København, 01/05/2025 - 05:00
Ny kampagne sætter fokus på udbredt problem i professionelle køkkener
Manglende vedligeholdelse i køkkener er en udfordring, som Fødevarestyrelsen ofte møder på kontroller.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Manglende vedligeholdelse af køkkener og køkkenudstyr i kantiner eller restauranter kan gøre gæsterne syge.
Derfor sætter Fødevarestyrelsen fokus på vedligeholdelse i styrelsens største kontrol- og vejledningskampagne i år, lyder det i en pressemeddelelse.
"En vis del" af Fødevarestyrelsens sanktioner handler netop om manglende vedligeholdelse, siger Lasse Guldbrandsen, der er fødevarechef i styrelsen.
- Vi ser, at det er en udfordring, der fylder en del nogle steder. Det er noget, vi ofte kan konstatere på vores kontroller, siger han.
Manglende vedligeholdelse kan dække over mange ting. Det kan være revner i bordplader, et ridset skærebræt eller rust i emhætten.
Hvis køkkenerne eller udstyret ikke er vedligeholdt, kan det være sværere at rengøre det.
- Revner og sprækker kan gøre det sværere at fjerne snavs, og det kan jo medføre bakterier og smitte. Der er jo en grund til, at man har et stort fokus på hygiejne i et køkken, siger Lasse Guldbrandsen.
Kampagnen strækker sig fra april til oktober og vil blandt andet bestå af kontroller, fremgår det af pressemeddelelsen.
Fødevarestyrelsen kommer til at udføre mere end 1000 kontroller, hvor vedligeholdelse bliver fokuspunktet.
- Normalt har vi et standard tilsyn, som indeholder en række ting i fødevarelovgivningen. Men når vi har de her kampagner, så fokuserer vi på en bestemt ting. I år er det vedligeholdelse, siger Lasse Guldbrandsen.
Under kontrollerne vil Fødevarestyrelsen også vejlede om vedligeholdelse.
Styrelsen vil blandt andet vejlede om, hvordan man kan lave en systematisk procedure for hygiejne og rengøring, siger Lasse Guldbrandsen.
- Vi anbefaler også, at man laver nogle skriftlige instruktioner, så nye medarbejdere er orienterede om de her opgaver. Det er jo nogle steder, hvor der er en rimelig stor udskiftning af medarbejdere, siger han.
Ud over vedligeholdelse fokuserer kampagnen også på valg af materialer, som er lettere at rengøre.
Det kan for eksempel være lettere at gøre en væg med klinker og fuger ren end en betonvæg.
Kampagnen omfatter blandt andet kantiner, restauranter, supermarkeder og importører af frugt, grønt og kød.
/ritzau/