Flere danske forbrugere vender ryggen til produkter fra USA og vælger i stedet at bruge deres penge på varer, der støtter økonomien i Danmark og Europa.
En af årsagerne kan være, at handlingen giver en følelse af kontrol i en tid præget af usikkerhed, fortæller Jonas Toubøl, der er lektor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet.
- Verden føles mere usikker for mange, efter at Donald Trump endnu en gang er blevet USA's præsident. Når fremtiden virker uforudsigelig, kan selv de mindste handlinger give en følelse af, at man har lidt kontrol over situationen, siger Jonas Toubøl, som blandt andet har undersøgt, hvordan politisk aktivitet i grupper på sociale medier påvirker politisk mobilisering.
- Handlingerne giver en følelse af større sikkerhed og mindsker bekymringer, samtidig med at de fungerer som en måde at vise sin modstand på. Man bekender kulør.
Tendensen kan blandt andet ses på Facebook, hvor en gruppe ved navn "Boykot varer fra USA" på bare få uger har mere end fordoblet antallet af medlemmer, der er kommet over 80.000.
Gruppens formål er at støtte boykot af amerikanske varer som reaktion på USA's præsident, Donald Trumps, ønske om en handelskrig med Europa.
Og i fremtiden bliver det lidt nemmere at købe europæiske mærker. Salling Group har valgt at indføre en ny sort stjerne på de elektroniske prisskilte i Bilka, Føtex og Netto. Stjernen viser, at varemærket er ejet af en europæisk virksomhed. Ingredienserne kan altså godt komme fra USA eller et andet land uden for Europa.
Men det har en begrænset effekt, når danskere boykotter amerikanske varer. Det siger professor i forbrug ved Copenhagen Business School Alexander Josiassen:
- Markedets størrelse har betydning. Danmark er et lille marked, mens USA er et stort marked for danske virksomheder. Hvis flere lande i Europa også boykotter, kan det måske gøre en forskel.
Jonas Toubøl vurderer, at det er handlingen, der er vigtig, uanset hvor effektiv en boykot af varer er, fordi den gør noget for den enkelte.
Det er Alexander Josiassen enig i.
- Overordnet kan man sige, at der er to grunde til, at forbrugere boykotter varer. Det er for at vise politisk ståsted og signalere egne værdier, siger han.
Og handlingen gør også, at man begynder at reflektere, evaluere og tage stilling.
- Når man først begynder at handle, bliver man også mere opmærksom på situationen. Det skaber en øget bevidsthed om, hvad der sker i verden, og hvor man selv står i forhold til det, siger Jonas Toubøl og uddyber:
- Lige nu er der flere store konflikter, der sætter hverdagens mindre problemer i relief.
Ifølge Jonas Toubøl minder den politiske spænding, vi ser i dag, om perioden før Anden Verdenskrig, hvor stater og magter kæmpede om indflydelse og territorier. Ligesom dengang er stater villige til at bruge både magt og pressionsmidler for at nå deres mål.
- Sat lidt på spidsen har det unormale i et historisk perspektiv nok været, at vi efter Anden Verdenskrig har forsøgt at skabe en retsorden internationalt og løse problemerne på mere fredelige måder, siger han.
/ritzau fokus/