København, 10/02/2024 - 10:00
Klager over skummel nethandel sætter ny rekord
Forbruger Europa modtog sidste år rekordmange klager fra forbrugere, der mener at være blevet snydt på nettet.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Aldrig har det været nemmere at klikke varer ned i den digitale indkøbskurv, men det betyder også, at det er blevet nemmere for kriminelle at lokke dig i fælder online.
Sådan lyder meldingen fra den europæiske forbrugermyndighed, Forbruger Europa, der i 2023 modtog rekordmange klager fra danske forbrugere, der har følt sig snydt på nettet.
- Den konstant stigende onlinehandel skaber flere og flere muligheder for markedsføring via de sociale medier og via annoncer på hjemmesider. Samtidig benytter flere disse forretningsmodeller til at snyde folk. Så det er både blevet nemmere at være onlinehandler, men også nemmere at være onlinesvindler, siger Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.
Sidste år behandlede Forbruger Europa i alt 187 klager over netsvindel. Det var 31 flere end året før og 97 flere end i 2021.
Af klagesagerne fremgår det, at danske forbrugere især havner i såkaldte abonnementsfælder, hvor de tror, de køber et enkelt produkt, men i stedet kommer til at binde sig til et abonnement, hvor der bliver trukket et beløb fra kontoen hver måned.
I 2023 vedrørte den slags sager særligt kosttilskud, fortæller Lars Arent.
- Kosttilskud fylder godt i statistikken. Det er nok, fordi kosttilskud er let at markedsføre og virker attraktivt for mange. Men nogle gange følger der altså en hage med, som er, at man bliver afkrævet et månedligt beløb, som man ikke har sagt ja til, siger han.
En anden tendens, der prægede netsvindlen sidste år, var snyd på datingsider. Problematikken går her på, at du betaler et beløb for at få adgang til en datingside, som senere viser sig at være falsk. Men stopper du for betalingen, risikerer du at få inkassofirmaer efter dig.
- Konsekvensen er, at du mister penge, som er svære at få tilbage. En anden udfordring er, at det rent psykologisk bliver en kamp for forbrugeren, fordi truslerne fra virksomhederne kan blive ret massive, fortæller Lars Arent.
Hans bedste råd til at undgå at blive snøret af digitale snydepelse, er, at du altid tjekker op på, hvem du handler med, inden du klikker "køb".
- Du må ikke gå direkte fra en annonce på de sociale medier ind på en side og indtaste dine kreditoplysninger. Søg først på virksomhedens navn på google for at læse, hvad andre skriver om virksomheden, siger Lars Arent og fortsætter:
- I mange af de sager, vi har haft med forbrugere, der er havnet i kløerne på virksomheder, som ikke spiller efter reglerne, kan vi se, at andre allerede havde advaret om de her virksomheder i anmeldelser på for eksempel Trustpilot.
Lars Arent understreger også, at du skal være særligt opmærksom på de annoncer, der popper op på sociale medier som Facebook og Instagram.
- Annoncer på sociale medier forsvinder ofte hurtigt igen og efterlader derfor forbrugeren uden dokumentation for, hvem der stod bag svindlen. Så kommer man for eksempel til at købe tvivlsomme produkter, er det svært for forbrugeren bagefter at bevise, at man har ret, siger Forbruger Europa-direktøren.
/ritzau fokus/