København, 07/05/2025 - 05:00
Nye snakkeeksamener forklarer pigers karakterhop
To fag har afgørende betydning for pigernes forspring i karakterer i folkeskolen og skyldes ændret prøveform.
Af: /ritzau/
Pigerne klarer sig stadigt bedre end drengene i folkeskolen.
Og pigerne er massivt bedre ved bestemte typer af afgangsprøver.
Det er prøver, hvor eleverne forbereder et oplæg forud for eksamensdagen.
Og netop den slags prøver er der kommet flere af de seneste ti år.
Det viser en ny analyse fra Rockwool Fonden.
Siden 2008 er forskellen mellem drenge og pigers gennemsnitlige afgangskarakterer steget fra 0,5 til 0,9 karakterpoint.
90 procent af den stigende forskel mellem pigers og drenges afgangskarakterer er drevet af, at pigerne får højere karakterer end drengene i to specifikke afgangsprøver: mundtlig dansk og fællesprøven i naturfag.
Det viser Rockwool Fondens analyse af karakterudviklingen gennem 20 år.
- Pigerne klarer sig særligt godt ved de nye prøver, hvor eleverne forbereder deres eksamen flere uger i forvejen, siger Mille Bjørk, analysechef i Rockwool Fonden.
I opgaver som dansk og naturfag skal eleverne før eksamen gå i dybden med et kendt emne.
- Her kommer høj selvdisciplin især eleverne til gavn i den forberedende del. Vi kan overordnet se, at pigerne gør det rigtig godt i de her prøveformer, og at mange af drengene ikke kan følge med, siger Mille Bjørk.
Karakterforskellen i fællesprøven i naturfag forklarer over halvdelen af den stigende forskel imellem drenge og pigers karaktergennemsnit fra 2008-2024.
Godt en tredjedel af stigningen i karakterforskellen skyldes prøven i mundtlig dansk.
For begge fag er prøveformen undervejs blevet ændret markant.
Før trak eleven på eksamensdagen et ukendt emne og blev efter en kort forberedelsestid eksamineret.
Med den nye forberedende prøveform trækker eleven mindst en måned før eksamen et fordybelsesområde og skal derefter selv udarbejde en skriftlig problemstilling, som eleven præsenterer og bliver eksamineret i på selve prøvedagen.
Også for historie, kristendom og samfundsfag er der sket en lignende ændring af prøveformen.
- Vores tolkning af resultaterne er, at folkeskolens afgangseksamen nu i højere grad tester nogle færdigheder, som piger typisk er bedre til end drenge, siger Mille Bjørk.
/ritzau/