København, 03/11/2023 - 20:59
Fire elselskaber har brudt regler om tilbagebetaling til kunder
Forsyningstilsynet har undersøgt elselskaber for, om de har tilbagebetalt eventuelle tilgodehavender.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Fire ud af i alt otte elhandelsvirksomheder har overtrådt reglerne om at betale kunders tilgodehavende tilbage, når kunderne har skiftet elselskab.
Det har Forsyningstilsynet afgjort, oplyser det i en pressemeddelelse.
Tilsynet har undersøgt, om elhandelsvirksomhederne overholder tidsfristen for slutafregning på seks uger, efter at kunder har skiftet leverandør, og om de tilbagebetaler eventuelle tilgodehavender til kunderne samtidig med slutafregningen.
- Vi blev forholdsvis overraskede over omfanget af overtrædelser på et område, som ellers er rimelig klart formuleret i lovgivningen.
- Det er derfor uden tvivl noget, vi også fremover vil holde øje med, siger Forsyningstilsynets direktør, Carsten Smidt.
Der et tale om virksomhederne Edison El og Dansk Strøm, som har fået påbud. Desuden har b.energy fået både påbud og påtale, mens og Modstrøm har påtale.
Forsyningstilsynets stikprøveundersøgelse har omfattet ti elhandelsvirksomheder. De otte sager er afsluttet, mens de to sidste sager afventer høring.
Tilsynet havde fået henvendelser fra forbrugere, og så har Jyllands-Posten tidligere beskrevet, hvordan elselskabet Modstrøm havde beholdte et trecifret millionbeløb, som reelt tilhører de slutafregnede kunder.
Modstrøms direktør Anders Millgaard oplyser i et skriftligt svar til avisen, at han er tilfreds med, at Forsyningstilsynet vurderer, at "vi har tilrettet vores fremgangsmåder, således at vi efter deres vurdering nu overholder kravene".
Jyllands-Posten skriver videre, at det er ikke lykkedes at få en kommentar fra b.energy, Edison El og Dansk Strøm.
/ritzau/




