Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

28/10/2025 - 09:30

Undgå at gå i fælder på børnenes digitale ønskesedler

Forbruger Europa advarer mod at svinge dankortet ukritisk, hvis du bruger gaveapps til at hoppe videre til netbutikker.

Sebastian Kahnert/Ritzau Scanpix

Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus

Husk at pudse de kritiske læsebriller, inden du klikker "køb" på gaveønskerne, der står på børnenes digitale ønskesedler.

Du kan nemlig ikke altid regne med, at de hjemmesider, der linkes til på populære gaveapps som for eksempel Ønskeskyen, har rent mel i posen, og du risikerer derfor at købe katten i sækken.

Sådan lyder det fra Forbruger Europa, som er en del af det europæiske netværk af forbrugercentre.

- Børn leder efter ønsker på en anden måde, end voksne gør. De gør det især gennem sociale medier, hvor vi ved, at onlinefælder florerer, siger Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.

Det kan altså godt hænde, at børnene linker til en vare, der sælges i en netbutik, der på overfladen ser troværdig ud, men som ikke er det.

Lars Arent påpeger, at du som forbruger skal huske på, at gaveappen blot fungerer som en slags digital opslagstavle, og at den ikke står til ansvar over for de netbutikker, der linkes til.

- Vi ved, at vores parader ofte kommer for langt ned, når vi bruger en mellemstation, hvor vi bare kan klikke på ønsket. Så tænker vi ikke lige over at undersøge hjemmesiden, vi ender med at købe fra, siger Forbruger Europa-direktøren.

Hjemmesiden kan for eksempel udgive sig for at være dansk, men i virkeligheden ligger virksomheden uden for Europa, og varerne, du får tilsendt, er af dårligere kvalitet, end du forventede.

- Vi har set eksempler på, at folk er blevet snydt på den måde, og udfordringen med virksomheder, der er etableret uden for EU, er, at vi så har meget svært ved at hjælpe folk, der er gået i sådan en onlinefælde, siger Lars Arent.

Han understreger, at du ikke skal være nervøs for at bruge gaveapps. Det handler bare om at dobbelttjekke, at du har helt styr på, om den netbutik, du shopper gaverne hos, er til at stole på.

- Åbn et nyt browservindue og søg på virksomhedens navn. Læs andres anmeldelser af virksomheden på Google og Trustpilot, lyder rådet fra Lars Arent.

Derudover kan du tjekke, om leveringstiden på varerne ligger i den lange ende. En leveringstid på 10-14 dage kan være en indikation på, at varen sendes langvejsfra - og dermed kommer fra et land uden for Europa.

Ønskeseddel-platformen Ønskeskyen oplyser i et skriftligt svar til Ritzau, at man lægger stor vægt på, at brugerne har en tryg oplevelse, når de anvender platformen - også når det gælder links, som børn og voksne føjer til deres ønskelister.

Virksomheden opfordrer brugere til at orientere sig på Ønskeskyens FAQ-side - med ofte stillede spørgsmål - hvor der findes tip til, hvordan man kan tjekke, om en hjemmeside er troværdig.

- Derudover er vi i dialog med Forbruger Europa, da vi er påbegyndt et initiativ, der vil kunne hjælpe brugere til at identificere scamsider, så vi sammen kan mindske risikoen for, at der linkes til falske eller vildledende sider, skriver Ønskeskyen.

/ritzau fokus/

København, 28/10/2025 - 17:21

TV 2 afskediger fire medarbejdere og nedlægger graverredaktion

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

TV 2 foretager en række ændringer på nyhedsområdet. Det fører til opsigelser, skriver fagbladet Journalisten.

Ændringer på nyhedsområdet koster fire medarbejdere jobbet på TV 2.

Det har TV 2's nyhedsdirektør, Ulla Pors, tirsdag eftermiddag orienteret alle medarbejdere om i en intern skrivelse, som fagbladet Journalisten er i besiddelse af.

Ud over at fire ansatte opsiges, får en række medarbejdere nye stillinger, mens andre vil få ændrede roller og opgaver i nyhedsafdelingen.

Hovedtillidsrepræsentant Lennart Sten bekræfter orienteringen og oplyser til Journalisten, at tillidsværket vil stå til rådighed for at hjælpe de kolleger, der opsiges eller tænkes forflyttet til andre afdelinger.

- Vi er 650 i nyhedsafdelingen. Det kan godt være, at det er et lille antal i en kæmpe afdeling, men for de pågældende er den lille prik her en kæmpe livsomvæltning, og vi bliver alle sammen kede af at miste kolleger, vi holder enormt meget af, siger han til fagbladet.

Konkret skyldes opsigelserne et øget fokus på at lave større og færre dokumentarer.

Fokus bliver fremadrettet på de undersøgende og afslørende dokumentarer, på "Operation X" og på krimiprogrammer.

Derudover vil TV 2 også sætte flere undersøgende kræfter af til den daglige nyhedsjournalistik. Derfor nedlægges graverredaktionen, som den er i dag.

Kræfterne skal i stedet bruges i en ny redaktion, som ifølge brevet fra Ulla Pors skal styrke TV 2's journalistik på de største danske dagsordener.

- Graverjournalistikken skal enten løftes med langt lys i store dokumentarer eller med kortere aftræk i takt med de store nyhedsdagsordener, fremgår det ifølge Journalisten af Ulla Pors' interne skrivelse.

Det fremgår også, at TV 2 News-programmet "Business Class" lukker.

Fremadrettet vil man arbejde på nye måder at udkomme på. Blandt andet vil man oprette fem stillinger, der skal udvikle nye digitale tv-formater.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/10/2025 - 17:11

TV 2 afskediger fire medarbejdere og nedlægger graverredaktion

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

TV 2 foretager en række ændringer på nyhedsområdet. Det fører til opsigelser, skriver fagbladet Journalisten.

Ændringer på nyhedsområdet koster fire medarbejdere jobbet på TV 2.

Det har TV 2's nyhedsdirektør, Ulla Pors, tirsdag eftermiddag orienteret alle medarbejdere om i en intern skrivelse, som fagbladet Journalisten er i besiddelse af.

Ud over at fire ansatte opsiges, får en række medarbejdere nye stillinger, mens andre vil få ændrede roller og opgaver i nyhedsafdelingen.

Hovedtillidsrepræsentant Lennart Sten bekræfter orienteringen og oplyser til Journalisten, at tillidsværket vil stå til rådighed for at hjælpe de kolleger, der opsiges eller tænkes forflyttet til andre afdelinger.

- Vi er 650 i nyhedsafdelingen. Det kan godt være, at det er et lille antal i en kæmpe afdeling, men for de pågældende er den lille prik her en kæmpe livsomvæltning, og vi bliver alle sammen kede af at miste kolleger, vi holder enormt meget af, siger han til fagbladet.

Konkret skyldes opsigelserne et øget fokus på at lave større og færre dokumentarer.

Fokus bliver fremadrettet på de undersøgende og afslørende dokumentarer, på "Operation X" og på krimiprogrammer.

Derudover vil TV 2 også sætte flere undersøgende kræfter af til den daglige nyhedsjournalistik. Derfor nedlægges graverredaktionen, som den er i dag.

Kræfterne skal i stedet bruges i en ny redaktion, som ifølge brevet fra Ulla Pors skal styrke TV 2's journalistik på de største danske dagsordener.

- Graverjournalistikken skal enten løftes med langt lys i store dokumentarer eller med kortere aftræk i takt med de store nyhedsdagsordener, fremgår det ifølge Journalisten af Ulla Pors' interne skrivelse.

Det fremgår også, at TV 2 News-programmet "Business Class" lukker.

Fremadrettet vil man arbejde på nye måder at udkomme på. Blandt andet vil man oprette fem stillinger, der skal udvikle nye digitale tv-formater.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 28/10/2025 - 10:00

FAKTA: Hvad er ChatGPT?

* ChatGPT er en chatbot baseret på kunstig intelligens udviklet af OpenAI. Navnet står for "Chat Generative Pre-trained Transformer".

* Du bruger den ved at give den spørgsmål eller opgaver i form af såkaldte prompts.

* Teknologien er baseret på en avanceret sprogmodel, der anvender maskinlæring til at skabe en sammenhængende tekst.

* ChatGPT er trænet på store mængder tekstdata fra internettet, herunder bøger, artikler og hjemmesider, hvilket giver modellen en bred og omfattende viden om mange forskellige emner.

Kilder: Teknologisk Institut og Danske Bank.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 28/10/2025 - 10:00

FAKTA: Sådan er undersøgelsen lavet

* Undersøgelsen er lavet i 2025 af virksomheden Modeva, der er et digitalt marketingbureau.

* Her stillede man ChatGPT 100 spørgsmål, og svarene blev vurderet af fire økonomiske eksperter.

* I 55 procent af tilfældene var svarene korrekte, i 30 procent fik man et ufuldstændigt og/eller misledende svar, og i 15 procent af tilfældene var svaret decideret forkert.

* Der gøres desuden opmærksom på, at teknologien bag ChatGPT og lignende kunstig intelligens løbende ændrer sig og forbedres.

Kilder: Modeva og Danske Bank.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek