslået, at der kan laves en åben og en lukket version af høringen. På den åbne kan der deltage eksempelvis juraprofessorer, der kan diskutere aspekter af den suverænitetsafgivelse, baseaftalen indeholder.

Samtidig kan der afholdes lukkede høringer, hvor eksempelvis udenlandske diplomater og forsvarschefen kan fortælle Folketingets udvalg om hemmelighedsstemplede elementer.

Det kan muligvis godt accepteres af den kritiske venstrefløj, siger Theresa Scavenius:

- Udgangspunktet var at lave en helt åben høring, men hvis der skal være et kompromis, er det bedre at have en lukket og en åben del.

/ritzau/

Basel, 17/05/2025 - 07:00

Andre danske strejf står klar i Eurovision-finalen ud over Sissal

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Luxembourg og Storbritannien kæmper for at vinde Eurovision med dansk hjælp.

Danmark står i sin første Eurovision-finale siden 2019, efter at Hallucination-stjernen Sissal har kvalificeret sig til den.

Men der er også rød-hvid repræsentationer i to af finalens andre kombattanter.

Me & My-stjernen Susanne Georgi, der storhittede i 90'erne med nummeret "Dub-I-Dub" sammen med søsteren Pernille, er igen i år en del af Luxembourgs delegation.

Her hjælper hun landets Eurovision-finalist Laura Thorn med at shine, når hun skal forsøge at synge grandprixet til det lille miniputland med nummeret "La Poupee Monte Le Son".

Det andet danske drys finder man i Storbritannien.

Her stiller gruppen Remember Monday op med nummeret "What the Hell Just Happened?", som blandt andre er skrevet af de danske sangskrivere Julie Aagaard og Thomas Stengaard.

Julie Aagaard har også været med til at skrive to af sangene i årets danske melodigrandprix, Maria Matheas ballade, "Air", og Mariyas nummer, " I Belong To Me".

Men her endte Sissal som bekendt med at vinde og har dermed kunnet indløse billet til årets internationale melodigrandprix, som finder sted i den schweiziske storby Basel.

Lørdag aften kulminerer konkurrencen med den grande finale.

Modsat Danmark og Luxembourg er Storbritannien automatisk kvalificeret til finalen og har sluppet for at synge om en plads i en af de to semifinaler, som blev afviklet henholdsvis tirsdag og torsdag aften.

Det skyldes, at Storbritannien sammen med Spanien, Frankrig, Italien og Tyskland betaler den største sum af gildet, og prisen for det er en finaleplads.

Derudover er sidste års vinderland, som denne gang er Schweiz, også automatisk kvalificeret.

Eurovision-finalen kan ses på DR1 lørdag aften klokken 21.00.

/ritzau/

Læs Mere >>

Basel, 17/05/2025 - 06:00

FAKTA: De seneste ti års Eurovision-vindere

Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix

Det er 12 år siden, at Danmark sidst vandt Eurovision. Nu kan Sissal synge den fjerde sejr hjem.

Danmark har vundet det internationale melodigrandprix tre gange.

Første gang var i 1963 med Grethe & Jørgen Ingmanns "Dansevise". Næste gang var i 2000 med Brødrene Olsens "Fly on the Wings of Love". Senest sang Emmelie de Forest sejren til Danmark med "Only Teardrops".

Lørdag kan årets Eurovision-håb, Sissal, synge sejren til Danmark for fjerde gang i historien, når årets grande finale finder sin vinder lørdag aften i St. Jakobshalle i schweiziske Basel.

Selv om den 30-årige færøskfødte Hallucination-stjerne overraskede bookmakerne og kvalificerede sig til finalen, tror oddssætterne ikke på, at hun overrasker igen og vinder hele konkurrencen.

Den foreløbige favorit til at vinde Eurovision anno 2025 er satiretrioen Kaj, der repræsenterer Sverige med saunasangen "Bara Bada Bastu". Herefter følger Østrigs JJ, der stiller op med den storladne "Wasted Love".

Her er de seneste års vindere af Eurovision:

2024: Schweiz - Nemo: "The Code".

2023: Sverige - Loreen: "Tattoo".

2022: Ukraine - Kalush Orchestra: "Stefania".

2021: Italien - Måneskin: "Zitti E Buoni".

2020: Eurovision aflyst grundet coronapandemien.

2019: Holland - Duncan Laurence: "Arcade".

2018: Israel - Netta: "Toy".

2017: Portugal - Salvador Sobral: "Amar Pelos Dois".

2016: Ukraine - Jamala: "1944".

2015: Sverige - Måns Zelmerlöw: "Heroes".

Kilde: eurovision.tv.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

FAKTA: Husk at læse flyselskabets orienteringer

* Hvis din afgang flyves af et andet selskab end det, du egentlig har booket hos, vil du typisk blive oplyst om det på forhånd.

* Her kan flyselskabet også tage forbehold for, at ydelsen, du modtager, kan variere fra det oprindelige.

* Det kan eksempelvis være, at flyet er en ældre model, der ikke kan tilbyde internet ombord.

Kilde: Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

Mange passagerer får plads hos andre flyselskaber end de har bestilt

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Til sommer vil mange blive mødt af et fly med navnet på et selskab, de ikke selv har bestilt billet hos. Det har også betydning for, hvor man skal rette klager.

Årets sommerferie til varmere himmelstrøg er booket. Der er bestilt værelse på et lækkert hotel og købt billetter hos et velkendt flyselskab.

Men da du omsider venter ved gaten i lufthavnen, kan du se, at der står et helt andet flyselskabs navn på siden af det fly, du skal om bord på.

Det scenarie kan mange passagerer blive mødt af i år, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk.

- Den største udfordring lige nu er, at man mangler fly. Og det betyder, at i den kommende sommer har rigtig mange af de store flyselskaber været nødt til at indleje kapacitet fra andre selskaber.

- Så hvis man har booket med SAS, kan man ikke være sikker på, at man kommer til at flyve med et SAS-fly. De har for eksempel det danske charterselskab Jettime til at flyve for sig. De flyver også for de finske selskab Finnair, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Efter coronapandemien har flytrafikken haft luft under vingerne, og efterspørgslen steg meget hurtigere end forventet.

Derfor var lufthavnene og flyselskaberne ifølge luftfartskommentatoren ikke helt på plads til at imødekomme presset.

- Alle de store flyselskaber mangler kapacitet, så det finder de hos charterselskaber eller hos nogle, der har specialiseret sig i den slags, siger Ole Kirchert Christensen med henvisning til det, man kalder ACMI-udbydere - Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance - altså flyselskaber, der har til formål at flyve for andre.

Det er ifølge Ole Kirchert Christensen "ekstremt udbredt denne sommer", fordi der igen i år er flymangel.

- Forbrugerne bliver måske lige forvirrede, fordi det er et andet flyselskab, og det kan umiddelbart skabe en utryghed. Særligt hvis det er et selskab, de ikke kender i forvejen. Men når de store flyselskaber vælger nogle til at flyve for sig, vælger de et velrenommeret selskab, for ellers går det jo ud over deres eget brand, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvis der skulle opstå problemer som eksempelvis aflysning eller forsinkelse, er det til gengæld lidt mindre ligetil, hvem man så skal rette sit krav til.

Det fortæller advokat Benedikte B. Lund, som er leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos virksomheden Flyhjælp.

- Den juridiske regel for, hvem der er ansvarlig over for dig i forhold til kompensationen, er det såkaldte transporterende flyselskab. Og den juridiske definition er det flyselskab, der udfører eller har til hensigt at udføre din flyvning, forklarer advokaten.

Det er altså ret teknisk og kommer an på den præcise bagvedliggende juridiske konstellation - for eksempel om det er fly og besætning, som er lejet sammen. Men det vil ofte betyde, at det er flyselskabet, du faktisk flyver med, der har ansvaret.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek