København, 08/07/2025 - 12:52
Styrelse får alvorlig kritik for fejl ved flytning af digital post
Utilstrækkelige test var ifølge styrelse årsag til fejl ved overgang til ny leverandør af digital post.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Digitaliseringsstyrelsen får alvorlig kritik af Datatilsynet for fejl, der opstod, da IT-løsningen Digital Post skiftede leverandør tilbage i 2022.
Det skriver både Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen på deres hjemmesider.
I 2022 overtog virksomheden Netcompany opgaven med at udvikle og drifte en ny Digital Post-løsning.
Det indebar flytning af dokumenter og data fra den tidligere til den nye løsning.
Der var ifølge Digitaliseringsstyrelsen tale om en af "Danmarks største datamigreringer nogensinde".
Under flytning af 160 terabyte data og 1,4 milliarder dokumenter med beskeder og breve til borgere og virksomheder opstod der fejl med læseadgange og tilmeldinger til Digital Post.
Fejlene førte til, at nogle borgere, der tidligere havde haft læseadgang til en pårørendes eller en virksomheds postkasse, fik genaktiveret deres læseadgang.
Andre fik fejlagtigt fjernet en læseadgang og mistede dermed muligheden for at læse breve på andres vegne, skriver styrelsen.
Hovedårsagen til fejlene var ifølge styrelsen "utilstrækkelige test af en række særlige scenarier" samt "misforståelser mellem den nye og den tidligere leverandør".
Der er ifølge styrelsen løbende rettet op på fejlene. Der er også indført flere tiltag hos Netcompany for at mindske risikoen for fremtidige fejl ved systemopdateringer og ændringer, fremgår det.
Digital Post er en fællesoffentlig IT-løsning til sikker digital kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder.
Både løsningen og beskederne hedder Digital Post.
Borgere og virksomheder kan læse deres digitale post fra myndighederne via blandt andet Digital Post-appen, e-Boks.dk eller Mit.dk.
/ritzau/