Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 02/12/2022 - 10:00

Se det som en flirt: Lær at prutte om prisen

Du har måske svært ved at få dig selv til at spørge om rabat, men det kan ofte betale sig - og butikkerne er vant til at få den slags spørgsmål, siger ekspert.

Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Af: Af Murat Tamer, Ritzau Fokus

Salget i landets butikker er faldende, og forbrugernes lyst til at bruge penge ser ud til at dale.

Det kan du måske bruge til din fordel og få presset priserne længere ned.

- Det er et godt tidspunkt at finde sin indre krejler frem i år, fordi julehandlen ser ud til at blive ret sløj. Butikkerne har en interesse i at komme af med deres varer, siger Morten Holm Steinvig, der er konsulent i finansielt forbrug hos Finanstilsynet.

Han peger på, at en sløv julehandel kan gøre butikker mere tilbøjelige til at gå ned i pris for at lukke handlen.

Det gælder også for onlinebutikker, men onlinekøb kan være sværere at forhandle ned i pris, fordi der ikke er den samme menneskelige kontakt som i de fysiske butikker.

Men man kan prøve at skrive eller ringe til onlinebutikken og spørge, om det er muligt at få et nedslag.

- Det værste, der kan ske, er, at man får et nej, siger han.

Hvis du føler, at det kan være grænseoverskridende at bede om rabat, kan du starte forsigtigt.

- Man kan spørge, om det er muligt at få en ekstra service eller noget tilbehør med i prisen, siger han.

Efter at du har prøvet det et par gange og føler dig mere tryg, kan du tage det næste skridt og gå efter at få et prisnedslag.

- Butikkerne har ofte høje avancer på deres varer, så man skal ikke være bange for at spørge efter rabat, siger han.

Morten Holm Steinvig foreslår, at man prøver at se butikker som kræmmermarkeder. Det kan være en måde at overkomme sin tilbageholdenhed.

- Man skal vænne sig til at se prisskiltet som et forslag til en pris for varen, siger han.

Vil du øge din chance for succes, skal du undgå urealistiske bud som en halvering af prisen, når du forhandler.

- En tommelfingerregel er, at jo større og dyrere købet er, desto mere kan man tillade sig, siger Morten Holm Steinvig.

Du kan forbedre dine forhandlingsmuligheder ved at undersøge markedet og finde ud af, hvad konkurrenter sælger til, og om varen tidligere har været sat ned.

- På den måde kan man også bedre fornemme i maven, at man ikke beder om noget urimeligt eller urealistisk, siger han.

Det har også betydning, hvordan man opfører sig, forklarer Morten Holm Steinvig:

- Man kan ikke tillade sig at være uvenlig og urimelig. Det får man heller ikke noget ud af. Man skal i stedet prøve at se forhandlingen lidt som en flirt, hvor man skal småsnakke og skabe en god relation.

Tidspunktet på dagen og ugedagen kan også være afgørende. Vælger du en stille tirsdag formiddag, kan det være, at sælgeren er mere interesseret i at få et salg hjem end en travl fredag eftermiddag.

/ritzau fokus/

New York, 25/04/2024 - 18:07

Domstol ophæver voldtægtsdom mod filmproducent Harvey Weinstein

Etienne Laurent/Ritzau Scanpix

Retssag mod filmproducent Harvey Weinstein var en af de mest profilerede sager under MeToo-opgøret.

En appeldomstol i den amerikanske storby New York har torsdag ophævet en dom på 23 års fængsel for seksuelle overgreb til den tidligere filmproducent Harvey Weinstein.

Det skriver The New York Times.

Årsagen til annulleringen af dommen er blandt andet, at der under retssagen mod Weinstein blev indkaldt vidner, som ifølge appeldomstolen ikke havde været udsat for det, som Weinstein var tiltalt for i sagen.

Vidnerne fortalte til gengæld om overgreb, som filmskaberen skulle have begået i andre sammenhænge. Der er tale om fire kvinder.

Derfor - og på grund af andre fejl begået i sagen - fik Weinstein ikke en retfærdig rettergang, mener appeldomstolen.

En anden stor fejltagelse var, at dommeren i sagen gav tilladelse til, at sagens anklagere kunne udspørge Weinstein om beskyldninger, som der ikke var rejst tiltale for, og som dermed ikke indgik i sagen.

Harvey Weinstein blev dømt i sagen i 2020.

Hans advokat Arthur Aidala kalder over for The New York Times beslutningen om ophævelsen af voldtægtsdommen for en "sejr".

- Dette er ikke bare en sejr for hr. Weinstein, men for alle tiltalte i delstaten New York, og vi roser appeldomstolen for at værne om de mest basale principper, som en tiltalt bør have i en retssag, siger han.

Fire dommere ved appeldomstolen stemte for, at dommen skulle ophæves, mens tre dommere stemte imod.

Weinstein er også idømt 16 års fængsel i en særskilt voldtægtssag i Californien.

Det er torsdag eftermiddag uklart, hvordan afgørelsen fra den amerikanske appeldomstol umiddelbart vil påvirke Weinstein.

Først skal distriktsanklager Alvin L. Bragg tage stilling til, om anklagemyndigheden skal søge om at lade sagen mod Weinstein gå om.

Men på grund af dommen fra Californien er Weinstein altså ikke en fri mand.

De 16 års fængsel blev han idømt ved en domstol i Los Angeles i 2022.

Weinstein blev i 2017 indbegrebet af MeToo-opgøret, da en lang række kvinder i filmbranchen anklagede filmskaberen for overgreb.

Selv har Weinstein fastholdt, at alle seksuelle forhold, som han har haft, har været frivillige.

Med andre ord har han gennem både sagerne i New York og Los Angeles nægtet sig skyldig.

Harvey Weinstein er 72 år og afsoner i et fængsel i delstaten New York.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 13:23

DR-vært holder længere pause fra skærmen

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Komiker Jonatan Spang trækker stikket som vært på satireprogrammet "Tæt på sandheden" i en periode. - Jeg er træt, skriver han på Facebook.

Seere af DR's satireprogram "Tæt på sandheden" må den kommende tid undvære showets faste vært Jonatan Spang.

I et opslag på Facebook skriver komikeren, at han har måttet erkende, at han gennem en længere periode har trukket på sine reserver.

- Jeg er træt og for at kunne genoprette min energi, har jeg brug for at holde en længere pause, lyder det fra Jonatan Spang.

Pausen betyder, at denne uges "Tæt på sandheden" udgår. Programmet vender dog tilbage igen i næste uge med en vikar i Spangs stol.

- I næste uge sætter den dygtige og utroligt sjove Esben Pretzmann sig bag skrivebordet. Jeg håber, I vil tage rigtig godt imod ham og passe på hinanden, indtil jeg er tilbage igen, skriver Jonatan Spang.

"Tæt på sandheden" har eksisteret siden 2017 og er et ugentligt satireprogram, der ser på aktuelle nyhedshistorier med humoristiske briller.

Ifølge Jonatan Spang er der indtil videre blevet lavet mere end 135 afsnit af programmet, der i øjeblikket er i gang med sin sæson nummer 12.

Jonatan Spang startede karrieren som standupkomiker og har flere one-man shows bag sig.

Derudover har han medvirket som skuespiller i flere film og teaterforestillinger og var i en periode teaterdirektør for Nørrebro Teater.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 12:00

FAKTA: Stil disse spørgsmål før du køber

* Ser teksten på webshoppen fornuftig ud, og er priserne realistiske?

* Hvor længe har virksomheden eksisteret? Slutter hjemmesiden på ".dk", og kan du slå virksomheden op på hostmaster.dk?

* Har webshoppen et cvr-nummer og er den e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, hvor virksomheder har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning.

* Lever webshoppen op til forventningerne ud fra, hvad der står på brugeranmeldelsessider?

* Hvordan er jeg stillet, hvis jeg vil fortryde købet eller reklamere over varen?

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 12:00

Spot svindlen: Flere bliver snydt af fupbutikker på sociale medier

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mange glemmer at undersøge, hvilken virksomhed de handler med, når de køber på sociale medier, tyder tal fra Forbruger Europa på.

Når man skal koble af fra hverdagens stress og jag, er der mange, som tyr til de sociale medier.

Men du bør være varsom med at slå hjernen helt fra, hvis du vil undgå at blive snydt.

Når det kommer til fup på nettet, så starter over 30 procent af sagerne, som tikker ind hos den europæiske forbrugermyndighed, Forbruger Europa, på de sociale medier. Det oplyser de selv til Ritzau.

- Det er en foretrukken platform for mange at annoncere på og komme i kontakt med forbrugerne på. Det gælder fornuftige virksomheder, men også dem, der gerne vil tjene hurtige penge, siger Lars Arent, der er direktør i Forbruger Europa.

På mange af danskernes yndlingsplatforme fylder annoncer en del, og det har virksomhederne også luret.

Derfor bør du som forbruger være ekstra opmærksom på at lave dit forarbejde, inden du handler, lyder det fra Lars Arent.

- Det bedste råd er helt enkelt, at i det øjeblik, du har lyst til at købe noget fra en virksomhed, du ikke kender, skal du undersøge, hvad andre har af oplevelser, siger han.

Det kan du gøre ved at læse kommentarer fra andre brugere på eksempelvis brugeranmeldelsessider som Trustpilot eller på Google. Søg blot på virksomhedens navn.

- Væn dig til at stoppe op, når du ser et produkt, der interesserer dig, og research virksomheden bag produktet. Det tager to minutter og kan redde dig fra at falde i fælden, siger Lars Arent.

Men hvorfor bliver vi snydt på sociale medier? Er vi mere ukritiske, end hvis vi eksempelvis er nede i en fysisk butik eller handler andre steder på nettet?

Det kan man godt sige, lyder det fra Jakob Linaa Jensen, der er lektor på Aarhus Universitet og beskæftiger sig med sociale medier.

- I modsætning til når vi læser en annonce i en brochure eller i en avis, så går det hurtigt på sociale medier, siger han og peger på, at man i den kontekst er mere tilbøjelig til at klikke hurtigt videre uden at undersøge nærmere.

- Du scroller gennem nyhedsstrømmen, opslag fra venner og billeder fra din tantes ferie. Det hele ser legalt ud. Dine parader er nede, og din refleksion bliver erstattet af en refleks, påpeger han.

Jakob Linaa Jensen anbefaler ligesom Lars Arent, at du bruger din sunde fornuft og undersøger virksomheden og andres oplevelser med den, inden du køber noget.

Skulle det alligevel gå galt, er det en god idé at have styr på dokumentationen, lyder det fra Lars Arent.

- Saml billedmateriale. Du kan meget enkelt tage et skærmbillede af, hvad der stod på hjemmesiden, da du købte varen. For vi oplever ofte, at useriøse virksomheder ændrer i deres annoncer, siger han.

På den måde er det lettere at bevise, hvad du blev lovet, men det er også lettere at få hjælp af forbrugermyndigheder som eksempelvis Forbruger Europa.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek