Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 17/12/2024 - 09:59

Kongeparret og dronning Margrethe blev misbrugt i markedsføring

Medlemmer af kongehuset optrådte på julekugler og plakater uden tilladelse, skriver Forbrugerombudsmanden.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe er blevet misbrugt i virksomheders markedsføring.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til to virksomheder, som efterfølgende er stoppet med at sælge og markedsføre de gældende produkter.

Blandt andet har virksomheden Sights ApS markedsført og solgt julekugler, som forestillede kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe. Julekuglerne er blevet markedsført på Facebook og Instagram, lyder det.

Desuden har en enkeltmandsvirksomhed solgt og markedsført kunstplakater med kong Frederik i bar overkrop og med tatoveringer. Plakaten har været opsat flere steder i København, skriver Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen understreger, at afbildningen af kongehusets medlemmer er sket uden kongehusets tilladelse.

- Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation, siger Torben Jensen i pressemeddelelsen.

- Vi er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter, lyder det videre.

Forbrugerombudsmanden har tidligere set på sager, hvor medlemmer af kongehuset er blevet brugt i markedsføring uden forudgående tilladelse.

I 2021 udtalte Forbrugerombudsmanden, at det var i strid med god markedsføringsskik at anvende navn og billede af den afdøde kong Frederik IX uden tilladelse fra kongehuset.

Et smykkefirma havde forinden brugt billeder af kong Frederik IX og de kongelige palæer i forbindelse med markedsføring.

Men da smykkefirmaet allerede havde fjernet billeder og andre referencer til den afdøde konge fra sin hjemmeside, forfulgte Forbrugerombudsmanden ikke sagen yderligere.

Den afdøde konges navn indgik ligeledes i smykkefirmaets navn. Men da firmanavnet var gyldigt registreret som varemærke i EU, hørte denne del ikke under Forbrugerombudsmandens område, lød det.

Senere samme år valgte ejeren af virksomheden dog at ændre navnet. Det skete efter en "konstruktiv dialog" med kongehuset, sagde virksomhedsejeren til Finans.

/ritzau/

København, 03/12/2025 - 13:46

TV 2 hyrer ny komiker til indslag om Løkke efter joke om alkohol

Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Frederik Cilius ville ikke lave indslag om Løkke uden alkohol-vittighed. Lasse Rimmer blev hyret i stedet.

TV 2 har skiftet komiker i en del af programmet "Året der gak", som sendes på TV 2 Charlie.

Frederik Cilius, som oprindeligt skulle have medvirket i programmet, trak sig nemlig, da han fik at vide, at en vittighed om udenrigsminister Lars Løkke Rasmussens (M) alkoholforbrug ikke måtte indgå.

Det fortæller Frederik Cilius til mediet Frihedsbrevet.

Ifølge Cilius informerede TV 2 ham om, at mediets jurister havde vurderet, at enhver påstand om, at Løkke skulle have et alkoholproblem, ville være injurierende og derfor ikke måtte indgå i det satiriske indslag.

- Det ender med, at jeg skriver - dagen før optagelse - at så kommer vi ikke. Vi kan ikke stå med kunstnerisk integritet og roaste ham i seks minutter uden at nævne, at manden har et ry for at drikke for meget, siger Frederik Cilius til Frihedsbrevet.

Frederik Cilius optræder i rollen som Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, og makkeren Rasmus Bruun skulle ifølge den oprindelige plan have medvirket i indslaget.

I stedet bliver det komikeren Lasse Rimmer, som skal medvirke i indslaget om udenrigsministeren i "Året der gak".

Mads Volck, som er TV 2's redaktør på "Året der gak", skriver til Frihedsbrevet, at beslutningen handlede om presseetik og injurier.

- Det var både den redaktionelle og juridiske vurdering, at en passage i talen ikke kunne indgå i programmet. Vi er ærgerlige over, at Frederik Cilius valgte at trække hele indslaget tilbage, men vi respekterer naturligvis hans beslutning, skriver Mads Volck.

Radio IIII har spurgt Lars Løkke Rasmussen, om han selv mener, at jokes om hans forhold til alkohol er over grænsen.

Ministeren siger i et skriftligt svar til mediet, at han ikke var bekendt med indslagets indhold, men at han var bekendt med, at Frederik Cilius i rollen som Kirsten Birgit skulle "riste" ham.

- Det har jeg ingen problemer med overhovedet, skriver Løkke til Radio IIII.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 03/12/2025 - 13:28

TV 2 hyrer ny komiker til indslag om Løkke efter joke om alkohol

Frederik Cilius ville ikke lave indslag om Løkke uden alkohol-vittighed. Lasse Rimmer blev hyret i stedet.

TV 2 har skiftet komiker i en del af programmet "Året der gak", som sendes på TV 2 Charlie.

Frederik Cilius, som oprindeligt skulle have medvirket i programmet, trak sig nemlig, da han fik at vide, at en vittighed om udenrigsminister Lars Løkke Rasmussens (M) alkoholforbrug ikke måtte indgå.

Det fortæller Frederik Cilius til mediet Frihedsbrevet.

Ifølge Cilius informerede TV 2 ham om, at mediets jurister havde vurderet, at enhver påstand om, at Løkke skulle have et alkoholproblem, ville være injurierende og derfor ikke måtte indgå i det satiriske indslag.

- Det ender med, at jeg skriver - dagen før optagelse - at så kommer vi ikke. Vi kan ikke stå med kunstnerisk integritet og roaste ham i seks minutter uden at nævne, at manden har et ry for at drikke for meget, siger Frederik Cilius til Frihedsbrevet.

Frederik Cilius optræder i rollen som Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, og makkeren Rasmus Bruun skulle ifølge den oprindelige plan have medvirket i indslaget.

I stedet bliver det komikeren Lasse Rimmer, som skal medvirke i indslaget om udenrigsministeren i "Året der gak".

Mads Volck, som er TV 2's redaktør på "Året der gak", skriver til Frihedsbrevet, at beslutningen handlede om presseetik og injurier.

- Det var både den redaktionelle og juridiske vurdering, at en passage i talen ikke kunne indgå i programmet. Vi er ærgerlige over, at Frederik Cilius valgte at trække hele indslaget tilbage, men vi respekterer naturligvis hans beslutning, skriver Mads Volck.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 03/12/2025 - 08:00

FAKTA: Engagér dig i dit barns digitale liv

* Det digitale liv kan have lige så stor indflydelse på dit barns liv som andre fritidsinteresser. Spørg ind til, hvad der er spændende og sjovt, men også, hvad der kan være ubehageligt.

* Vær med til at strukturere dit barns digitale vaner på samme måde, som du gør med andre hverdagsaktiviteter. Sæt en ramme for dit barns digitale hverdag.

* Sluk for elektroniske devices i god tid inden sengetid.

* Vis interesse i skolens arbejde med børnenes digitale dannelse. Det kunne for eksempel være at tale med andre forældre til møder eller bringe det op for skolens bestyrelse.

* Opfordr gerne til, at både den sociale og refleksive del af den digitale dannelse øges.

Kilde: Børns Vilkår.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 03/12/2025 - 08:00

Når TikTok overtager: Sådan kan du hjælpe dit barn uden forbud

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Skærmtid fylder blandt unge. Hvis du frygter, at dit barn er fanget i TikTok-fælden, bør du tage en dialog, inden du gennemtvinger en kold tyrker.

Hvis du mistænker, at din teenager bruger for meget tid på telefonen, er du ikke den eneste.

Ifølge en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bruger unge mellem 13 og 17 år i gennemsnit over to en halv time om dagen på sociale medier.

Så der er altså noget om snakken, mener digital medieekspert hos Børns Vilkår Melissa Vardy.

- Apps som TikTok designer en slags evighedsalgoritme, der både bygger på dine interesser, og hvem du følger. Det betyder, at du kan blive fastholdt i timevis, fordi du hele tiden kan blive fodret med mere målrettet indhold, siger hun og fortsætter:

- På den måde bliver vi introduceret til begrebet "doomscrolling", hvor du fortsætter med at bladre gennem dit feed, fordi det skaber et dopaminrush i hjernen, som hele tiden vil have mere.

Ifølge Melissa Vardy kan det både gå ud over koncentrationsevnen og give søvnbesvær, hvis man stirrer for meget ind i skærmen inden sengetid.

På smartphones kan forældre sætte begrænsninger for skærmtid og sågar blokere brugen af bestemte apps fuldstændig.

Det vil naturligvis sætte en brat stopper for skærmtiden, men spørgsmålet er, om det er det rigtige at indføre et regulært TikTok-block.

Ifølge Merete Dalsgaard, der er fagkonsulent og projektleder ved Center for Digital Pædagogik, gør du klogere i at tage en grundig snak med dit barn, før du går drastisk til værks.

- Som forælder har du et stort ansvar for at regulere dit barns digitale liv. Hvis du indfører en masse regler uden nogen form for inddragelse, risikerer du, at barnet ikke selv lærer at træffe sunde beslutninger.

- Det er altid det bedste at tage en snak i stedet for at trykke på sluk-knappen. Spørg, hvad barnet får ud af at være på TikTok, og hvad der er spændende ved det. Meget på samme måde, som når du spørger, hvordan det er gået i skolen, siger hun.

Hun opfatter, at snakken om brug af skærme i flere familier ofte ender som en restriktiv monolog frem for en konstruktiv dialog.

Derfor vil det give mening at starte med at tale om, hvilke familieoplevelser skærmen kommer i vejen for. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at man som forælder sender et godt signal som forbillede, fortæller hun.

- En pige i 3. klasse fortalte mig engang, at hun ville ønske, at det kunne lade sig gøre at se en film derhjemme, uden at mor og far skulle sidde med mobilen fremme i sofaen undervejs, siger Merete Dalsgaard og fortsætter:

- Forældrene vil altid være barnets største forbilleder, og det er vigtigt at sende signaler om de værdier, som du ønsker, dit barn skal leve efter. Det nytter ikke, at mor og far selv sumper foran skærmen hele tiden, hvis de har sat begrænsninger for barnet.

Hvis man efter en snak med sit barn vurderer, at det er nødvendigt at gøre noget, forklarer Melissa Vardy, at der er andre veje end at blokere apps for bestandig.

- Sociale medier giver mange børn en følelse af fællesskab. Man kan nok sammenligne det lidt med, når voksne smalltalker ved kaffemaskinen, og det er nemt at fornemme, hvis der er noget, der er gået din næse forbi.

- I telefonens indstillinger eller ved brug af andre apps kan du sætte en begrænsning for, hvor mange timer om dagen dit barn kan være på sociale medier. På den måde kan du hjælpe dit barn med at styre sit tidsforbrug - men husk at tage barnet med på råd, fortæller Melissa Vardy.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek