Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 13/01/2024 - 08:00

Søs Egelind: Jeg rummer en hel masse alvor

Søs Egelind er decideret lykkelig over, at humoren gennemsyrer hende. - Det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

To masker - den ene smilende, den anden grædende - er et kendt symbol inden for scenekunsten.

De repræsenterer komedien og tragedien - og livets dualisme. Men vender man masken med de nedadvendte mundvige 180 grader, så smiler den faktisk, har Søs Egelind erfaret.

- Jeg har engang vundet en fin pris som Årets Optimist. Det er der en grund til, at de fik øje på. Det er, fordi jeg formår at vende det triste til noget positivt - jeg synes, det er en gave at kunne det, siger Søs Egelind med både taknemmelighed og udråbstegn i stemmen.

- Jeg er lykkelig for, at jeg er faldet i den gryde som barn. For det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun så.

Søs Egelind kalder det ligefrem en nødvendighed.

Hendes forældre blev skilt, da hun ikke var særligt gammel, og det slog store skår.

- Der var så mange, der var ulykkelige omkring mig, fortæller Søs Egelind.

- Jeg var den lille lillesøster, der skulle få alle i godt humør. Så det er noget, jeg er ufrivilligt opdraget med … Eller det var den niche, jeg fandt frem til, var den smarteste for mig.

Der er ikke langt fra komedien til tragedien. Den kan flippe 180 grader på et splitsekund.

Vender man regnestykket, lyder det derimod, at tragedie plus tid er lig med komedie.

- Det lyder lidt amerikansk, at du bare sådan skal ændre din tankegang. Men jeg kan ikke gøre for, at det er sådan, jeg har det. Og gudskelov for det, siger Søs Egelind.

- Jeg rummer en hel masse alvor. Men jeg har meget, meget, meget nemt ved at grine.

Hun slår ligefrem knuder på sig selv i Prime Video-eksperimentet "Lol: Den der ler sidst", som hun deltager i som en af de komiske kombattanter.

I underholdningsprogrammet dyster ti kendte entertainere, som foruden Søs Egelind blandt andre også tæller Martin Brygmann, Rasmus Botoft og Nikolaj Stokholm, om at hyle hinanden ud af den.

For den, der ler sidst og står tilbage efter seks timers nonstop eksperiment foran rullende kameraer sat op i alle tænkelige vinkler, vinder en pose penge til et godgørende formål.

Hun genkender sig selv, når hun ser på sine kolleger, som hun er lukket inde med i eksperimentet.

- Jeg ved ikke, om det er en skrøne, eller hvad det er, at …

Søs Egelind funderer over ordene, hun lige har sagt, og korrigerer den fornemmelse, hun var ved at formulere før:

- Jo, jeg tror, det ér rigtigt, at de fleste komikere også rummer en tragisk side, men at man formår at bearbejde det til komik.

Som barn var det for Søs Egelind en mental måde at overleve på. I dag er det også noget, hun lever af. Og lever for.

Søs Egelind er oprindeligt uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 1982. Med den klassiske baggrund har hun både medvirket i komedier og tragedier.

Kigger man på rollerne i mol, har Søs Egelind medvirket i filmatiseringen af Jakob Ejersbos "Nordkraft", Susanne Bier-dramaet "En chance til" og en opsætning af "Hvem er bange for Virginia Woolf".

Men det er rollerne i dur, hun især har udmærket sig i.

Gennembruddet fik Søs Egelind allerede tilbage i 1983 i titelrollen i "Lærenemme Rita" på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg. En rolle, som hun delte med en anden skuespillerinde ved navn Kirsten Lehfeldt. Det blev begyndelsen på deres professionelle parløb.

Første gang Søs og Kirsten lavede satire sammen, var i DR-programmet "Klikk". Siden medvirkede de i revyer, film, en julekalender og flere teaterstykker sammen.

I eget navn debuterede Søs og Kirsten i 90'erne med "Latterens lange arm". Siden fulgte "Kongeriget" - et humoristisk, antropologisk greb på eksistenser rundt omkring i det ganske danske land. Og så sent som i 2018 stod Søs og Kirsten bag satireprogrammet "Selfiestan" på DR.

- Når jeg selv skal lave noget, vil jeg helst fortælle om virkeligheden. Det synes jeg, er det sjoveste. Og det frygteligste. Og det rigtigste for mig at skildre. Det er genkendeligt, så de, der kigger på det, kan mærke, at det måske er naboen. Eller en selv, siger Søs Egelind.

- Det skal være ægte på en eller anden måde. For jeg synes, at virkeligheden overgår fantasien.

I "LOL: Den der ler sidst" forsøger hun blandt andet at få de andre til at smide facaden og flække sammen ved at stoppe et falsk gebis i gabet - et kæmpe et med overbid og store sorte tænder - og spille en stavrende stærkt medicineret, ældre, neurotisk dame.

I disse år er der debat om repræsentation, og om det er usmageligt - og krænkende - at karikere og spille mennesker, man ikke selv har samme religiøsitet, køn, seksualitet, helbred eller udseende som.

Hvordan humoren trives for Søs Egelind - også i samarbejdet med Kirsten Lehfeldt - er et spørgsmål, hun - og de - endnu ikke har svaret på. De har opfundet kendte karakterer såsom Elly og Dichael, Carsten og Helge og ikke mindst manden Bertil, som tager sin taske og går til bowling, men i virkeligheden ringer på hos hustruen igen ti minutter efter som Sandra.

- Vi må jo bare konstatere, at - hold da kæft - vi har spillet handikappede og brune mennesker og sorte mennesker og bifile og homoer og transpersoner. Hele spektret, tænker Søs Egelind så højt.

- Jeg vil vove at påstå, at jeg aldrig har gjort grin med nogen. Aldrig! Jeg har aldrig villet noget nedsættende - tværtimod - men på kærligste vis repræsentere og inkludere alle former for minoriteter og måder at leve sit liv på, fordi vi alle er en del af dette vidunderlige liv. Det lod sig gøre før i tiden, uden at nogen harcelerede over det. Nu er vi et nyt sted, hvor den nødvendige samtale kører for fuldt blus. Og det er rigtigt og godt.

Søs Egelind har allerede sagt, at hun også rummer stor alvor. Den er man ikke i tvivl om her, hvis der skulle være nogen.

- Vi arbejder på svaret, siger hun.

- Jeg kunne forestille mig at tage fat i nogle eksperter. Lad os nu sige, at historien tager en drejning, og jeg skal spille en, der mangler begge ben, så tror jeg, jeg måske ville tage fat i Dansk Handicap Forbund. Det ville da være en start at tage en snak med dem om indholdet, siger Søs Egelind og tilføjer så:

- Jeg vil stadig sige, at det er svært og udfordrende at være kunstner lige i øjeblikket. Jeg håber, at vi alle finder et leje for at kunne være her. På lige vilkår, fuldstændig, uanset hvad fanden vi er til. Eller hvilke farver, køn eller hvilken religion, vi har. Alt og alle.

Søs Egelind har været en del af branchen i mere end 40 år, og hun kan mærke, at det er meget følsomt og antændeligt lige nu.

- Med min alder, 65 år, tror jeg, det nok skal finde et leje. På den kærligste vis. Jeg elsker at leve dette liv med dets diversitet, og vi skal repræsenteres alle sammen. Det er blod, der ruller rundt i kroppen på os alle sammen. Og det er rødt. Punktum. Det skal bare ikke stoppe kreativitet. Det skal ikke stoppe kunst. Det er derfor, vi har kunst. Fordi den skal være fri, siger Søs Egelind.

- Hvis nogle føler sig krænkede, er det vigtigt, vi tager en snak om det. For selvfølgelig skal vi gøre alt for at hjælpe udviklingen videre. Og selvfølgelig skal vi blive ved med at bryde grænser - uden at krænke og gøre det ukærligt. Det er med og aldrig af, vi skal grine.

/ritzau/

Los Angeles, 15/04/2024 - 05:08

Serie om stenrig og dysfunktionel familie vinder to priser

Mike Blake/Reuters

"Succession" om den dysfunktionelle familie bag et mediedynasti vandt priser ved Writers Guild Awards.

Tv-serien "Succession" vandt søndag to priser ved den årlige prisuddeling Writers Guild Awards.

Det skriver underholdningsmediet Variety.

Priserne uddeles til de bedste manuskriptforfattere bag årets film og tv-serier. Desuden hyldes teater, dokumentar og computerspil.

"Succession", der handler om et mediedynasti og den dysfunktionelle familie bag, vandt priserne for henholdsvis Bedste Dramaserie- og Episode.

"The Bear" vandt prisen for Bedste Komedieserie, mens "Beef" fra Netflix vandt prisen for Bedste Miniserie.

Prisen for Bedste Nye Serie gik til "The Last of Us" på HBO, mens "Last Week Tonight with John Oliver" vandt i kategorien Bedste Talkshow.

Prisuddelingen afholdes som to begivenheder, der sker samtidig - den ene i New York City og den anden i Los Angeles.

Det er den første afholdning af Writers Guild Awards, efter at medlemmer af Fagforeningen for Hollywoods manuskriptforfattere (WGA) i foråret sidste år gik i strejke.

Strejken medførte blandt andet, at dette års prisuddeling blev udskudt til april.

På scenen i Los Angeles påtalte skuespillerinden Niecy Nash-Betts, som var aftenens vært, også sidste års strejkeforløb.

- Vi kæmpede for lige løn, lige plads til at udtale os, og for vores ret til at nå med til slutningen af en sæson på ti afsnit, sagde hun ifølge Variety.

I oktober sidste år gav fagforeningens medlemmer grønt lys til en treårig aftale med flere filmselskaber og streamingtjenester.

Aftalen indeholder blandt andet en lønstigning og beskyttelse af manuskripter over for kunstig intelligens i branchen.

Succession har også ved andre prisuddelinger vundet flere titler.

I januar i Los Angeles til Emmy-uddelingen, som hylder de bedste tv-serier, dominerede hitserien, da den blandt andet blev vinderen af den prestigefulde pris for Bedste Drama.

/ritzau/

Læs Mere >>

Los Angeles, 15/04/2024 - 04:44

Serie om stenrig og dysfunktionel familie vinder to priser

"Succession" om den dysfunktionelle familie bag et mediedynasti vandt priser ved Writers Guild Awards.

Tv-serien "Succession" vandt søndag to priser ved den årlige prisuddeling Writers Guild Awards.

Det skriver underholdningsmediet Variety.

Priserne uddeles til de bedste manuskriptforfattere bag årets film og tv-serier. Desuden hyldes teater, dokumentar og computerspil.

"Succession", der handler om et mediedynasti og den dysfunktionelle familie bag, vandt priserne for henholdsvis Bedste Dramaserie- og Episode.

"The Bear" vandt prisen for Bedste Komedieserie, mens "Beef" fra Netflix vandt prisen for Bedste Miniserie.

Prisen for Bedste Nye Serie gik til "The Last of Us" på HBO, mens "Last Week Tonight with John Oliver" vandt i kategorien Bedste Talkshow.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 14/04/2024 - 08:00

FAKTA: Skærm dig mod pollen i hverdagen

* Luft ud tidligt om morgenen eller sent om aftenen, hvor der er færrest pollen i luften.

* Tør dit tøj indendørs eller i tørretumbleren i stedet for at hænge det udenfor.

* Brug solbriller og eventuelt en kasket for at begrænse mængden af pollen, du får i ansigtet.

* Skyl håret, inden du går i seng om aftenen, så du undgår pollen på hovedpuden.

Kilde: Astma-Allergi Danmark.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 14/04/2024 - 08:00

Træt af pollen? Det skal du vide om allergivaccination

Bo Amstrup / Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

Forår betyder pollen i luften, men du skal være ekstraordinært hårdt ramt, før det bliver relevant med en vaccination mod din allergi.

Næsen løber, øjnene svier, og du føler dig sløv og træt. Pollenallergi kan være en ret så irriterende forårsbebuder, men hvornår er det relevant for dig at blive decideret vaccineret mod den?

- Vores råd vil altid være, at du taler med din læge. Det er vigtigt, at der bliver udarbejdet en individuel behandlingsplan, lyder det fra Christine Højer Eriksen, der er sundhedsfaglig koordinator i patientforeningen Astma-Allergi Danmark.

- Symptomerne skal drøftes, også i forhold til hvordan de begrænser dig og påvirker din livskvalitet. Og ud fra det træffer lægen en beslutning om den rette behandling, uddyber hun.

Hos forsikringsselskabet Gjensidige melder man om et stigende antal sager og henvendelser om tilskud til allergivaccinationer.

Om der er tale om en generel stigning i antallet af allergivaccinationer, har Charlotte Gotthard Mørtz, der er formand for Dansk Selskab for Allergologi og professor ved Hudafdelingen og Allergicentret på Odense Universitetshospital, ikke nogen fornemmelse af.

- Men der er rigtig mange, der lider af allergi. Det er omkring 30 procent af vores population, der har høfeber eller helårsallergi, fortæller hun.

Hun råder dig, der er pollenallergiker, til at afprøve andre løsninger i samarbejde med din egen læge, inden du overvejer vaccination.

- Hvis du har milde og kortvarige symptomer, kommer det ikke på tale med allergivaccination. Men er der tale om moderate eller svære symptomer, hvor du har behov for fast behandling i længere perioder, kan man overveje det, siger Charlotte Gotthard Mørtz.

Hun peger på, at behandlingen af pollenallergi typisk består af en daglig dosis særlig næsespray med steroid og antihistamintabletter.

- Det er vigtigt, at man tager sin næsesteroid fast gennem pollensæsonen. Det virker ikke, hvis du kun tager det en gang imellem, understreger hun.

Oplever du stadig symptomer på trods af næsespray og antihistaminer, må du igen tage fat i din læge. Her vil du, hvis ikke det allerede er sket, blive grundigt undersøgt med blodprøver og priktest for at finde frem til, hvad det helt præcist er for pollen, du reagerer på.

Kommer vaccination herefter på tale, skal du indstille dig på, at processen bliver en lang en af slagsen.

- Behandlingen kræver, at man er vedholdende som patient, fordi den foregår over tre til fem år, hvor du hver sjette uge får en injektion. Man kan også få pillebehandlinger, hvor man skal huske at tage en pille hver dag i tre år, fortæller Charlotte Gotthard Mørtz.

Samtidig skal du gøre dig det klart, at du ikke kan regne med at blive totalt symptomfri, når behandlingen slutter.

- Men de fleste er rigtig glade for behandlingen og får en markant bedre livskvalitet. Desuden kan udvikling af astma forebygges, siger professoren og fortsætter:

- Man må dog ikke tænke, at man aldrig kommer til at mærke noget til sin høfeber igen. Man vil stadig kunne opleve milde symptomer.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek