København, 23/06/2025 - 05:00
Seks ud af ti lærerstuderende vil gå andre veje end folkeskolen
Advarselslamperne blinker kraftigt hos lærerformand efter ny undersøgelse om studerendes lyst til folkeskolen.
Af: Af Frederik Fogde, Ritzau
Ifølge en ny undersøgelse vil over halvdelen af landets lærerstuderende forsøge at få job andre steder end folkeskolen, når de er færdige med uddannelsen.
Fire ud af ti lærerstuderende svarer i undersøgelsen, der er lavet af Lærerstuderendes Landskreds og har 938 respondenter, at deres førsteprioritet er at søge et job i folkeskolen.
Det får advarselslamperne til at blinke kraftigt hos Danmarks Lærerforening, hvor formand Gordon Ørskov Madsen ser flere årsager.
- Noget af årsagen ligger i dårlige erfaringer med praktikperioder i folkeskolen. Vi ved, at det, de studerende oplever i praktikperioden, har stor betydning for deres motivation for at søge i folkeskolen efterfølgende.
I undersøgelsen er det 21 procent, der svarer, at de ikke har fået tilstrækkelig vejledning i praktikken.
Herudover siger over 40 procent, at de ikke har følt sig som en del af lærerfællesskabet i perioden.
Ifølge Gordon Ørskov Madsen kan der i folkeskolen opleves et arbejdspres, der er for stort, og en opgave, der er for kompliceret, og som den nyuddannede står for alene med.
Spørgsmål: Det er jo unge mennesker, der svarer her. Er det ikke meget naturligt, at de ikke helt har fundet ud af, hvad de vil?
- Jeg kan godt forstå, man måske ikke er helt afklaret med, hvor man vil søge hen. Jeg synes bare, at tallet er så lavt. Det er et advarselssignal.
Lærerformanden påpeger, at der altid vil være en stor gruppe af nyuddannede lærere, som ønsker at prøve en friskole eller efterskole først.
Her vil der typisk være lidt bedre rammer, lidt færre elever i klasserne og ikke helt så store inklusionsudfordringer som i folkeskolen.
- Og det ville jo være fint nok, hvis de startede der og søgte ind i folkeskolen efter. Det er bare ikke det, der sker. Der er for mange, der ikke søger job i folkeskolen, og for mange, der ikke bliver der ret længe, siger Gordon Ørskov Madsen.
Han bakkes op af tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der har fulgt de lærere, der blev uddannet i 2015, i fem år.
Her var konklusionen, at seks ud af ti fem år efter arbejdede i folkeskolen. De andre arbejdede på private grundskoler, var ikke i job eller var helt udenfor grundskoleområdet.
/ritzau/