Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 13/01/2024 - 08:00

Søs Egelind: Jeg rummer en hel masse alvor

Søs Egelind er decideret lykkelig over, at humoren gennemsyrer hende. - Det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

To masker - den ene smilende, den anden grædende - er et kendt symbol inden for scenekunsten.

De repræsenterer komedien og tragedien - og livets dualisme. Men vender man masken med de nedadvendte mundvige 180 grader, så smiler den faktisk, har Søs Egelind erfaret.

- Jeg har engang vundet en fin pris som Årets Optimist. Det er der en grund til, at de fik øje på. Det er, fordi jeg formår at vende det triste til noget positivt - jeg synes, det er en gave at kunne det, siger Søs Egelind med både taknemmelighed og udråbstegn i stemmen.

- Jeg er lykkelig for, at jeg er faldet i den gryde som barn. For det er jo også en overlevelsesmekanisme. At kunne grine af det meste, siger hun så.

Søs Egelind kalder det ligefrem en nødvendighed.

Hendes forældre blev skilt, da hun ikke var særligt gammel, og det slog store skår.

- Der var så mange, der var ulykkelige omkring mig, fortæller Søs Egelind.

- Jeg var den lille lillesøster, der skulle få alle i godt humør. Så det er noget, jeg er ufrivilligt opdraget med … Eller det var den niche, jeg fandt frem til, var den smarteste for mig.

Der er ikke langt fra komedien til tragedien. Den kan flippe 180 grader på et splitsekund.

Vender man regnestykket, lyder det derimod, at tragedie plus tid er lig med komedie.

- Det lyder lidt amerikansk, at du bare sådan skal ændre din tankegang. Men jeg kan ikke gøre for, at det er sådan, jeg har det. Og gudskelov for det, siger Søs Egelind.

- Jeg rummer en hel masse alvor. Men jeg har meget, meget, meget nemt ved at grine.

Hun slår ligefrem knuder på sig selv i Prime Video-eksperimentet "Lol: Den der ler sidst", som hun deltager i som en af de komiske kombattanter.

I underholdningsprogrammet dyster ti kendte entertainere, som foruden Søs Egelind blandt andre også tæller Martin Brygmann, Rasmus Botoft og Nikolaj Stokholm, om at hyle hinanden ud af den.

For den, der ler sidst og står tilbage efter seks timers nonstop eksperiment foran rullende kameraer sat op i alle tænkelige vinkler, vinder en pose penge til et godgørende formål.

Hun genkender sig selv, når hun ser på sine kolleger, som hun er lukket inde med i eksperimentet.

- Jeg ved ikke, om det er en skrøne, eller hvad det er, at …

Søs Egelind funderer over ordene, hun lige har sagt, og korrigerer den fornemmelse, hun var ved at formulere før:

- Jo, jeg tror, det ér rigtigt, at de fleste komikere også rummer en tragisk side, men at man formår at bearbejde det til komik.

Som barn var det for Søs Egelind en mental måde at overleve på. I dag er det også noget, hun lever af. Og lever for.

Søs Egelind er oprindeligt uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 1982. Med den klassiske baggrund har hun både medvirket i komedier og tragedier.

Kigger man på rollerne i mol, har Søs Egelind medvirket i filmatiseringen af Jakob Ejersbos "Nordkraft", Susanne Bier-dramaet "En chance til" og en opsætning af "Hvem er bange for Virginia Woolf".

Men det er rollerne i dur, hun især har udmærket sig i.

Gennembruddet fik Søs Egelind allerede tilbage i 1983 i titelrollen i "Lærenemme Rita" på Betty Nansen Teatret på Frederiksberg. En rolle, som hun delte med en anden skuespillerinde ved navn Kirsten Lehfeldt. Det blev begyndelsen på deres professionelle parløb.

Første gang Søs og Kirsten lavede satire sammen, var i DR-programmet "Klikk". Siden medvirkede de i revyer, film, en julekalender og flere teaterstykker sammen.

I eget navn debuterede Søs og Kirsten i 90'erne med "Latterens lange arm". Siden fulgte "Kongeriget" - et humoristisk, antropologisk greb på eksistenser rundt omkring i det ganske danske land. Og så sent som i 2018 stod Søs og Kirsten bag satireprogrammet "Selfiestan" på DR.

- Når jeg selv skal lave noget, vil jeg helst fortælle om virkeligheden. Det synes jeg, er det sjoveste. Og det frygteligste. Og det rigtigste for mig at skildre. Det er genkendeligt, så de, der kigger på det, kan mærke, at det måske er naboen. Eller en selv, siger Søs Egelind.

- Det skal være ægte på en eller anden måde. For jeg synes, at virkeligheden overgår fantasien.

I "LOL: Den der ler sidst" forsøger hun blandt andet at få de andre til at smide facaden og flække sammen ved at stoppe et falsk gebis i gabet - et kæmpe et med overbid og store sorte tænder - og spille en stavrende stærkt medicineret, ældre, neurotisk dame.

I disse år er der debat om repræsentation, og om det er usmageligt - og krænkende - at karikere og spille mennesker, man ikke selv har samme religiøsitet, køn, seksualitet, helbred eller udseende som.

Hvordan humoren trives for Søs Egelind - også i samarbejdet med Kirsten Lehfeldt - er et spørgsmål, hun - og de - endnu ikke har svaret på. De har opfundet kendte karakterer såsom Elly og Dichael, Carsten og Helge og ikke mindst manden Bertil, som tager sin taske og går til bowling, men i virkeligheden ringer på hos hustruen igen ti minutter efter som Sandra.

- Vi må jo bare konstatere, at - hold da kæft - vi har spillet handikappede og brune mennesker og sorte mennesker og bifile og homoer og transpersoner. Hele spektret, tænker Søs Egelind så højt.

- Jeg vil vove at påstå, at jeg aldrig har gjort grin med nogen. Aldrig! Jeg har aldrig villet noget nedsættende - tværtimod - men på kærligste vis repræsentere og inkludere alle former for minoriteter og måder at leve sit liv på, fordi vi alle er en del af dette vidunderlige liv. Det lod sig gøre før i tiden, uden at nogen harcelerede over det. Nu er vi et nyt sted, hvor den nødvendige samtale kører for fuldt blus. Og det er rigtigt og godt.

Søs Egelind har allerede sagt, at hun også rummer stor alvor. Den er man ikke i tvivl om her, hvis der skulle være nogen.

- Vi arbejder på svaret, siger hun.

- Jeg kunne forestille mig at tage fat i nogle eksperter. Lad os nu sige, at historien tager en drejning, og jeg skal spille en, der mangler begge ben, så tror jeg, jeg måske ville tage fat i Dansk Handicap Forbund. Det ville da være en start at tage en snak med dem om indholdet, siger Søs Egelind og tilføjer så:

- Jeg vil stadig sige, at det er svært og udfordrende at være kunstner lige i øjeblikket. Jeg håber, at vi alle finder et leje for at kunne være her. På lige vilkår, fuldstændig, uanset hvad fanden vi er til. Eller hvilke farver, køn eller hvilken religion, vi har. Alt og alle.

Søs Egelind har været en del af branchen i mere end 40 år, og hun kan mærke, at det er meget følsomt og antændeligt lige nu.

- Med min alder, 65 år, tror jeg, det nok skal finde et leje. På den kærligste vis. Jeg elsker at leve dette liv med dets diversitet, og vi skal repræsenteres alle sammen. Det er blod, der ruller rundt i kroppen på os alle sammen. Og det er rødt. Punktum. Det skal bare ikke stoppe kreativitet. Det skal ikke stoppe kunst. Det er derfor, vi har kunst. Fordi den skal være fri, siger Søs Egelind.

- Hvis nogle føler sig krænkede, er det vigtigt, vi tager en snak om det. For selvfølgelig skal vi gøre alt for at hjælpe udviklingen videre. Og selvfølgelig skal vi blive ved med at bryde grænser - uden at krænke og gøre det ukærligt. Det er med og aldrig af, vi skal grine.

/ritzau/

København, 27/07/2024 - 08:00

Facts om Phillip Faber

* 39-årige Phillip Faber kommer oprindelig fra Næstved.

* Han er uddannet dirigent og komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium på Frederiksberg og fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

* Som barn var Phillip Faber interesseret i skuespil og medvirkede blandt andet i Folketeaterets opsætning af "Skatteøen" og i "Bølle-Bob".

* Han var i årene 2013 til 2023 chefdirigent for DR Pigekoret.

* I de seneste år har han dirigeret koncerter og produktioner med DR Symfoniorkestret, DR Underholdningsorkestret og DR Koncertkoret.

* I den kommende tid skal han dirigere koncerter med Odense-, Aarhus- og Aalborg Symfoniorkester, og når orkesteret Copenhagen Phil spiller i Tivoli henover sommeren.

* Privat er Phillip Faber gift med operainstruktør Selma Mongelard Faber. Sammen har parret to sønner på seks og et år.

Kilde: phillipfaber.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/07/2024 - 08:00

Phillip Faber: Jeg er et vanedyr

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Phillip Faber er ikke udelukkende glad for at have ferie. Han bryder sig ikke om, når den starter, men heller ikke når ferien slutter.

Mens mange slapper af og nyder sommerferien, trækker komponist og dirigent Phillip Faber i arbejdstøjet - i hvert fald noget af ferien.

Her fortæller den folkekære komponist, hvordan han skal spendere sommeren.

Hvad skal du lave denne sommer?

- Jeg er ikke ubetinget glad for ferie. Det har min kone heldigvis forståelse for. Jeg kan godt lide lidt ferie, men der må ikke være for meget.

- Så jeg skal dirigere en masse koncerter på Plænen i Tivoli med symfoniorkesteret Copenhagen Phil. Og det sjove er, at publikum bestemmer, hvad vi skal spille. Det er ikke set før. Jeg skal også dirigere en masse koncerter med det kor, der hedder Ars Nova.

- Og så skal vi et par uger i sommerhus - hvor der heldigvis er et klaver - og en uge til Grækenland.

Hvad er dit bedste sommerminde?

- Det var, da vi var på ferie i Grækenland. Siden vi var der for to år siden, har min ældste spurgt, hvornår vi skal tilbage. Der var han lige blevet gammel nok til at have med på ferie, og det var bare meget, meget smukt.

- Nu tager vi tyrene ved hornene og tager afsted til det nøjagtigt samme sted. Og det er også det samme sted, vi skal bo. Vi er nemlig vanedyr.

- Ved den strand, hvor vi boede, kom der en ældre mand hver halve time i en lille færgebåd. Ligesom i den græske mytologi, hvor man kunne betale færgemanden penge. Ham her sejlede bare ikke til dødsriget.

- Men han sejlede rundt om pynten. Tøf, tøf, tøf i sådan en lille båd hen til en gammel by. Så hvis man ville have bare lidt turisme og kultur, så kunne man tøffe derind, og ellers kunne man bare være og bade, der hvor vi var.

Har du et værste sommerminde?

- Jeg kan ikke komme i tanke om et.

Hvad er dine must-haves til sommeren?

- Jeg kan godt lide at lave traditionel, dansk mad, og min kone er vokset op med fransk mad, så hun synes, at dansk mad er noget af det mest eksotiske, der findes. Så når vi kommer op i sommerhuset, så laver jeg altid tarteletter.

- Da jeg lavede det sidste gang, erklærede min ældste søn, at tarteletter var rykket op på en andenplads - lige under sushi - og det synes jeg, var meget, meget stort. At det kommer lige under sushi.

- Og så er det også at kunne spille klaver for min egen fornøjelses skyld, og ikke fordi jeg skal arbejde. Det kan jeg også i sommerhuset.

Hvad er det bedste ved sommeren?

- Det er at rykke ud af byen. Det er at komme i sommerhus eller på ferie, hvor børnene kan få lov til at løbe ud. Vi bor i lejlighed, så det kan et eller andet at komme et sted hen, hvor vores ældste søn bare kan løbe ud på græsset.

- Så står jeg i køkkenet og laver mad, og så kommer han ind og spørger, om jeg vil med ud og spille badminton eller et eller andet. Så det bedste er det med at inde- og udelivet smelter sammen.

- Det lyder måske elementært, men der sker et eller andet med vores familieliv, når man kan løbe ind og ud. Ja, der blev jeg så lige 75 år gammel. Det var da dejligt.

Hvad er det værste ved sommeren?

- Det værste er, når ferien begynder, og når ferien slutter. Jeg kan ikke lide at have ferie, men når ferien så slutter, så kan jeg heller ikke lide det.

- Jeg er ligesom et lille barn, der skal have flyverdragt på. Det er ikke et problem at have den på, men det er overgangen, jeg ikke kan lide. Og når man så skal have flyverdragten af igen, så er det også et problem.

- Det er jo i virkeligheden det med at skifte mentalitet, som jeg ikke bryder mig om.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 27/07/2024 - 10:00

FAKTA: Børst algerne af terrassen

* Masser af sol i maj og en stor portion regn i juni og juli har givet algevæksten gode vilkår.

* Algerne etablerer sig gerne på din træterrasse, hvor de bliver glatte at gå på i vådt vejr. Men de kan også gro på murværk og fliser.

* Du kan komme af med algerne ved at slå til, når der har været nogle dage med sol og tørvejr. Når algerne er tørret ud, kan de børstes af med en hård børste.

Kilde: Tine R. Soden, ekspert i huseftersyn, Videncentret Bolius.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 27/07/2024 - 10:00

Tjek huset godt igennem efter regnfuld sommer

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Fugt er husets fjende nummer et, og derfor er det en god idé at få undersøgt, om dit hjem har taget skade af sommerens våde vejr.

Som husejer ved du, at fugt skal holdes for døren. Og efter en sommer med masser af regn er det højaktuelt at få tjekket hjemmet fra kælder til kvist for at se, om alt holder tørt.

Sådan lyder rådet fra Tine R. Sode, der er ekspert i huseftersyn hos Videncentret Bolius.

- Det plejer at være i juli, at vi får de helt store skybrud, og i august kan man så passende lave en omfattende undersøgelse af, om ens hus har taget skade af de store vandmasser, siger hun.

Måske har en tagrende været så tung af vand, at en eller flere af samlingerne er gået i stykker, eller måske har et afløbsrør revet sig løs.

- Samtidig er det en god anledning til at få renset tagrender og tagbrønde, hvor der kan samle sig en del slam i bunden, siger Tine R. Sode.

Alle former for udendørs træværk er ligeledes vigtigt at få tjekket. Vær særlig opmærksom på fugtskader i træværket omkring vinduerne.

Sørg også for at holde godt øje med taget, soklen og murværket, der heller ikke har godt af gang på gang at blive gennemvædede af regn.

Når du er færdig udendørs, kan du gå en runde indendørs. Især kælderen skal du være opmærksom på, når det gælder fugt.

- Om sommeren skal man sørge for at lufte ud i kælderen for at undgå, at der dannes sommerkondens. Hos nogle kan det også blive nødvendigt at varme kælderen op, siger Tine R. Sode.

Hun tilføjer, at du også sagtens kan lufte ud, når det regner, da luften udefra altid vil være tørrere end luften indenfor.

Tjek også gerne eventuelle ventilationsriste til krybekælderen, lyder rådet fra Lucas Vindbæk Madsen, som er kvalitetschef og byggesagkyndig hos firmaet Botjek.

- Hold øje med, om ventilationsristene er ordentligt placeret, og at der ikke kommer vand ind til dem, siger han.

Når du har været i kælderen, kan du bevæge dig videre op gennem huset og hele vejen op til loftet, hvor det er vigtigt at kigge efter fugtskjolder.

- Ikke bare nedbør, men også problemer med ventilation kan give fugtproblemer i tagrummet, siger Lucas Vindbæk Madsen.

Lykkes fugten med at trænge ind i dit hus, kan problemet vise sig ved, at tapetet på væggene begynder at bule ud, eller at der vokser mørke skjolder frem bag møbler, der står op ad ydervægge.

Og så er det om at reagere. For fugt er husets fjende nummer et, understreger Lucas Vindbæk Madsen.

- Fugt er et at de største problemer, vi har, når det gælder skader på bygninger. En del bygningsdele holder ikke evigt, og de holder heller ikke tæt evigt, siger han og fortsætter:

- Hvis man får en masse vand ind, opstår der typisk råd i konstruktionen, og der kan komme skimmelproblemer og indeklimaproblemer.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek