København, 30/12/2024 - 11:00
Sirener og blå blink: Sådan forholder du dig
Hvis alle følger de samme retningslinjer, glider det lettest muligt for udrykningskøretøjerne.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: Af Anna Raabæk, Ritzau Fokus
Baaabuuu-baaabuuu.
Den umiskendelige lyd af sirener sender dit blik på en lynhurtig jagt efter de blå blink. Og så er det bare med at komme af vejen.
I færdselsloven står der, at du skal gøre plads for udrykningskøretøjer. Men det er faktisk ikke nærmere specificeret hvordan. Der er dog nogle anbefalinger til lettest at bane vejen.
Københavns Vestegns Politi lavede i 2023 en forsøgsordning med at lave en såkaldt udrykningskorridor, som er en smutvej, når trafikken på motorvejen går meget langsomt eller står helt stille.
- Der har været positive tilbagemeldinger, og det er noget, man sagtens kan tage til sig, fortæller Christian Berthelsen fra Rigspolitiet.
Metoden går ud på, at bilisterne i yderste venstre spor trækker lidt længere mod venstre, mens alle andre spor trækker mod højre. På den måde opstår der en vej imellem, som udrykningskøretøjerne kan bruge.
Det er dog ikke en officiel regel, så hold øje med, hvordan den øvrige trafik flytter sig, lyder rådet.
Hos Region Hovedstadens Akutberedskab oplever de metoden som en hjælp, fortæller direktør Thomas Reimann.
- Når man holder i kø på motorvejen, og der kommer udrykningskørsel bagfra, så vil vi meget gerne have folk til at hjælpe os med at lave en udrykningskorridor, for ellers kan det være ret svært at komme igennem, fortæller Thomas Reimann.
Når der har dannet sig et spor ned igennem, og et udrykningskøretøj har passeret, må man også meget gerne holde formationen lidt endnu, i stedet for fluks at finde tilbage i banerne.
- For der kommer oftest flere udrykningskøretøjer, forklarer Thomas Reimann.
At akutberedskabet foretrækker udrykningskorridoren frem for eksempelvis nødsporet, skyldes, at der ikke nødvendigvis er fri passage.
- I nødsporet kan der holde en havareret bil eller ligge noget vraggods. Med udrykningskorridoren ved vi, at der er fri bane, så derfor er det nemmere for os at glide igennem, siger han.
Forløber trafikken uden problemer på motorvejen, skal du til gengæld ikke kaste dig ud i den manøvre, men bare trække helt ud til højre for at give plads.
Og så har Thomas Reimann faktisk en lille bøn:
- Man må gerne bruge sit blinklys og vise, at man holder til højre, for så ved chaufføren af udrykningskøretøjet, at man har set det og giver plads, siger direktøren for Region Hovedstadens Akutberedskab og fortsætter:
- Nogle har det også med at ligge i midten på en tresporet motorvej, selv om der er frit til højre for dem. Der ville vi sætte stor pris på, at man trækker helt ud til højre, for så er vi også sikre på, at vi har noget manøvrerum, hvis der skulle ske noget uventet.
Er der i stedet tale om, at du kører inde i byen, når du hører sirenerne, handler det om at give plads ved at køre frem og trække til højre.
- Kør frem og så ud til siden, så dem bagved også har mulighed for at trække ind til siden, og brug dit blinklys for at vise, at du drejer ind. Og så skal man holde stille. Det sætter vi altid pris på, for så ved vi også, at man har set os, siger han.
/ritzau fokus/