Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 13/01/2024 - 08:00

Søs Egelind: Jeg rummer en hel masse alvor

Søs Egelind er decideret lykkelig over, at humoren gennemsyrer hende. - Det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

To masker - den ene smilende, den anden grædende - er et kendt symbol inden for scenekunsten.

De repræsenterer komedien og tragedien - og livets dualisme. Men vender man masken med de nedadvendte mundvige 180 grader, så smiler den faktisk, har Søs Egelind erfaret.

- Jeg har engang vundet en fin pris som Årets Optimist. Det er der en grund til, at de fik øje på. Det er, fordi jeg formår at vende det triste til noget positivt - jeg synes, det er en gave at kunne det, siger Søs Egelind med både taknemmelighed og udråbstegn i stemmen.

- Jeg er lykkelig for, at jeg er faldet i den gryde som barn. For det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun så.

Søs Egelind kalder det ligefrem en nødvendighed.

Hendes forældre blev skilt, da hun ikke var særligt gammel, og det slog store skår.

- Der var så mange, der var ulykkelige omkring mig, fortæller Søs Egelind.

- Jeg var den lille lillesøster, der skulle få alle i godt humør. Så det er noget, jeg er ufrivilligt opdraget med … Eller det var den niche, jeg fandt frem til, var den smarteste for mig.

Der er ikke langt fra komedien til tragedien. Den kan flippe 180 grader på et splitsekund.

Vender man regnestykket, lyder det derimod, at tragedie plus tid er lig med komedie.

- Det lyder lidt amerikansk, at du bare sådan skal ændre din tankegang. Men jeg kan ikke gøre for, at det er sådan, jeg har det. Og gudskelov for det, siger Søs Egelind.

- Jeg rummer en hel masse alvor. Men jeg har meget, meget, meget nemt ved at grine.

Hun slår ligefrem knuder på sig selv i Prime Video-eksperimentet "Lol: Den der ler sidst", som hun deltager i som en af de komiske kombattanter.

I underholdningsprogrammet dyster ti kendte entertainere, som foruden Søs Egelind blandt andre også tæller Martin Brygmann, Rasmus Botoft og Nikolaj Stokholm, om at hyle hinanden ud af den.

For den, der ler sidst og står tilbage efter seks timers nonstop eksperiment foran rullende kameraer sat op i alle tænkelige vinkler, vinder en pose penge til et godgørende formål.

Hun genkender sig selv, når hun ser på sine kolleger, som hun er lukket inde med i eksperimentet.

- Jeg ved ikke, om det er en skrøne, eller hvad det er, at …

Søs Egelind funderer over ordene, hun lige har sagt, og korrigerer den fornemmelse, hun var ved at formulere før:

- Jo, jeg tror, det ér rigtigt, at de fleste komikere også rummer en tragisk side, men at man formår at bearbejde det til komik.

Som barn var det for Søs Egelind en mental måde at overleve på. I dag er det også noget, hun lever af. Og lever for.

Søs Egelind er oprindeligt uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 1982. Med den klassiske baggrund har hun både medvirket i komedier og tragedier.

Kigger man på rollerne i mol, har Søs Egelind medvirket i filmatiseringen af Jakob Ejersbos "Nordkraft", Susanne Bier-dramaet "En chance til" og en opsætning af "Hvem er bange for Virginia Woolf".

Men det er rollerne i dur, hun især har udmærket sig i.

Gennembruddet fik Søs Egelind allerede tilbage i 1983 i titelrollen i "Lærenemme Rita" på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg. En rolle, som hun delte med en anden skuespillerinde ved navn Kirsten Lehfeldt. Det blev begyndelsen på deres professionelle parløb.

Første gang Søs og Kirsten lavede satire sammen, var i DR-programmet "Klikk". Siden medvirkede de i revyer, film, en julekalender og flere teaterstykker sammen.

I eget navn debuterede Søs og Kirsten i 90'erne med "Latterens lange arm". Siden fulgte "Kongeriget" - et humoristisk, antropologisk greb på eksistenser rundt omkring i det ganske danske land. Og så sent som i 2018 stod Søs og Kirsten bag satireprogrammet "Selfiestan" på DR.

- Når jeg selv skal lave noget, vil jeg helst fortælle om virkeligheden. Det synes jeg, er det sjoveste. Og det frygteligste. Og det rigtigste for mig at skildre. Det er genkendeligt, så de, der kigger på det, kan mærke, at det måske er naboen. Eller en selv, siger Søs Egelind.

- Det skal være ægte på en eller anden måde. For jeg synes, at virkeligheden overgår fantasien.

I "LOL: Den der ler sidst" forsøger hun blandt andet at få de andre til at smide facaden og flække sammen ved at stoppe et falsk gebis i gabet - et kæmpe et med overbid og store sorte tænder - og spille en stavrende stærkt medicineret, ældre, neurotisk dame.

I disse år er der debat om repræsentation, og om det er usmageligt - og krænkende - at karikere og spille mennesker, man ikke selv har samme religiøsitet, køn, seksualitet, helbred eller udseende som.

Hvordan humoren trives for Søs Egelind - også i samarbejdet med Kirsten Lehfeldt - er et spørgsmål, hun - og de - endnu ikke har svaret på. De har opfundet kendte karakterer såsom Elly og Dichael, Carsten og Helge og ikke mindst manden Bertil, som tager sin taske og går til bowling, men i virkeligheden ringer på hos hustruen igen ti minutter efter som Sandra.

- Vi må jo bare konstatere, at - hold da kæft - vi har spillet handikappede og brune mennesker og sorte mennesker og bifile og homoer og transpersoner. Hele spektret, tænker Søs Egelind så højt.

- Jeg vil vove at påstå, at jeg aldrig har gjort grin med nogen. Aldrig! Jeg har aldrig villet noget nedsættende - tværtimod - men på kærligste vis repræsentere og inkludere alle former for minoriteter og måder at leve sit liv på, fordi vi alle er en del af dette vidunderlige liv. Det lod sig gøre før i tiden, uden at nogen harcelerede over det. Nu er vi et nyt sted, hvor den nødvendige samtale kører for fuldt blus. Og det er rigtigt og godt.

Søs Egelind har allerede sagt, at hun også rummer stor alvor. Den er man ikke i tvivl om her, hvis der skulle være nogen.

- Vi arbejder på svaret, siger hun.

- Jeg kunne forestille mig at tage fat i nogle eksperter. Lad os nu sige, at historien tager en drejning, og jeg skal spille en, der mangler begge ben, så tror jeg, jeg måske ville tage fat i Dansk Handicap Forbund. Det ville da være en start at tage en snak med dem om indholdet, siger Søs Egelind og tilføjer så:

- Jeg vil stadig sige, at det er svært og udfordrende at være kunstner lige i øjeblikket. Jeg håber, at vi alle finder et leje for at kunne være her. På lige vilkår, fuldstændig, uanset hvad fanden vi er til. Eller hvilke farver, køn eller hvilken religion, vi har. Alt og alle.

Søs Egelind har været en del af branchen i mere end 40 år, og hun kan mærke, at det er meget følsomt og antændeligt lige nu.

- Med min alder, 65 år, tror jeg, det nok skal finde et leje. På den kærligste vis. Jeg elsker at leve dette liv med dets diversitet, og vi skal repræsenteres alle sammen. Det er blod, der ruller rundt i kroppen på os alle sammen. Og det er rødt. Punktum. Det skal bare ikke stoppe kreativitet. Det skal ikke stoppe kunst. Det er derfor, vi har kunst. Fordi den skal være fri, siger Søs Egelind.

- Hvis nogle føler sig krænkede, er det vigtigt, vi tager en snak om det. For selvfølgelig skal vi gøre alt for at hjælpe udviklingen videre. Og selvfølgelig skal vi blive ved med at bryde grænser - uden at krænke og gøre det ukærligt. Det er med og aldrig af, vi skal grine.

/ritzau/

Washington D.C., 03/12/2025 - 00:29

Sabrina Carpenter fordømmer Det Hvide Hus for at bruge hendes sang

Charles Sykes/Ritzau Scanpix

Sabrina Carpenter kalder det "ondt og ulækkert", at Det Hvide Hus har brugt hendes sang i en video om ICE.

Den amerikanske popsanger Sabrina Carpenter tager tirsdag afstand fra, at Det Hvide Hus har brugt en af hendes sange i en video, der viser razziaer fra immigrationsmyndighederne i landet, ICE.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Videoen blev offentliggjort mandag og viser Carpenters sang "Juno" fra 2024 spille over optagelser af agenter fra ICE, der blandt andet lægger personer i håndjern.

- Den her video er ond og ulækker. Involvér aldrig mig eller min musik til at fremme jeres umenneskelige dagsorden, skriver Carpenter i et svar til Det Hvide Hus' opslag.

Abigail Jackson, der er talskvinde for Det Hvide Hus, svarer:

- Her er en "Short n' Sweet" besked til Sabrina Carpenter: Vi vil ikke undskylde for at deportere farlige, kriminelle, ulovlige mordere, voldtægtsforbrydere og pædofile fra vores land. Enhver, der forsvarer disse syge monstre må være "stupid, or is it slow"?

"Short n' Sweet" henviser til Sabrina Carpenters album af samme navn, der udkom sidste år. "Stupid, or is it slow" henviser til en linje i singlen "Manchild", som Carpenter udgav tidligere på året.

Flere andre artister har protesteret mod, at USA's præsident, Donald Trump, og hans brug af deres musik.

Den amerikanske sanger og guitarist Kenny Loggins krævede for nylig, at en video, som præsidenten havde lagt op, brugte hans hit "Danger Zone" fra filmen "Top Gun" fra 1986.

I videoen fremstod Trump ved hjælp af AI-genereret indhold som en jagerpilot, der kastede afføring på politiske modstandere.

I 2024 fordømte sangeren Celine Dion brugen af hendes sang "My Heart Will Go On" i en kampagnevideo. Beyoncé reagerede tilsvarende på brugen af hendes sang "Freedom" sidste år.

Sabrina Carpenter udgav tidligere på året albummet "Man's Best Friend". Hun afsluttede i november sin verdensturné, "Short n' Sweet Tour".

/ritzau/AFP

Læs Mere >>

Oslo, 02/12/2025 - 14:30

Høibys mormor betaler sagsomkostninger efter forsøg på at stoppe bog

Jonas Faeste Laksekjn/Ritzau Scanpix

Retten i Oslo afviste for to uger siden at nedlægge et fogedforbud mod en bog om Marius Borg Høiby.

Den norske kronprinsesses søn Marius Borg Høiby har fået en økonomisk håndsrækning til betalingen af sagsomkostninger på over en halv million norske kroner efter sag om bogen "Hvide striber, sorte får".

Det er Høibys 88-årige mormor, Marit Tjessem, der har betalt omkostningerne, bekræfter Høibys advokat til TV 2 Norge.

Pengene er betalt, efter at Retten i Oslo for to uger siden afviste at nedlægge et fogedforbud mod bogen.

Bogen blev udgivet af forlaget Aschehoug i oktober og indeholder ifølge Høibys advokater flere urigtige og ulovlige påstande om ham.

Derfor har advokaterne forsøgt at få standset salget af bogen med et fogedforbud.

Det blev dog afvist, hvorfor Høiby skulle betale 460.000 norske kroner til Aschehoug og 70.500 norske kroner til Den Norske Forlæggerforening.

Det svarer samlet set til knap 336.000 danske kroner.

Både Aschehoug og Den Norske Forlæggerforening bekræfter, at de har modtaget pengene og opfatter det dermed som en bekræftelse på, at sagen er afsluttet. Det oplyser begge parter til det norske medie.

Elias Christensen, der er en af Høibys advokater, oplyser til TV 2 Norge, at det normalvis ikke oplyser, hvem der har betalt sagsomkostningerne.

- Men i dette tilfælde har klienten på grund af mediepresset bedt om, at det oplyses, lyder det fra advokaten, der ikke har yderligere kommentarer til "disse transaktioner".

Det er blandt andet en påstand om, at Høiby skal have solgt narkotika på gaden i Oslo, der har fået kronprinsesse-sønnen til at forsøge at standse bogsalget.

Det nægter Høiby at have gjort, men forlaget insisterer på, at oplysningerne er korrekte, har det norske medie VG tidligere beskrevet.

Bogens forfattere, Øistein Monsen og Torgeir Pedersen Krokfjord, hævder at have anonyme kilder i politiet.

Under retssagen har politichef i Oslo Ida Melbo Øystese sagt, at politiet ikke har set Høiby sælge kokain på gaden Karl Johans Gate, som det beskrives i bogen.

Det er tidligere blevet beskrevet af NRK, som også har dækket retssagen tæt.

Politichefen afviste dog at svare på, om politiet havde oplysninger om narkosalg forbundet med Høiby eller om det har set ham andre steder i Oslo.

Oplysningerne var underlagt tavshedspligt, sagde hun.

Aschehoug har tidligere indrømmet, at bogen indeholdt en række fejl.

Det gælder blandt andet en billedtekst og en passage om pengeoverførsler.

I bogen lyder, at Høiby har gennemført "hundredvis" af pengeoverførsler til én navngiven person, mens det rigtige er, at overførslerne er sendt til flere personer.

Det vil blive rettet i nye oplag.

Det vides endnu ikke, om bogen udkommer i Danmark.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 02/12/2025 - 08:00

FAKTA: En både priset og billig spise

* Suppe kan både være en luksusret og den billigste ret overhovedet og er derfor altid blevet spist af høj som lav.

* I løbet af 1800-tallet blev det efter fransk forbillede udbredt i det fine danske borgerkøkken at servere suppe som en optakt til middagen. En af de fineste af slagsen var skildpaddesuppe.   

* Til hverdag spiste man ofte supper drøjet med gryn, brød, tørrede ærter eller bælgfrugter.  

* I Skandinavien var det før i tiden også normalt at spise søde supper, men den skik er stort set forsvundet nu. Det var for eksempel sødsuppe, der bestod af frugtsaft, gryn, rosiner, svesker og kanel.

Kilde: Danmarks Nationalleksikon, lex.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 02/12/2025 - 08:00

Dine rester kan koges til lækre supper

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Der er både penge at spare og delikate måltider i vente, hvis du kaster dig over suppegryderne denne vinter.

Alt fra slatne grøntsager til skroget fra lørdagskyllingen kan forvandles til en slubrende smagsoplevelse.

Så tøv en kende, inden du kyler resterne i skralderen, siger kokkelærer Thomas Rønsch Toftdahl fra Hotel- og Restaurantskolen.

- Man kan virkelig få nogle smage frem i supper, fordi de er så koncentrerede. Smagfuldheden øger mæthedsfølelsen, og så er det bare en god udnyttelse af råvarerne, fastslår han.

Stort set alle grøntsagsrester kan bruges til at kreere en grøntsagsfond. Kog dem blot i vand i halvanden times tid. Herefter sigter du grøntsagerne fra, og så har du en fond, der danner base for en lækker omgang suppe.

Det samme gælder for skroget fra en kylling, fiskeben og de forskellige suppeben, det er muligt at købe til en god pris ved slagteren.

Kog for eksempel kyllingeskroget sammen med løg og nogle gulerødder.

Kyllingeskrog og andre suppeben skal helst have lov til at koge i omkring tre og en halv time. Fiskeben skal ikke have mere end en halv times tid.

Til de cremede supper kan hjemmelavede pureer være et hit. Har du for eksempel nogle lidt trætte tomater liggende, kan de hakkes og koges i saltet vand, til de er helt møre, og til allersidst blendes de.

- Tomat har ret meget umami (den femte grundsmag, red.) i sig, fortæller Thomas Rønsch Toftdahl, der gerne bruger tomatpuré som smagsgiver i en græskarsuppe.

Mens tomatpuré skal opbevares i desinficerede patentglas, kan du sagtens fryse dine hjemmelavede fonder ned.

- Jeg kender til folk, der bruger isterningebakker. Så hælder de den koncentrerede fond ned i bakken og smider den i fryseren. Det er helt genialt, siger kokkelæreren.

Laver du store suppeportioner, kan de også opbevares på frys. Her kan du bruge plastikbeholdere eller fødevareegnede fryseposer.

- Med supper er det bare vigtigt at huske, at de skal være kølet ned, før du fryser dem. Ellers kan der meget nemt gå bakterier i, siger Thomas Rønsch Toftdahl og fortsætter:

- Hvis man har lavet en suppe med meget fløde i, så kan den godt skille lidt, når man luner den op igen. Det sker der ikke noget ved. Man kan bare samle den igen med en lille smule maizena.

Savner du lidt knas som topping på suppen, kan du også kreere den af, hvad du allerede har i køkkenet.

Har du nogle løg, der synger på sidste vers, kan du dehydrere dem i ovnen. Det gør du ved at skære dem ud i løgringe og bage dem ved ovnens laveste varme (cirka 50-60 grader) i en god rum tid - for eksempel natten over.

- Så bliver de helt sprøde og hårde og smager meget koncentreret af løg, fortæller Thomas Rønsch Toftdahl.

Er du frisk på at nørde lidt mere igennem, kan du koge skræl fra grøntsager i en gryde med lidt vand. Kog, indtil du står med en smattet masse, som du blender. Lad puréen stå og trække natten over.

- Dagen efter smøres det helt tyndt ud på et stykke bagepapir på en bageplade, og så bages det ved 100 grader i et par timer, til det er helt tørt og fast.

Nu kan du knække stykker af grøntsagspuréen og friturestege dem én efter en.

- Så får man de lækreste chips, der smager af grøntsager, siger Thomas Rønsch Toftdahl.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek