København, 24/04/2025 - 07:27
Antallet af brugere på incel-hjemmesider eksploderer
Medlemstallet på kvindehadsk fora er tidoblet på få år. Forældre og fagfolk herhjemme er bekymrede.
Saul Loeb/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Det vælter ind med medlemmer på to centrale incel-hjemmesider, hvor mænd og drenge deler et stort selvhad og et hadefuldt kvindesyn.
Det viser en ny forundersøgelse fra Center for Digital Pædagogik.
På den ene af de internationale hjemmesider - looksmax.org - er antallet af medlemmer tidoblet på få år - fra omkring 6.000 medlemmer i 2020 til 65.000 medlemmer i 2025. Alene det sidste år er medlemstallet næsten fordoblet.
På incels.is, som er incelsfærens primære hjemmeside, er medlemstallet i samme periode steget med 150 procent, oplyser Center for Digital Pædagogik.
Incels er mænd, der lever i ufrivilligt cølibat og reagerer med en ekstrem vrede mod kvinder online.
Udviklingen er bekymrende, lyder det fra Sandra Halskov, fagkonsulent i Center for Digital Pædagogik, hvor hun arbejder med unges risikoadfærd online.
- Det viser, at vi i højere grad må tage det lovlige, men potentielt skadelige online indhold alvorligt - for det kan påvirke unges trivsel, demokratiske dannelse og kønssyn, siger hun i en pressemeddelelse.
Da brugerne er anonyme, er det ikke muligt at sige noget sikkert om, hvor mange danskere, der er blandt medlemmerne på de to undersøgte incel-fora.
Ifølge Center for Digital Pædagogik er der tegn på, at sprogbrug og idéer fra incelfællesskaber er udbredt blandt nogle danske børn og unge.
Centret får ofte henvendelser fra både forældre og fagfolk, som er bekymrede for polarisering blandt børn på mellemtrinet eller i udskolingen.
Samtidig er der tydelige tegn på, at unge ikke kun bliver eksponeret for sprogbrug og idéer fra incel-fællesskaber i lukkede fora.
Det hadefulde kvindesyn florerer også på platform som eksempelvis TikTok i form af hashtags og i kommentarspor.
Stigningen i antallet af medlemmer på incel-siderne og udbredelsen af incel-indhold på det bredere internet skyldes blandt andet, at algoritmerne er med til at fremme polariserende indhold, fordi det skaber engagement. Det mener Center for Digital Pædagogik.
/ritzau/