Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Toronto, 15/09/2021 - 05:30

50 år: Greenpeace vil både sejle i gummibåde og gå på bonede gulve

Klimaorganisationen Greenpeace har i 50 år prøvet at ændre den måde, mennesket behandler naturen og verden.

Zsolt Szigetvary/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Da den lille båd "Greenpeace" sejlede ud mod øen Amchitka i 1971 for at prøve at stoppe en amerikansk atomprøvesprængning, var ingen klar over, at det også blev starten på en verdensomspændende miljøorganisation.

Aktionen lykkedes ikke, men en ny bevægelse var født. Onsdag er det 50 år siden.

Skibet havde en klar mission, og det har organisationen af samme navn også.

- Greenpeace har i mange år forsøgt at lave nogle grundlæggende forandringer i den måde, mennesket ser natur og verden på, siger Mads Flarup Christensen, generalsekretær for Greenpeace i Norden.

- Greenpeace kan være stolte af de gange, vi har vist, at mennesket har brugt naturen på en dybt problematisk måde.

Connie Hedegaard har gennem sit arbejde som EU-kommissær for klima været en del i kontakt med Greenpeace.

Hun har stor respekt for organisationen i forhandlingslokalet. Men har det svært med de udenomsparlamentariske sider.

- Det er klart, deres rolle er at skubbe på og skubbe meget på. Altid lige fem eller ti procent mere end mange andre. Men jeg synes, de har spillet deres rolle godt og dygtigt, siger hun.

Aktivisme og opsigtsvækkende aktioner har historisk været et varemærke for Greenpeace. Men den har også et ønske om at være i magtens centrum.

- Vi har altid brystet os af, at vi både er på de bonede gulve og i gummibådene, siger Mads Flarup Christensen.

Greenpeace er ikke længere en græsrodsbevægelse. Det er et verdensomspændende foretagende, der opererer i mange lande.

Sådan har det været længe.

- Vi har i mange år haft en ambition om at drive en effektiv, international organisation fremfor en græsrodsbevægelse, siger Mads Flarup Christensen.

Det gør det muligt at holde fokus på fælles mål, selv om man nu er over hele verden, uddyber han.

Der er sket meget på miljøområdet i løbet af 50 år. Blandt andet er miljø og klima kommet ind i lovgivningen i mange lande.

Det giver nogle nye værktøjer til Greenpeace. Nu kan virksomheder sagsøges, hvis de ikke følger loven.

Og så er fokus skiftet. Der er ikke længere kun mediebevågenhed på klatrere eller gummibåde.

Greenpeace samarbejder i højere grad med andre organisationer for at engagere og motivere mennesker til at kræve forandringer, siger Mads Flarup Christensen.

Connie Hedegaard mener, at Greenpeace har fundet en god balance mellem aktivisme og parlamentarisme.

- Sommetider har det etablerede system og Greenpeace nogle forskellige tilgange. Men jeg synes, at man de sidste mange år er gået mere efter at komme i dialog med magten. Og det synes jeg, de har gjort dygtigt, siger hun.

/ritzau/

København, 17/11/2025 - 15:48

Sangerinde og tv-vært skal dyste i ny Stormester-sæson

Free

Der er både en tv-vært, en musiker og flere komikere blandt deltagerne i den nye sæson af hitprogrammet "Stormester".

Byg Taj Mahal af bagværk, og find det bedste sted at gemme en kokosnød.

Det er nogle af de opgaver, som værten på programmet "Stormester", Lasse Rimmer, sætter kendte danskere til at løse på kreativ vis.

Nu har det populære TV 2-program fundet deltagerne til en spritny sæson, som får premiere til næste år.

Det afslører holdet bag "Stormester" på sin instagramprofil.

De fem deltagere, der skal kæmpe om stormesterens gunst i sæson ti af programmet, er skuespiller Lisbeth Wulff, tv-vært Jacob Rising, musiker Katinka Bjerregaard og komikerne Peter Werner og Rasmus Wallbridge Pedersen.

Denne sæsons deltagere blev præsenteret som en form for gåde i bedste Stormester-stil.

Billeder af deltagernes øjne, mund, næse, øjenbryn og hår var blevet klippet ud og sat sammen til at forme ét ansigt, som blev slået op på programmets instagramprofil.

Baseret på ansigtstrækkene kunne man så gætte på, hvilke deltagere der mon "gemte sig i ansigtet".

- Hold så kæft, I var skarpe til at gætte! Tag godt imod Stormester-castet sæson ti, skriver holdet bag programmet på Instagram.

Det er også tydelig begejstring at spore hos stormesterens assistent og medvært, Mark Le Fêvre.

- Bliver det mon den bedste sæson, vi har lavet? Jeg kan fandeme ikke udelukke det, skriver komikeren i en kommentar til opslaget.

Der er endnu ikke offentliggjort en premieredato for programmerne. Optagelserne finder sted på Bakken i januar 2026, og billetsalget begynder 20. november 2025.

Fans af programmet behøver dog ikke at vente helt til næste år. Tidligere på ugen blev deltagerne til en jule- og nytårsspecial af programmet annonceret.

Deltagerne i særafsnittene er komikerne Ane Høgsberg, David Minerba, Mette Søndergaard Nielsen, Mikkel Klint Thorius og Lars Hjortshøj.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 17/11/2025 - 15:16

Sangerinde og tv-vært skal dyste i ny Stormester-sæson

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Der er både en tv-vært, en musiker og flere komikere blandt deltagerne i den nye sæson af hitprogrammet "Stormester".

Byg Taj Mahal af bagværk, og find det bedste sted at gemme en kokosnød.

Det er nogle af de opgaver, som værten på programmet "Stormester", Lasse Rimmer, sætter kendte danskere til at løse på kreativ vis.

Nu har det populære TV 2-program fundet deltagerne til en spritny sæson, som får premiere til næste år.

Det afslører holdet bag "Stormester" på sin instagramprofil.

De fem deltagere, der skal kæmpe om stormesterens gunst i sæson ti af programmet, er skuespiller Lisbeth Wulff, tv-vært Jacob Rising, musiker Katinka Bjerregaard og komikerne Peter Werner og Rasmus Wallbridge Pedersen.

Denne sæsons deltagere blev præsenteret som en form for gåde i bedste Stormester-stil.

Billeder af deltagernes øjne, mund, næse, øjenbryn og hår var blevet klippet ud og sat sammen til at forme ét ansigt, som blev slået op på programmets instagramprofil.

Baseret på ansigtstrækkene kunne man så gætte på, hvilke deltagere der mon "gemte sig i ansigtet".

- Hold så kæft, I var skarpe til at gætte! Tag godt imod Stormester-castet sæson ti, skriver holdet bag programmet på Instagram.

Det er også tydelig begejstring at spore hos stormesterens assistent og medvært, Mark Le Fêvre.

- Bliver det mon den bedste sæson, vi har lavet? Jeg kan fandeme ikke udelukke det, skriver komikeren i en kommentar til opslaget.

Der er endnu ikke offentliggjort en premieredato for programmet. Optagelserne finder sted på Bakken i januar 2026, og billetsalget begynder 20. november 2025.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 18/11/2025 - 08:00

FAKTA: Hold hovedet koldt til black friday

Black friday finder sted den sidste fredag i november hvert år, og du skal huske at have hovedet med, før du går i tilbudskrig.

* Spørg dig selv, om du har brug for produktet. Du sparer ingenting, hvis du køber ting, du ikke har brug for.

* Tjek prisen, ikke procenterne. Hold øje med prishistorik, og sammenlign priser i flere forskellige butikker, så du undgår de såkaldte elevatorpriser. Et salgstrick, hvor virksomheder øger deres priser drastisk en måned før udsalg, for derefter at sætte dem ned igen og markedsføre det som et vildt tilbud.

* Se på modellen. Udsalg bruges ofte til at rydde ud i lagre. Tjek op på, hvor gammel modellen er, og om den passer til dit behov.

* Kend dine rettigheder. Du har 14 dages fortrydelsesret online, men ingen automatisk returret, hvis du køber fysisk i butikkerne. Reklamationsretten gælder også nedsatte varer.

* Pas på svindel. Klik ikke på links i mails og sms'er. Tjek altid op på webshops for CVR-nummer, kontaktinfo og e-mærke, før du handler.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 18/11/2025 - 08:00

Få fuldt udbytte til årets største shoppedag

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Hvert år griber mange muligheden for at købe gadgets og julegaver på tilbud på black friday, men hvor kan du score den bedste deal?

For en tilbudsjæger kan black friday være en festdag, hvis du sigter efter at spare stort.

Et godt tip er at holde øje med elektronikkæderne, især hvis du er på rov efter en opgradering af din smartphone.

Det fortæller Ida Marie Moesby, der er forbrugerøkonom hos Nordea.

- Fordi der som regel bliver lanceret en ny iPhone hvert år, ved butikkerne, at efterspørgslen på den "gamle" model vil falde. Derfor forsøger de ofte at afsætte så mange som muligt, inden næste generation præsenteres.

- Det betyder, at der kan være gode chancer for at finde et rigtigt godt tilbud på en ny mobil, hvis det er noget, du lurer på, forklarer hun.

Knaldtilbud på elektronik og gadgets er ikke noget nyt, men det varierer, hvilke produkter der trækker størst opmærksomhed, forklarer forbrugeranalytiker hos Pricerunner Brian Kjer Sommer.

- For to år siden var airfryeren det nye sort, og sidste år var ismaskinen den helt store højdespringer, hvor salget steg med næsten 400 procent sammenlignet med 2023, siger han.

Han fortæller, at efterspørgslen på airfryers er faldet de seneste par år, og at det derfor sagtens kan tænkes, at butikkerne ligger inde med et restlager, de vil forsøge at komme af med.

- Til black friday sidste år blev der solgt 63 procent færre airfryers, end det var tilfældet for to år siden. Så hvis du vil investere i en airfryer eller skifte til en større model, der har plads til juleanden, kunne i år være en oplagt mulighed, siger Brian Kjer Sommer.

Han kigger dog et andet sted efter det, der kan gå hen og blive årets helt store gadget.

- Vi har bemærket stor trafik og øget interesse på pizzaovne indtil videre i år, så det kan være et forsigtigt bud på en kandidat til årets gadget på black friday, siger Brian Kjer Sommer.

Ida Marie Moesby siger, at det ikke kun gælder elektronik som telefoner, tv og gadgets. Der er også andre produkter, der fylder meget - bogstaveligt talt.

- Det lyder meget lavpraktisk, men varer som vaskemaskiner, køleskabe og opvaskemaskiner kan ofte købes med store besparelser, da de hurtigt udgår af sortiment, og fordi de er upraktiske for butikkerne, siger hun.

Black friday er derfor en oplagt anledning for elektronikvirksomhederne til at skyde nogle varer afsted, der samler støv på lageret.

En win-win-situation, hvis det ikke er alfa og omega for dig at have det seneste nye grej.

- Elektronik falder i værdi med det samme, når der kommer en ny model, og hårde hvidevarer fylder meget.

- Hvis det ikke er altafgørende for dig, at din vaskemaskine, køleskab eller fladskærm er den seneste nye model, kan der være mange penge at spare, siger Ida Marie Moesby.

Hun advarer dog også om, at du skal undgå at lade dig rive med, inden du går amok med kortet.

- Det er i butikkernes interesse at få os til at købe så meget som muligt, også selv om vi ikke nødvendigvis mangler det.

- Derfor er det en rigtigt god idé at overveje, om du har brug for de varer, du kan finde på udsalg. Et tilbud er nemlig kun godt, hvis du reelt set skal bruge varen, siger hun.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek