Sønderborg, 25/06/2026 - 17:10
Ung mand satte ild til skraldespande og får behandlingsdom
En mand har fået dom til psykiatrisk behandling for at have påsat fire brande. Den ene totalskadede et hus.
Af: /ritzau/
Fire gange på en uge blev der sat ild til skraldespande ved boliger, og den ene gang spredte ilden sig til et stråtækt hus, der blev totalskadet.
Retten i Sønderborg har fundet det bevist, at det var en i dag 21-årig mand, der påsatte brandene, og han er torsdag blevet idømt en dom til psykiatrisk behandling.
Det skriver Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.
Brandene blev påsat i november sidste år i Marstrup, der ligger i Haderslev Kommune.
De to første fandt sted natten til den 9. november og den 15. november, mens de to sidste brande blev anmeldt med 20 minutters mellemrum natten til den 16. november.
I det sidste tilfælde spredte branden sig til et stråtækt hus, der blev totalskadet.
Godt to timer efter den sidste ildspåsættelse blev den 21-årige pågrebet. Han har under sagen nægtet sig skyldig og ankede på stedet dommen til landsretten.
Den unge mand har været varetægtsfængslet på en psykiatrisk afdeling frem til retsmødet, og byretten besluttede, at han også skal sidde fængslet, indtil landsretten har vurderet sagen.
/ritzau/




