København, 27/06/2025 - 10:53
DR bruger public service-kontrakt som værn i sag om login-krav
Man skal logge ind for at få fuld adgang til DRTV. Det er ifølge DR nødvendigt i forhold til public service.
Af: /ritzau/
Hvis DR skal kunne efterleve forpligtelserne i public service-kontrakten, er krav om login på DRTV nødvendigt.
Det fremgår af et svar fra DR til Datatilsynet, som Ritzau har fået aktindsigt i.
Tilsynet har krævet svar fra DR på en række opfølgende spørgsmål, efter at DR i maj også sendte svar til tilsynet med argumenter for login-løsningen.
Det skete i kølvandet på en række klager til Datatilsynet om DR's krav om login, hvis brugere vil afspille andet indhold ud over livekanalerne fra DRTV.
Kritikken har blandt andet omhandlet, at DR, der i år modtager 3,7 milliarder kroner betalt over skatten, oveni tvinger brugerne til login-krav for at få adgang til det, de allerede har betalt for.
I praksis betyder login, at når brugerne vil afspille andet indhold fra DR ud over livekanalerne fra DRTV, skal de oprette et login og oplyse e-mail og brugernavn.
Desuden har kritikken lydt, at DR's krav ikke handler om en bedre brugeroplevelse, men om at hale flere statistiske oplysninger ud af brugerne.
Blandt andet Forbrugerrådet Tænk og Prosa, der er de it-professionelles fagforening, har kritiseret login-kravet.
DR skriver i det seneste svar, at et moderne streamingtilbud ikke alene består i at stille indhold til rådighed.
- Men også i at levere en sammenhængende og individuel brugeroplevelse, som matcher forbrugernes forventninger, lyder det i svaret til Datatilsynet.
Her henviser DR - som det gør flere gange i det samlede svar - til public service-kontrakten.
Helt konkret til det afsnit i den seneste kontrakt, der dækker fra 2024 til 2026, hvor følgende fremgår:
- DRTV udvikles løbende som et særskilt tilbud i egen ret med henblik på at kunne præsentere et attraktivt og relevant streamingtilbud, der udnytter de digitale muligheder.
/ritzau/