Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 13/01/2024 - 08:00

Søs Egelind: Jeg rummer en hel masse alvor

Søs Egelind er decideret lykkelig over, at humoren gennemsyrer hende. - Det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

To masker - den ene smilende, den anden grædende - er et kendt symbol inden for scenekunsten.

De repræsenterer komedien og tragedien - og livets dualisme. Men vender man masken med de nedadvendte mundvige 180 grader, så smiler den faktisk, har Søs Egelind erfaret.

- Jeg har engang vundet en fin pris som Årets Optimist. Det er der en grund til, at de fik øje på. Det er, fordi jeg formår at vende det triste til noget positivt - jeg synes, det er en gave at kunne det, siger Søs Egelind med både taknemmelighed og udråbstegn i stemmen.

- Jeg er lykkelig for, at jeg er faldet i den gryde som barn. For det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun så.

Søs Egelind kalder det ligefrem en nødvendighed.

Hendes forældre blev skilt, da hun ikke var særligt gammel, og det slog store skår.

- Der var så mange, der var ulykkelige omkring mig, fortæller Søs Egelind.

- Jeg var den lille lillesøster, der skulle få alle i godt humør. Så det er noget, jeg er ufrivilligt opdraget med … Eller det var den niche, jeg fandt frem til, var den smarteste for mig.

Der er ikke langt fra komedien til tragedien. Den kan flippe 180 grader på et splitsekund.

Vender man regnestykket, lyder det derimod, at tragedie plus tid er lig med komedie.

- Det lyder lidt amerikansk, at du bare sådan skal ændre din tankegang. Men jeg kan ikke gøre for, at det er sådan, jeg har det. Og gudskelov for det, siger Søs Egelind.

- Jeg rummer en hel masse alvor. Men jeg har meget, meget, meget nemt ved at grine.

Hun slår ligefrem knuder på sig selv i Prime Video-eksperimentet "Lol: Den der ler sidst", som hun deltager i som en af de komiske kombattanter.

I underholdningsprogrammet dyster ti kendte entertainere, som foruden Søs Egelind blandt andre også tæller Martin Brygmann, Rasmus Botoft og Nikolaj Stokholm, om at hyle hinanden ud af den.

For den, der ler sidst og står tilbage efter seks timers nonstop eksperiment foran rullende kameraer sat op i alle tænkelige vinkler, vinder en pose penge til et godgørende formål.

Hun genkender sig selv, når hun ser på sine kolleger, som hun er lukket inde med i eksperimentet.

- Jeg ved ikke, om det er en skrøne, eller hvad det er, at …

Søs Egelind funderer over ordene, hun lige har sagt, og korrigerer den fornemmelse, hun var ved at formulere før:

- Jo, jeg tror, det ér rigtigt, at de fleste komikere også rummer en tragisk side, men at man formår at bearbejde det til komik.

Som barn var det for Søs Egelind en mental måde at overleve på. I dag er det også noget, hun lever af. Og lever for.

Søs Egelind er oprindeligt uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 1982. Med den klassiske baggrund har hun både medvirket i komedier og tragedier.

Kigger man på rollerne i mol, har Søs Egelind medvirket i filmatiseringen af Jakob Ejersbos "Nordkraft", Susanne Bier-dramaet "En chance til" og en opsætning af "Hvem er bange for Virginia Woolf".

Men det er rollerne i dur, hun især har udmærket sig i.

Gennembruddet fik Søs Egelind allerede tilbage i 1983 i titelrollen i "Lærenemme Rita" på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg. En rolle, som hun delte med en anden skuespillerinde ved navn Kirsten Lehfeldt. Det blev begyndelsen på deres professionelle parløb.

Første gang Søs og Kirsten lavede satire sammen, var i DR-programmet "Klikk". Siden medvirkede de i revyer, film, en julekalender og flere teaterstykker sammen.

I eget navn debuterede Søs og Kirsten i 90'erne med "Latterens lange arm". Siden fulgte "Kongeriget" - et humoristisk, antropologisk greb på eksistenser rundt omkring i det ganske danske land. Og så sent som i 2018 stod Søs og Kirsten bag satireprogrammet "Selfiestan" på DR.

- Når jeg selv skal lave noget, vil jeg helst fortælle om virkeligheden. Det synes jeg, er det sjoveste. Og det frygteligste. Og det rigtigste for mig at skildre. Det er genkendeligt, så de, der kigger på det, kan mærke, at det måske er naboen. Eller en selv, siger Søs Egelind.

- Det skal være ægte på en eller anden måde. For jeg synes, at virkeligheden overgår fantasien.

I "LOL: Den der ler sidst" forsøger hun blandt andet at få de andre til at smide facaden og flække sammen ved at stoppe et falsk gebis i gabet - et kæmpe et med overbid og store sorte tænder - og spille en stavrende stærkt medicineret, ældre, neurotisk dame.

I disse år er der debat om repræsentation, og om det er usmageligt - og krænkende - at karikere og spille mennesker, man ikke selv har samme religiøsitet, køn, seksualitet, helbred eller udseende som.

Hvordan humoren trives for Søs Egelind - også i samarbejdet med Kirsten Lehfeldt - er et spørgsmål, hun - og de - endnu ikke har svaret på. De har opfundet kendte karakterer såsom Elly og Dichael, Carsten og Helge og ikke mindst manden Bertil, som tager sin taske og går til bowling, men i virkeligheden ringer på hos hustruen igen ti minutter efter som Sandra.

- Vi må jo bare konstatere, at - hold da kæft - vi har spillet handikappede og brune mennesker og sorte mennesker og bifile og homoer og transpersoner. Hele spektret, tænker Søs Egelind så højt.

- Jeg vil vove at påstå, at jeg aldrig har gjort grin med nogen. Aldrig! Jeg har aldrig villet noget nedsættende - tværtimod - men på kærligste vis repræsentere og inkludere alle former for minoriteter og måder at leve sit liv på, fordi vi alle er en del af dette vidunderlige liv. Det lod sig gøre før i tiden, uden at nogen harcelerede over det. Nu er vi et nyt sted, hvor den nødvendige samtale kører for fuldt blus. Og det er rigtigt og godt.

Søs Egelind har allerede sagt, at hun også rummer stor alvor. Den er man ikke i tvivl om her, hvis der skulle være nogen.

- Vi arbejder på svaret, siger hun.

- Jeg kunne forestille mig at tage fat i nogle eksperter. Lad os nu sige, at historien tager en drejning, og jeg skal spille en, der mangler begge ben, så tror jeg, jeg måske ville tage fat i Dansk Handicap Forbund. Det ville da være en start at tage en snak med dem om indholdet, siger Søs Egelind og tilføjer så:

- Jeg vil stadig sige, at det er svært og udfordrende at være kunstner lige i øjeblikket. Jeg håber, at vi alle finder et leje for at kunne være her. På lige vilkår, fuldstændig, uanset hvad fanden vi er til. Eller hvilke farver, køn eller hvilken religion, vi har. Alt og alle.

Søs Egelind har været en del af branchen i mere end 40 år, og hun kan mærke, at det er meget følsomt og antændeligt lige nu.

- Med min alder, 65 år, tror jeg, det nok skal finde et leje. På den kærligste vis. Jeg elsker at leve dette liv med dets diversitet, og vi skal repræsenteres alle sammen. Det er blod, der ruller rundt i kroppen på os alle sammen. Og det er rødt. Punktum. Det skal bare ikke stoppe kreativitet. Det skal ikke stoppe kunst. Det er derfor, vi har kunst. Fordi den skal være fri, siger Søs Egelind.

- Hvis nogle føler sig krænkede, er det vigtigt, vi tager en snak om det. For selvfølgelig skal vi gøre alt for at hjælpe udviklingen videre. Og selvfølgelig skal vi blive ved med at bryde grænser - uden at krænke og gøre det ukærligt. Det er med og aldrig af, vi skal grine.

/ritzau/

København, 23/11/2024 - 21:00

Misser bagedystfinalen: Uenig med dommerbedømmelse

Julie Skjoldborg forlader "Den store bagedyst" med hovedet højt, selv om hun lige akkurat misser finalen. - Jeg har stadig min krone på, siger amatørbageren.

Der var udfordringer i både medgang og modgang i lørdagens udgave af "Den store bagedyst", hvor der var bryllup på programmet.

Her endte dommerduoen, Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen, med at skille sig af med Julie Skjoldborg, som dermed misser finalen næste uge.

- Jeg har haft mit livs oplevelse. Noget, mange kun drømmer om, og jeg går herfra med hovedet højt - min krone sidder stadig på, lød det i programmet fra den 30-årige silkeborgenser, der privat er selvstændig og mor til to.

Først skulle de fire semifinalister lave receptions-hapsere fra både det søde og det salte køkken.

Og her hidkaldte dommerne assistance til bedømmelsen.

Tidligere bagedystdeltagere strømmede ind i teltet ved Clausholm Slot nær Randers og smagte på snackene.

Hernæst ventede den hemmelige udfordring, hvor deltagerne skulle kreere en kransekage, og her begyndte bagningen at gå skævt for Julie Skjoldborg.

Nogle af hendes kransekageringe var brændte og flækkede, og hun måtte i al hast kaste nogle nye sammen for at erstatte de mest mislykkede.

Det var dog ikke nok til at redde hende fra endnu en bundplacering.

Så hun skulle virkelig diske op med en himmerigsmundfuld i semifinalens sidste udfordring, hvor amatørbagerne naturligvis skulle kreere en bryllupskage.

- Jeg er sådan lidt fandenivoldsk. Denne her kage skal kraftedeme sidde lige i skabet, lød det fra Julie Skjoldborg inden mesterværksudfordringen.

Men det gjorde den ikke ifølge Markus Grigo.

Hvis han pillede pynten af bryllupskagen, ville den stå skævt tilbage, mente han.

- Hvis jeg tænker på, at I har haft 3,5 time til denne her udfordring, så er jeg en lille smule skuffet over den, lød det fra Markus Grigo, der dog roste smagen og saftigheden.

Julie Skjoldborg sagde efterfølgende til kameraet, at hun har pisket rundt.

- Nu har I lige set mig i det køkken, og jeg har jo ikke stået stille på noget tidspunkt. Så det kunne jeg ikke lige sætte mig helt ind i … Men alt det andet er helt fair, lød det fra hende.

Julie Skjoldborg tilmeldte sig meget impulsivt "Den store bagedyst" og sendte sin ansøgning, mens hun var på barsel med sin søn, har hun tidligere fortalt i et interview med Midtjyllands Avis.

Derfor har hun knoklet for at lære at mestre mousser og bunde under forberedelserne.

Før havde hun mest bagt cookies og kanelsnegle.

- Jeg troede egentlig ikke, at jeg kunne blive valgt. Min erfaring som bager er begrænset, hvilket man nok også vil se i programmet. Men det var bestemt en god overraskelse, da jeg blev inviteret til casting, sagde hun i oktober til mediet.

Men indsatsen udmøntede sig helt til en semifinaleplacering.

Men allermest er hun stolt af, at hun har været tro ved sig selv.

Den selverklærede feminist har flere gange i programmet åbenhjertigt fortalt, at hun har fået lavet skønhedsoperationer og -behandlinger. Noget, som hun også selv har arbejdet med.

- Det er det, der gør mig glad. Det er jeg stolt af. Og folk skal være stolte af sig selv, om det er på den ene eller den anden måde. Jeg kan omfavne alle, lød det fra hende i semifinaleafsnittet.

- Jeg tror godt, jeg kan være en person, der deler vandene lidt, har det lydt i programmet fra Julie Skjoldborg, der godt kan give indtrykket af, at hun er en pæn pige og halv havnearbejder.

- Den kombination kan jeg faktisk rigtigt godt lide.

Mens at Julie Skjoldborg altså er ude af "Den store bagedyst", udmærkede jordemoren Sandra Dahl fra Them sig endnu en gang og blev for femte gang kåret til ugens mesterbager.

Om hun også ender med at vinde hele kagekonkurrencen kan ses på DRTV og DR1 næste lørdag, hvor årets finale løber af stablen.

Finalefeltet fuldendes af Emma Plantener og Emil Møller.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/11/2024 - 09:00

Måneder langt hemmelighedskræmmeri bag Vild med dans-frieri

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Realitydeltageren Philip May overraskede sin kæreste, Simone Hvenegaard, med at fri under Vild med dans-finalen i det, han kaldte for en moderne parringsdans.

- I en brudevals … Philip May og Simone Hvenegaard!

Vild med dans-finalen fredag aften tog en overraskende drejning, da realitystjernen Philip May friede til sin kæreste, Simone Hvenegaard, midt ude på dansegulvet foran de snurrende kameraer.

Faktisk har frieriet været måneder undervejs. Det afslører Philip Mays dansepartner, Camilla Dalsgaard, som har spillet en afgørende rolle i frieriet.

Da de mødte hinanden forud for premieren på "Vild med dans", fortalte Philip May, at han drømte om at fri til sin Simone i finalen.

- Alle vores danse har været bygget op omkring Philips liv. Sløjfen skulle bindes til sidst, ved at Philip skulle fri til hende i vores freestyle, fortæller Camilla Dalsgaard.

Men parret blev stemt ud i program syv, og derfor måtte de ændre planer for at gennemføre frieriet.

I årets finale skulle de syv par, som var røget ud undervejs, på gulvet og fremvise en af de danse, de havde været igennem, og her flettede de så frieriet ind.

Philip May og Camilla Dalsgaard dansede deres rumba. Men da den var slut, slog husbandet, der passende hedder Kærligheden, over i Beyoncés megahit "Single Ladies", som handler om at fri, hvis man er vild med sit hjertes udkårne.

Dansen sluttede med, at Philip May kurrede hen ad dansegulvet og endte på knæ foran Simone Hvenegaard, der sad med i studiet på Østerbro i København.

- Produktionen har været så gode til at støtte op omkring det, fortæller Camilla Dalsgaard.

- Ingen har vidst noget, og det har været meget svært.

Men det lykkedes.

- Det har været helt fantastisk. Det har været virkelig rørende at få lov til at være en del af det også, jubler Camilla Dalsgaard, der håber, at hun bliver inviteret med til brylluppet.

- Det er de to smukkeste mennesker, jeg har fået ind i mit liv.

Philip May beskrev dansen som den sværeste, han har stået over for i "Vild med dans".

- Jeg kunne slet ikke trække vejret, før jeg skulle på. Jeg vidste slet ikke, hvordan jeg skulle komme igennem det her - "hvor er jeg henne, hvad fanden sker der, og hvor skal jeg træde henne". Alligevel kom jeg igennem det, lød det efterfølgende fra en sitrende Philip May.

- Simone opdagede det slet ikke. Jeg tænkte: "Hvornår opdager du det? Vi er i gang med at danse en frieridans til dig. En moderne parringsdans".

For det gik først op for Simone Hvenegaard, hvad i alverden der foregik midt på dansegulvet, da Philip May trak en æske med forlovelsesringen i op.

- Jeg kan ikke forestille mig en verden uden dig. Du er hele min verden. Vil du gifte dig med mig?, spurgte han sin Simone.

- Ja! Selvfølgelig vil jeg det!, svarede hun prompte, og parret kyssede og krammede.

Det var også tv, der førte til det første møde mellem Philip May og Simone Hvenegaard.

De tjekkede begge ind på "Paradise Hotel" i 2017, og i programmet spirede kærligheden mellem de to. Undervejs har der dog også været enkelte knubs, og parret har været fra hinanden. Men i dag er de uadskillelige.

Sammen har det vordende brudepar sønnen Vilmar, som fylder fire i december, og lille Athena, der kom til verden i august.

Efter frieriet bad Vild med dans-værten Martin Johannes Larsen den nyforlovede Philip May om at sætte ord på kærligheden.

- Hun betyder alt for mig. Hun fuldender mig. Hvis jeg er et puslespil, er det altid hende, der sætter de sidste brikker. Hun er fantastisk. Hver dag elsker jeg hende mere, sagde han og fortsatte:

- Hver gang jeg kigger på hende, bliver jeg stadig helt blød i knæene. Hun har givet mig to fantastiske børn. Jeg kan slet ikke se en verden uden hende. At skulle giftes med hende er det bedste, der kunne ske.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 23/11/2024 - 10:00

FAKTA: Hjælp hasselmusen helt lokalt

* Hasselmusen lever i buske og krat. Vil du gerne skabe et levested for hasselmusen, er det derfor afgørende, at du lader store buske og krat tage plads på din grund.

* Byg en redekasse til hasselmusen. Kassen skal helst bygges af brædder af lærketræ. Er det ikke muligt at skaffe det, kan brædder af douglas gran også bruges. 

* Sæt redekassen op i et skovområde eller i et vildt hegn, hvor der gerne må være forskellige buske som brombær, hassel og hyld.

* Kassen monteres på et træ i mindst 1,5 meters højde og gerne et sted, hvor hasselmusen kan komme til kassen uden at skulle bevæge sig på jorden.

Kilde: Biolog Zenia Henriksdottir Hansen fra Syddansk Universitet.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 23/11/2024 - 10:00

Forsker beder om hjælp til at finde spor fra Danmarks sødeste syvsover

Erik Thomsen/Ritzau Scanpix

Ved at tage detektivkasketten på næste gang du går en tur i skoven, kan du hjælpe biologer med at blive klogere på den sjældne og truede hasselmus.

Små bidemærker i en nød eller en klat uglegylp under et træ kan afsløre, om der bor en hasselmus i din lokale skov.

Og det er vigtig viden for forskere, som derfor nu opfordrer danskerne til at gå på udkig efter spor fra den lille nuttede gnaver.

- Lige nu ved vi ikke så meget om hasselmusenes udbredelse herhjemme, og hvor den præcist bor, fortæller biolog Zenia Henriksdottir Hansen fra Syddansk Universitet, der står i spidsen for projektet.

En kortlægning af hasselmusen vil hjælpe hende og hendes kolleger med at få et overblik over, hvordan den truede art har det herhjemme. Samtidig kan den give en indikator på tilstanden af landets skove.

- Vi kan bruge hasselmus som et barometer for skovens sundhed. De er meget specifikke med, hvad de spiser, og hvad de bygger reder af, siger Zenia Henriksdottir Hansen.

Hun forklarer, at hasselmusen er afhængig af en høj diversitet i buske og træer, da den ikke samler forråd, men spiser maden på stedet.

- Sådan noget som en brombærbusk er vigtig for hasselmusen, fordi busken både har knopper, blomster, umodne bær og modne bær, som den kan spise over sæsonen. Og jo større diversitet, en skov kan rumme, desto bedre må vi antage, at tilstanden af skoven er, understreger biologen.

Går du på udkig efter hasselmusen, skal du ikke regne med at få den at se. Den lille gnaver, der tilhører arten syvsover, er nemlig meget sky og mest aktiv om natten. Derfor handler det om at lede efter spor fra dens færden, fortæller Zenia Henriksdottir Hansen.

- Det, vi er mest interesserede i, er faktisk nødder. Går du ud i skoven og finder et egetræ eller en hasselbusk og roder lidt i skovbunden dér, så kan du være heldig at finde nødder, der er gnavet i, siger hun.

Hasselmusen gnaver typisk et lille hul i siden af nødden på cirka en centimeter i diameter.

- Når vi kigger på tandmærkerne, så kan vi se, om det er en rødmus eller en hasselmus, der er tale om. Derfor ser vi gerne, at folk samler de her nødder ind, når de finder dem på skovturen, lyder det fra Zenia Henriksdottir Hansen.

Nødderne putter du i en pose med en seddel på, som fortæller, hvor du har fundet dem. Derefter indleverer du posen hos en af de nøddestationer, som forskerne har fået sat op rundt omkring i landet. Du kan finde en oversigt over hvor på Syddansk Universitets hjemmeside.

Ud over nødder modtager forskerne også gerne poser med uglegylp, som de kan kigge igennem for at se, om uglen har spist hasselmus.

Gylpen er ikke altid nem at finde, men er oplagt at lede efter, hvis du har en ugle i haven eller kender til et træ i skoven, hvor en ugle holder til.

Det sidste, forskerne bliver glade for at modtage meldinger om, er reder, siger Zenia Henriksdottir Hansen.

- Hasselmus laver sådan nogle kuglerunde reder af græs og blade, og de laver dem tit i et krat eller i en brombærbusk lidt hævet over jorden, fortæller hun.

Finder du en rede, er det dog vigtigt, at du ikke rører ved den, da den stadig kan være i brug.

- Men man kan tage nogle billeder af den fra forskellige vinkler og sende dem til os sammen med koordinaterne.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek