København, 29/04/2025 - 13:16
Carlsberg: Boykot af USA-læskedrikke er dansk fænomen
Carlsberg har noteret en lille nedgang i salget af Coca-Cola i Danmark. Vækst i salget af Tuborg Squash.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Donald Trumps handlinger som præsident har fået særligt canadiske forbrugere til at fravælge amerikanske varer.
Det er givetvis også tilfældet herhjemme, men det er ikke noget, man for alvor kan mærke hos Carlsberg, der tapper og sælger Coca-Cola til det danske marked.
- Vi ser en lille effekt i Danmark på vores Coca-Cola-salg. Men det er ikke dramatisk.
- Til gengæld ser vi i Danmark en rigtig stærk vækst i Tuborg Squash, og den er stærkere, end det pres vi ser på Coca-Cola, siger Carlsbergs administrerende direktør, Jacob Aarup-Andersen, til MarketWire.
Foruden licensen til at sælge Coca-Cola i Danmark har Carlsberg også rettighederne til at distribuere Pepsi i flere andre europæiske lande.
Her kan man ikke registrere noget boykot af det ligeledes amerikanske varemærke.
- Vi ser rigtig stærk vækst i Pepsi på tværs af vores europæiske markeder.
- Og derfor må konklusionen være, at hvis du skanner på tværs af sociale medier, så er det en debat, der er mere kraftig i Danmark, end den er i de øvrige lande, hvor vi opererer, siger Jacob Aarup-Andersen til MarketWire.
Den Coca-Cola, der sælges i Danmark, produceres på Carlsbergs tapperi i Fredericia sammen med Fanta, Sprite og Schweppes, som også ejes af Coca-Colas moderselskab.
/ritzau/