København, 05/03/2025 - 11:16
Milliardopkøb kan øge afstanden mellem Salling Group og Coop
Stort baltisk opkøb viser, at Salling Group er på jagt efter vækst uden for Danmark, siger trendforsker.
Mikkel Berg Pedersen / Kredsløb/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Salling Groups milliardopkøb af baltiske Rimi vil være med til at lægge afstand til konkurrenten Coop.
Det siger Dorte Wimmer, trendforsker og direktør i Retail Institute Scandinavia, som analyserer detailmarkedet.
- Salling Group får flere ben at stå på. Det vil sige, at de er mere robuste i forhold til fremtiden. Modsat kigger Coop stadig indad og er ved at optimere driften og spare. Så der er ingen tvivl om, at det kommer til at øge afstanden, siger hun.
Salling Group betaler omkring ti milliarder kroner for Rimi og kalder handlen for den største i koncernens historie.
I forbindelse med opkøbet siger topchef Anders Hagh, at han glæder sig til at bygge videre på Salling Groups markedsposition med det baltiske opkøb.
Det var ventet, at Salling Group ville købe op, men størrelsen er alligevel bemærkelsesværdig, mener Dorte Wimmer.
- Det er et modigt og markant opkøb. Det viser, at de vil vokse, men også at væksten ikke skal komme fra det danske marked, men at de kigger uden for landets grænser, siger hun.
Mens Salling Group har fundet den store pung frem, er dagligvarekoncernen Coop i gang med en større økonomisk redningsplan.
I det seneste offentliggjorte regnskab fremgår det, at Coop tabte 2,3 milliarder kroner i 2023. I 2022 tabte selskabet lidt over 400 millioner kroner, mens årene før bød på trecifrede millionoverskud.
For at rede finanserne har andelsselskabet Coop lavet en aftale med energiselskabet OK, som betyder, at OK overtager halvdelen af ejerskabet i Coop Danmark og får bestemmende indflydelse.
Samtidig skyder OK og Coop amba tilsammen to milliarder kroner ind i Coop Danmark.
Salling Group har de seneste år øget omsætningen og tjente i 2023 1,6 milliarder kroner.
I efteråret 2024 præsenterede koncernen en ny strategi, Aspire '28. Den indeholder mål om flere butikker og opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder.
- Markante opkøb og fusioner på det europæiske marked skal gøre Salling Group endnu mere robust mod udsving på det danske dagligvaremarked, skriver koncernen selv om strategien.
Samtidig har den et mål om at øge antallet af Netto-butikker i Polen til 1000 i 2028. Ved udgangen af 2024 havde koncernen 676 Netto-butikker i Polen.
Ifølge Dorte Wimmer kan Salling Group sandsynligvis bruge nogle af erfaringerne fra det polske marked, når koncernen med opkøbet af Rimi træder ind på det baltiske marked.
Hvis handlen bliver godkendt overtager Salling Group 314 dagligvarebutikker i Estland, Letland og Litauen.
/ritzau/